Poniżej znajdziecie pierwszą listę, którą stworzyłem na potrzeby tego artykułu. Po krótkim zastanowieniu stwierdziłem jednak, że w pierwszym startupie i projekcie nie jest najważniejsze to, aby zarobić na nim dużo kasy. W tym pierwszym najważniejsze jest to, aby poznać ciekawych ludzi, zobaczyć jak rodzi się pomysł i przelewa na papier, a potem np. w aplikację mobilną. Samo doświadczenie jest bardzo ważne, ale najważniejszy jest FUN z pracy w grupie i z osiągania tego co z początku wydało się nam nieosiągalne.

fot. Fotolia

Jeśli zastanawiasz się nad rozpoczęciem pracy nad własnym startupem, odpowiedz sobie na poniższe 11 pytań.

  1. Co chcesz zrobić?
  2. Dlaczego to chcesz akurat zrobić?
  3. Dlaczego próbujesz robić coś na czym się nie znasz?
  4. Czy masz pasje do tego?
  5. Kto już to zrobił?
  6. Z kim będziesz to robił?
  7. Kiedy osiągniesz zakładany cel, to co będzie się dziać dalej?
  8. Ile to zajmie i dlaczego tak długo?
  9. Czy naprawdę potrzebujesz finansowania z funduszu VC?
  10. Czy wiesz co to jest MVP?
  11. Jak zamierzasz na tym zarobić?

Po zastanowieniu stworzyłem drugą listę, która mam nadzieje pomoże w tworzeniu waszych projektów.

1. Do kogo skierowany jest nasz produkt?

Przykładowe odpowiedzi:

  • kobiety / mężczyźni;
  • dzieci, młodzież, studenci, pracujący i młodzi, dojrzali. We wszystkich przypadkach podawaj przedziały wiekowe od … do ...;
  • wykształcenie średnie / zawodowe / wyższe;
  • miejsce zamieszkania wieś / mała miejscowość / miasto / duże miasto;
  • pracuje / lub nie;

Teraz warto określić odbiorce naszego produktu. Przykładowe odpowiedzi:

  • do ludzi którzy mają smartfony i pasjonują się fotografią lub po prostu lubią robić zdjęcia;
  • do osób często podróżujących taksówkami na terenie całego kraju;

2. Co chcesz zrobić?

Przykładowe odpowiedzi:

  • aplikację. W pierwszej wersji z ograniczoną liczbą elementów i funkcji (MVP);
  • zebrać grono 15-20 osób, które będą testowały i opiniowały aplikację;
  • zbudować produkt w dwa miesiące od początku do apki w sklepie google;
  • zrobić tylko jedną wersją na google android, iPhone oddamy później;

3. Jaki jest cel produktu?

Przykładowe odpowiedzi:

  • chcemy, aby nasi użytkownicy mieli fun z robienia fotek (Instagram lub flicolo.pl). Wtedy mogą dojść do wniosku, że “nawet ja mogę robić super fotki”;
  • chcemy, aby użytkownicy mieli zawsze dostęp do najnowszych informacji z ich “walla”. Korzyścią dla użytkownika w tym przypadku, będzie bycie poinformowanym;
  • chcemy, aby użytkownik czuł się nowoczesny i aby mógł się pochwalić jak zamawia taksówki. “Patrzcie nacisnę ten guzik i bez dzwonienia za 10 minut pojedziemy z tej imprezy do domu”

4. Jakie proponujesz wprowadzić zmiany?

Podaj tutaj jeden element produktu, który jest najważniejszy. Podaj to na czym się skupisz. Np. dla Instagramu mogło by to być: “mamy kilkanaście fajnych filtrów do zdjęć, które łatwo można “nałożyć” na zdjęcia i wynik tej operacji jest widoczny od razu. Użytkownicy kochają używać naszej aplikacji.” Dla Taxi5 mogło by to być “Zamawianie taksówki przez aplikacje może być po prostu fajne. Do tego wystarczy wciśnięcie jednego guzika. Dla naszego użytkownika ważne jest też, aby taksówka była na pewno więc musimy mu to pokazać”.

5. Co takiego będzie miał nasz produkt, że propozycja którą mamy dla użytkownika zostanie zrealizowana?

W Instagramie mogłoby to być:

  • mamy prosty interfejs;
  • po zrobieniu zdjęcia w dwóch kliknięciach od razu można wybrać jeden z piętnastu filtrów gotowych do użycia;
  • na koniec, zdjęciem można podzielić się przez Facebooka (dzięki temu lawinowo informacja o naszej app będzie się rozpowszechniała)

W Taxi5 mogłoby to być:

  • stawiamy na użytkownika masowego więc aplikacja musi być prosta;
  • głównym elementem użyteczności jest guzik do zamawiania taksówki;
  • ponieważ użytkownik chce wiedzieć kiedy i jaka taksówka przyjedzie pokażemy mu zegar z odliczającym się czasem, a w środkowym miejscu pokażemy logo korporacji która przyjedzie

6. Co użytkownik ma czuć?

Zastanów się co użytkownik ma czuć korzystając z Twojego produktu. Np. dla Facebooka - “czuję, że jestem w kontakcie ze znajomymi przez cały czas”. Dla Twittera “mam dostęp do najnowszych informacji od znajomych, ale też i ze świata tego, który mnie interesuje”. Dla Taxi5 “gdziekolwiek jestem w Polsce zawsze zamówię taksówkę z Taxi5 na czas, wystarczy i jeden klik i już jest”. Dla Instagram “czuję, że mogę robić fajne fotki z mojego aparatu w telefonie - podobają się moim znajomym i mamie ;)”.

7. Jaki styl produktu będzie odpowiedni dla odbiorców?

Czyli co użytkownik zobaczy. Jak popatrzy na aplikacje, to musi mieć skojarzenie z czymś co już zna wtedy lepiej będzie się odnosił do produktu. Będzie mu się wydawał bardziej “znany” bardziej “jego” chęć korzystania będzie zdecydowanie większa. Większość aplikacji, które mają swoje wersje webowe nawiązuje stylem do tego co jest na stronie tak jest np. w Facebooku lub Taxi5. Synergię stylu dobrze widać w nowym interfejsie Microsoftu, który jest podobny na komputerze (Windows 8), telefonie i tablecie.

8. Czy na pewno rozumiesz branżę, w której chcesz działać?

  • Mark Zuckerberg z Facebooka robił ten portal gdy był studentem i robił go dla swoich rówieśników;
  • Steve Wozniak zrobił komputer (Apple 1) bo znał się na tym i to był dla niego fun;
  • Maciej Popowicz zrobił Naszą Klasę jak był studentem bo uważał, że to będzie fajne dla niego i jego kolegów;

Tomasz Popów

innowator / praktyk / tomaszpopow.pl / Taxi5 / KMP group. Jako jedyna osoba z Polski będzie panelistą na MWC2013 w Barcelonie (największa impreza branży mobile w Europie, 2 na świecie). Doradza największym spółkom z branży IT w Polsce w zakresie strategii działania w segmencie mobile & cloud.

Komentarze (0)