Zakup reklam na Facebooku znacznie zwiększa szansę na dotarcie do użytkowników, ale przedsiębiorców może zniechęcać kwestia formalności, które się z tym wiążą. Rozliczenie wygląda bowiem inaczej, niż w przypadku usług reklamowych kupowanych od polskich firm. W tym poradniku opisujemy krok po kroku jak sobie poradzić z rozliczeniem zakupu reklam na Facebooku.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Podobnie jak zakup reklam w systemie Google AdWords, płatna promocja oferowana przez Facebook to import usług. Taka transakcja charakteryzuje się specyficznym sposobem rozliczania VAT, gdyż za miejsce świadczenia usługi uznaje się w jej przypadku kraj siedziby nabywcy. Co za tym idzie, w przypadku zakupu usług reklamowych od Facebooka przez polską firmę – krajem, w którym trzeba opodatkować usługę VAT-em jest Polska.

fot. Fotolia

Ponadto, jeśli kontrahent pochodzi z Unii Europejskiej na nabywcy ciąży dodatkowy obowiązek rejestracji do VAT-UE (opisany poniżej). Tak jest w przypadku zakupu reklam Facebooka – polskie firmy są zazwyczaj obsługiwane przez oddział Facebooka z siedzibą w Dublinie, w Irlandii. Poniżej opisujemy szczegółowo czynności, które po kolei trzeba wykonać, aby rozliczyć zakup reklam.

Rozliczanie zakupu reklam na Facebooku – od czego zacząć?

1. Rejestracja jako podatnik VAT-UE

Ponieważ na fakturach wystawianych przez serwis Facebook widnieją dane sprzedawcy z siedzibą w Irlandii, jest to transakcja wewnątrzwspólnotowa. W takiej sytuacji prawo wymaga, aby obie strony dysponowały europejskim numerem VAT zanim dojdzie do sprzedaży. Dlatego polska firma, która chce zakupić reklamy na Facebooku powinna zarejestrować się jako podatnik VAT-UE przed rozpoczęciem wyświetlania reklam.

Rejestracji dokonuje się formularzem VAT-R – tym samym, który służy do rejestracji jako podatnik VAT. W VAT-R należy odpowiednio wypełnić część C.3, a następnie złożyć formularz w urzędzie skarbowym, któremu dana firma podlega pod względem VAT (zwykle zależy to od adresu prowadzenia działalności gospodarczej).

Rejestracja jako podatnik VAT-UE sprawia, że firma może posługiwać się europejskim numerem VAT (zwanym także NIP-UE). Jest to po prostu polski NIP poprzedzony oznaczeniem „PL”. VAT-UE musi pojawić się na fakturach uzyskanych od Facebooka.

2. Ustawienie właściwych danych na koncie reklamowym Facebooka

Uruchamiając pierwszą kampanię reklamową na Facebooku trzeba pamiętać o podaniu właściwych danych. Jeśli chodzi o walutę, Facebook obsługuje płatności w złotówkach, dlatego warto ustawić PLN jako walutę konta. Dzięki temu, kwot z faktur nie będzie trzeba przeliczać na złotówki do celów rozliczeniowych.

Druga istotna kwestia, to podanie właściwych danych firmowych. W Menedżerze reklam w zakładce Ustawienia należy właściwie wypełnić formularz zawierający dane firmy. Przy pytaniu: „Czy kupujesz Reklamy Facebooka dla celów biznesowych?”, należy zaznaczyć opcję „Tak”. W praktyce bowiem niezwykle rzadko zdarza się, by reklamy nie miały celu biznesowego. Ponadto, trzeba zwrócić uwagę na nazwę firmy, adres, a zwłaszcza „Europejski identyfikator płatnika VAT”, czyli wspomniany VAT-UE. W tym miejscu podaje się NIP firmy poprzedzony oznaczeniem „PL”. Dzięki temu faktury uzyskane z Facebooka będą zawierały właściwe dane, a to znaczy, że będą zgodne z prawem.

Oprócz tego należy także ustawić wybrany sposób płatności zwany „źródłem finansowania”. Na chwilę obecną mogą to być m.in. karta kredytowa i PayPal (a także inne sposoby zależne od danego kraju – listę można sprawdzić tutaj).

W drugiej części poradnika opisaliśmy m.in. jak pobierać faktury z Facebooka oraz w jaki sposób rozliczyć je pod względem VAT.

Sebastian Bobrowski

Dyrektor finansowy

Pracuje w firmie inFakt, oferującej usługę księgową w Ogólnopolskim Biurze Rachunkowym ze stałym dostępem do dokumentów i kurierem w cenie. Oprócz tego inFakt oferuje Program do Fakturowania i Program do Księgowości online oraz usługę Zakładania Firmy.

Komentarze (0)