Zakup reklam na Facebooku znacznie zwiększa szansę na dotarcie do użytkowników, ale przedsiębiorców może zniechęcać kwestia formalności, które się z tym wiążą. Rozliczenie wygląda bowiem inaczej, niż w przypadku usług reklamowych kupowanych od polskich firm. W tym poradniku opisujemy krok po kroku jak sobie poradzić z rozliczeniem zakupu reklam na Facebooku.

Podobnie jak zakup reklam w systemie Google AdWords, płatna promocja oferowana przez Facebook to import usług. Taka transakcja charakteryzuje się specyficznym sposobem rozliczania VAT, gdyż za miejsce świadczenia usługi uznaje się w jej przypadku kraj siedziby nabywcy. Co za tym idzie, w przypadku zakupu usług reklamowych od Facebooka przez polską firmę – krajem, w którym trzeba opodatkować usługę VAT-em jest Polska.

fot. Fotolia

Ponadto, jeśli kontrahent pochodzi z Unii Europejskiej na nabywcy ciąży dodatkowy obowiązek rejestracji do VAT-UE (opisany poniżej). Tak jest w przypadku zakupu reklam Facebooka – polskie firmy są zazwyczaj obsługiwane przez oddział Facebooka z siedzibą w Dublinie, w Irlandii. Poniżej opisujemy szczegółowo czynności, które po kolei trzeba wykonać, aby rozliczyć zakup reklam.

Rozliczanie zakupu reklam na Facebooku – od czego zacząć?

1. Rejestracja jako podatnik VAT-UE

Ponieważ na fakturach wystawianych przez serwis Facebook widnieją dane sprzedawcy z siedzibą w Irlandii, jest to transakcja wewnątrzwspólnotowa. W takiej sytuacji prawo wymaga, aby obie strony dysponowały europejskim numerem VAT zanim dojdzie do sprzedaży. Dlatego polska firma, która chce zakupić reklamy na Facebooku powinna zarejestrować się jako podatnik VAT-UE przed rozpoczęciem wyświetlania reklam.

Rejestracji dokonuje się formularzem VAT-R – tym samym, który służy do rejestracji jako podatnik VAT. W VAT-R należy odpowiednio wypełnić część C.3, a następnie złożyć formularz w urzędzie skarbowym, któremu dana firma podlega pod względem VAT (zwykle zależy to od adresu prowadzenia działalności gospodarczej).

Rejestracja jako podatnik VAT-UE sprawia, że firma może posługiwać się europejskim numerem VAT (zwanym także NIP-UE). Jest to po prostu polski NIP poprzedzony oznaczeniem „PL”. VAT-UE musi pojawić się na fakturach uzyskanych od Facebooka.

2. Ustawienie właściwych danych na koncie reklamowym Facebooka

Uruchamiając pierwszą kampanię reklamową na Facebooku trzeba pamiętać o podaniu właściwych danych. Jeśli chodzi o walutę, Facebook obsługuje płatności w złotówkach, dlatego warto ustawić PLN jako walutę konta. Dzięki temu, kwot z faktur nie będzie trzeba przeliczać na złotówki do celów rozliczeniowych.

Druga istotna kwestia, to podanie właściwych danych firmowych. W Menedżerze reklam w zakładce Ustawienia należy właściwie wypełnić formularz zawierający dane firmy. Przy pytaniu: „Czy kupujesz Reklamy Facebooka dla celów biznesowych?”, należy zaznaczyć opcję „Tak”. W praktyce bowiem niezwykle rzadko zdarza się, by reklamy nie miały celu biznesowego. Ponadto, trzeba zwrócić uwagę na nazwę firmy, adres, a zwłaszcza „Europejski identyfikator płatnika VAT”, czyli wspomniany VAT-UE. W tym miejscu podaje się NIP firmy poprzedzony oznaczeniem „PL”. Dzięki temu faktury uzyskane z Facebooka będą zawierały właściwe dane, a to znaczy, że będą zgodne z prawem.

Oprócz tego należy także ustawić wybrany sposób płatności zwany „źródłem finansowania”. Na chwilę obecną mogą to być m.in. karta kredytowa i PayPal (a także inne sposoby zależne od danego kraju – listę można sprawdzić tutaj).

W drugiej części poradnika opisaliśmy m.in. jak pobierać faktury z Facebooka oraz w jaki sposób rozliczyć je pod względem VAT.

Sebastian Bobrowski

Dyrektor finansowy

Pracuje w firmie inFakt, oferującej usługę księgową w Ogólnopolskim Biurze Rachunkowym ze stałym dostępem do dokumentów i kurierem w cenie. Oprócz tego inFakt oferuje Program do Fakturowania i Program do Księgowości online oraz usługę Zakładania Firmy.

Komentarze (0)