Rozwój technologii stawia przed programistami nieustanne wyzwania. Jak szybko się odnaleźć w nowej rzeczywistości i rozpocząć development? Gdzie zatem szukać dobrych praktyk? A przede wszystkim – od czego zacząć? Omówmy podstawowe kwestie posługując się przykładem nowego OS Microsoftu, Windows 8.

Zdjęcie główne artykułu pochodzi z Fotolia.

1. Ucz się od najlepszych

Warto zacząć od przeglądu rynku konkurencyjnego. W szczególności przyjrzeć się produktom cieszącym się popularnością na innych platformach. Brzmi banalnie? A jednak użytkownicy poszukują znanych tytułów czy narzędzi, odpowiedników renomowanych aplikacji. Idąc tym tropem autor aplikacji zwiększa swoją siłę przebicia. Należy wziąć pod uwagę, że podobne myślenie powiela mnóstwo innych deweloperów, co nie oznacza, że nasz produkt pokona przewaga konkurencyjna.

Wybrałeś już pomysł na aplikację? Zapoznaj się opiniami użytkowników konkurencyjnego produktu i zastanów się jak możesz go ulepszyć, aby nie powielać tych samych błędów oraz dodać mu unikalności. Wytyczne nawigacji Windows 8 umożliwiają zaprojektowanie aplikacji w całkowicie inny sposób. Odmienny interfejs – Modern UI – działa na korzyść programisty, pozwalając mu na stworzenie produktu wyróżniającego się na tle pozostałych platform.

W sieci istnieje wiele gotowych materiałów, które na podstawie case studies uczą tworzenia aplikacji oraz projektowania interfejsu w stylu Windows 8, w przyswajalnej formie; krok po kroku. Zainteresowanym polecam skorzystanie z bezpłatnych tutoriali Centrum Deweloperów systemu Windows:

2. Unikaj tworzenia własnych kontrolek

Nie trać czasu na pisanie kontrolek. Środowisko Windows 8 dynamicznie się zmienia. Korzystaj z narzędzi udostępnionych przez dostawców. Działają płynnie i szybko, wciąż są przy tym aktualizowane. W rozsądnej kwocie można nabyć pakiet elementów gotowych do zbudowania aplikacji. Dzięki takiemu rozwiązaniu programista koncentruje się na realizacji zadania i w szybszym czasie uzyskuje efekt swojej pracy.

Tworząc aplikacje skorzystaj z kontrolek firm trzecich, takich jak Telerik czy Syncfusion.

Aplikacja Travel Planet na Windows 8 powstała z wykorzystaniem kontrolek firmy Telerik: HubTile, DatePicker, Pagination.

3. Wybierz model biznesowy

Twój pomysł został zrealizowany, kod kompletny. Pozostaje pytanie: jak sprzedać produkt? Dobierz odpowiednią metodę monetyzacji. Analogicznie do innych platform możesz monetyzować aplikację przez sieci reklamowe (PubCenter oraz AdDuplex), udostępnić ją w modelu płatnym lub modelu freemium, czyli aplikacji darmowej z ograniczoną funkcjonalnością; by skorzystać z dodatkowych udogodnień użytkownik dokonuje mikropłatności. Użytkownik bardziej skłonny jest zapłacić za aplikację biznesową o krytycznym dla niego znaczeniu. W przypadku gier i pozostałych aplikacji korzystnym modelem jest freemium – darmowe produkty są częściej pobierane, a w miarę potrzeb i zadowolenia z produktu płaci się za poszerzenie jego możliwości. Produkt darmowy cieszy się większym zainteresowaniem niż wymagający symbolicznej płatności.

Zajrzyj do dokumentacji Microsoftu dotyczącej komercjalizacji produktu i wyboru modelu biznesowego:

4. Skorzystaj ze wsparcia Microsoftu

Satysfakcji ze stworzonego produktu dopełni efektywna promocja. Pamiętaj, że Microsoft ma rygorystyczne podejście dotyczące wyglądu i sposobu działania aplikacji. Podczas certyfikacji zwraca uwagę m.in. na prawidłową nawigację, typografię i estetykę wykonania produktu, co zawiera w sobie szereg elementów, które należy uwzględnić projektując aplikację. Pomocne wskazówki znajdziesz w linku: http://msdn.microsoft.com/pl-pl/library/windows/apps/hh770552.aspx

Osobnym procesem, przez który przechodzi aplikacja jest Application Design Review – weryfikacja wyglądu. Aplikacje wykonane zgodnie z wytycznymi Modern UI mają szanse na promowanie ich w sklepie. Wyświetlają się na spotlight, czyli kaflach z polecanymi aplikacjami. Microsoft chętnie prezentuje wzorcowe produkty, chociażby na konferencjach czy materiałach promocyjnych dla klientów.

5. Pamiętaj – nowy sklep, te same mechanizmy

Przed umieszczeniem produktu w Windows Store zwróć uwagę na to czy dane są poprawnie uzupełnione. Należy podać informacje o polityce prywatności aplikacji, wgrać odpowiednie wersje aplikacji związane z konkretnym typem platformy (x64, x86 lub ARM) i sprawdzić czy spełnia wymogi Microsoft pod kątem budowy aplikacji i użytych ikon.

Jeśli aplikacja posiada funkcjonalności wymagające zalogowania się użytkownika, to podczas submisji należy podać dane na testowe konto, aby umożliwić jej testowanie. Użycie szczególnych scenariuszy, np. providerów płatności, wymaga niestandardowych zachowań, opisania w jaki sposób mogą być testowane i czy w ogóle istnieje taka możliwość. Ważne jest także podanie odpowiedniego przedziału wiekowego dla użytkowników aplikacji. Weryfikacja trwa zwykle 3-5 dni. Jest zależna również od tego czy developer posiada zweryfikowane konto Microsoftowe.

Windows Store trzeba traktować tak samo jak każdy inny sklep z aplikacjami. Microsoft oferuje jedno miejsce, w którym są dostępne aplikacje w stylu Modern UI. W Windows Store działają mechanizmy znane klientom z pozostałych marketów, dlatego nie trzeba przekonywać użytkowników do korzystania z jego zasobów.

Bartłomiej Lozia

CEO i założyciel JOJO Mobile Polska – firmy, która jako jedna z pierwszych w kraju zaczęła tworzyć aplikacje mobilne na platformę Windows Phone. Doświadczony Scrum Master i współtwórca narzędzi dla samoobsługi pracowniczej i menadżerskiej – SAP ESS (Employee Self Service) oraz MSS (Manager Self Service). Absolwent Politechniki Wrocławskiej oraz Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu w dziedzinie informatyki i zarządzania. Z determinacją przeciera nowe szlaki dla rozwijającej się technologii.

Komentarze (0)