To co jeszcze parę lat temu było mrzonką, dziś staje się faktem. Około 72% e-sklepów jest uruchamianych w modelu SaaS. Dlaczego tak się dzieje? Model ten zdobywa uznanie coraz większej liczby przedsiębiorców z uwagi na łatwość zarządzania, niskie koszty utrzymania sklepu oraz kompleksową obsługę ze strony operatora usługi. Z drugiej strony w Polsce jest to nadal stosunkowy nowy model, a jak wiadomo wszystko co nieznane budzi strach. Stąd wiele mitów i zabobonów wokół SaaS i chmur. Rozprawmy się z nimi ostatecznie.

fot. Fotolia

Rozwiązanie SaaS (Software as a Service) zakłada stały miesięczny abonament, w którego cenę wliczone są: korzystanie z systemu, jego rozwój, wsparcie oraz hosting. Mimo wielu korzyści i dużej liczbie sklepów, które działają w tym modelu nadal rozwiązanie to budzi wiele błędnych skojarzeń. Poniżej przedstawiamy fakty i mity dotyczące rozwiązań SaaS.

MIT nr 1. Stworzę swój wymarzony sklep. Będzie idealny i nie będę musiał go poprawiać. Wiem doskonale czego potrzebuję i niczego więcej nie będę musiał zmieniać.

FAKT: Prowadzenie e-sklepu wymaga stałego śledzenie informacji jakie funkcje są w danym momencie najbardziej pożądane na rynku e-handlu. Wszystko się zmienia, a jeżeli potrzebujesz na to dowodów, to czy w lutym tego roku miałeś na swojej stronie informację o polityce cookies?

Dzięki SaaS masz zawsze aktualną wersję. Oferowanie systemu dla e-sklepów w modelu SaaS i w oparciu o chmurę programów (cloud computing) jest lepsze od tzw. "produktów pudełkowych", ponieważ zapewnia Ci korzystanie z zawsze aktualnej wersji oprogramowania bez konieczności kupowania oraz wdrażania rozszerzeń i poprawek. To jest szczególne istotne w momencie kiedy Twój sklep będzie szybko rósł i będziesz musiał rozbudować system. Wtedy koszty każdej kolejnej zmiany będą rosły nieproporcjonalnie do ich skali.

Co więcej, w takim modelu usługi masz pewność, że Twój sklep działa na najbardziej aktualnej wersji oprogramowania. W tradycyjnym modelu, w którym aplikacja instalowana jest na platformie hostingowej, właściciel sklepu musi samodzielnie śledzić informacje o aktualizacjach i na bieżąco instalować je na swoich serwerach. Czynność ta wymaga dodatkowego nakładu pracy i nierzadko zaangażowania osób trzecich oraz niesie ryzyko niepowodzenia. W modelu usługi dostęp do profesjonalnego wsparcia technicznego otrzymujesz w cenie pakietu.

Mit nr 2. W Modelu SaaS jest brak elastyczności przy dopasowywaniu się do indywidualnych potrzeb działającego biznesu.

FAKT: Profesjonalne usługi do prowadzenia sklepu internetowego umożliwiają wprowadzanie własnych treści przez panel administracyjny lub dodawanie własnych dodatków. Istnieją też moduły, które umożliwiają online'ową edycję szablonu i pozwalają na podmianę grafik, zmiany w tekście oraz CSS. Możesz więc personalizować swój sklep samodzielnie, używając gotowych, bezpłatnych szablonów.

Zacznijmy od przewrotnego pytania. Czy naprawdę Twoje superwyjątkowe rozwiązanie musi być lepsze? Wyjątkowość nie zawsze oznacza przydatność, a trzeba pamiętać, że Twoi klienci są przyzwyczajeni do pewnych standardów i lepiej czują się w środowisku, które jest dla nich znane a nie ich zaskakuje.

Jednak jeżeli bardzo istotne są nieszablonowe rozwiązania, to w większości rozwiązaniach SaaS możesz też, za dodatkową opłatą, stworzyć indywidualną grafikę. Co więcej, fachowe usługi do prowadzenia e- sklepów oferuje wiele różnych funkcji i narzędzi do wyboru. Możesz samodzielnie zadecydować o formach systemu płatności, kanałach sprzedaży, dystrybucji, usługach kurierskich, a nawet walutach w jakich chcesz sprzedawać.

MIT nr 3. Prowadzenie e-sklepu zawsze wymaga zatrudnienia różnych specjalistów i informatyków.

FAKT: Model SaaS pomaga zaoszczędzić wiele pieniędzy, a jednocześnie cieszyć się z kompleksowej usługi, jaką dostarcza jej właściciel. Otrzymujesz gotowe narzędzie w cenie abonamentu, z pełnym zestawem funkcjonalności, które możesz obsługiwać bez posiadania specjalistycznej wiedzy informatycznej. Nie musisz zatrudniać programisty, który będzie sprawował pieczę nad poprawnym działaniem e-sklepu – wszystko możesz robić samemu.

Prowadzenie e-sklepu w modelu SaaS jest niczym oferta „all inclusive”. Nie musisz szukać dla siebie firmy hostingowej, agencji kreatywnej (która będzie przygotowywała zmiany graficzne), firmy informatycznej (która wprowadzi zmiany do naszego systemu). Profesjonalne usługi dla e-sklepów zajmują się kompleksową obsługa.


To co jeszcze parę lat temu było mrzonką, dziś staje się faktem. Około 72% e-sklepów jest uruchamianych w modelu SaaS. Dlaczego tak się dzieje? Model ten zdobywa uznanie coraz większej liczby przedsiębiorców z uwagi na łatwość zarządzania, niskie koszty utrzymania sklepu oraz kompleksową obsługę ze strony operatora usługi. Z drugiej strony w Polsce jest to nadal stosunkowy nowy model, a jak wiadomo wszystko co nieznane budzi strach. Stąd wiele mitów i zabobonów wokół SaaS i chmur. Rozprawmy się z nimi ostatecznie.

MIT nr 4. Rozwiązania pudełkowe lub indywidualne są tańsze od SaaS.

FAKT: W modelu SaaS otrzymujesz najlepszy stosunek jakości do ceny. Koszt wprowadzania ulepszeń jest znacznie niższy, ponieważ korzystasz z tej samej wersji programu, co inni użytkownicy. Koszty wprowadzania nowych funkcji są więc znacznie niższe w przypadku rozwiązań SaaS, ponieważ rozkładają się na wszystkich użytkowników. W przypadku rozwiązań pudełkowych natomiast koszty są kalkulowane indywidualnie.

Zmiany wprowadzane do wyglądu lub funkcjonowania Twojego sklepu są tańsze, szybsze i łatwiejsze niż w sytuacji, gdy za każdym razem musiałbyś szukać firmy, która podjęłaby się takiego zadania.

W modelu SaaS działa efekt skali, który przypomina zakupy grupowe. Jest to system dla wielu, dlatego dostawcy usługi mogą negocjować korzystniejsze warunki z partnerami.

MIT nr 5. Właściciel sklepu internetowego nie ma całkowitej kontroli nad nim przez co taki sklep jest mniej bezpieczny.

FAKT: Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z dużą odpowiedzialnością. Zlecenie obsługi sklepu internetowego zewnętrznej firmie, która tworzy własny system, znacznie zwiększa bezpieczeństwo danych.

Dzieje się tak z kilku powodów:

  • Usługa jest zainstalowana w centrum danych, które gwarantuje stałą kontrolę bezpieczeństwa w tym wielokrotne i wielopoziomowe backupy danych w różnych lokalizacjach.
  • Wykwalifikowani administratorzy nieustannie czuwają nad bezpieczeństwem danych
  • System pozwala na łatwe tworzenie kopii baz danych klientów i towarów
  • Profesjonalne usługi codziennie aktualizują silnik sklepów o nowe funkcje oraz unowocześniają istniejące
  • Helpdesk, infolinia oraz system wsparcia jest zawsze do dyspozycji
  • Obowiązki zarządzania, aktualizacji oraz pomocy technicznej spoczywają nie na Tobie, a na dostawcy usługi

MIT nr 6. Systemy pudełkowe lub pisane pod indywidualne potrzeby są efektywniejsze i bardziej odpowiadają potrzebom e-sklepów.

FAKT: W oprogramowaniu pudełkowym płacisz za wersję programu, którym zarządzasz samodzielnie. A oprogramowanie to tylko jeden element kosztów prowadzenia sklepu internetowego, są przecież jeszcze choćby koszty serwera i administracji systemem.

Jeżeli kupujesz każdy składnik osobno, musisz sam zadbać o ich właściwe dopasowanie. Twórca oprogramowania pudełkowego nie do końca wie, w jakich warunkach uruchomisz program. Ogranicza więc jego funkcjonalności i tworzy oprogramowanie jak najprostsze, by działało wszędzie.

Jeżeli chodzi o system pisany na zamówienie, to sytuacja może wyglądać gorzej, jeżeli nie podpiszesz umowy serwisowej. Wtedy po okresie rękojmi jesteś pozostawiony sami sobie - firma nie jest bowiem zobowiązana do udzielenie Tobie jakiegokolwiek wsparcia. W modelu SaaS o rozwój programu i stabilność usług cały czas dba jedna firma.

Nie ulega dyskusji, że SaaS ma znacznie dużo większą przewagę nad innymi rozwiązaniami do prowadzenie e-sklepów. Dziwi fakt, że w XXI wieku nadal jest sporo sprzedawców, którzy głównie z braku wiedzy, nadal mają wiele obaw dotyczących tego rozwiązania. Jak mówi znane przysłowie: nie taki straszny diabeł jakim go malują, dlatego zamiast wysuwać pochopne wnioski posłuchaj specjalistów z branży i wykorzystaj potencjał e-handlu.

Natalie Palacz

Od 2013 Brand Manager w firmie IAI S.A, gdzie zajmuje się kreowaniem strategii marki. Absolwentka uczelni Abertay Dundee University na kierunku Marketing and Business. Miłośniczka dobrych reklam, filmów i sportów. Czas po pracy spędza w końskim siodle.

Komentarze (0)