Po stworzeniu dobrego narzędzia dostępnego na smartfony przychodzi czas na zaproszenie użytkowników do korzystania z niego. Jak zrobić to poprawnie? Jakich błędów nie popełniać promując aplikację?

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Mówiąc o promocji aplikacji, obojętnie czy to internetowej czy mobilnej, należy podejść do tematu z rozwagą. Najpierw trzeba poznać najciekawsze funkcjonalności i przedstawić je w taki sposób, aby klienta zainteresować. Trudne zadanie, ale z poniższymi 7 zasadami dobrej promocji aplikacji, znacznie łatwiej je wykonać.

1. Określ motor wzrostu

Są trzy motory wzrostu - chwytny, płatny i wirusowy. Przed działaniami promocyjnymi określ, jak chcesz zebrać early adopters wokół Twojej aplikacji. Chwytny motor ukierunkowany jest na zatrzymywanie potencjalnych klientów w aplikacji za sprawą konkretnej, unikalnej funkcjonalności. Płatny z kolei opiera się na gromadzeniu użytkowników przy pomocy płatnych form promocyjnych. Wirusowy sprawia, że informacje o Twoim produkcie rozchodzą się wśród potencjalnych klientów jak świeże bułeczki.

Określenie jednego motoru sprawi, że łatwiej Ci będzie ustalić budżet, wybrać instrumenty, czy zaprojektować przekazy promocyjne. Możesz też łączyć ze sobą powyższe motory jednak w początkowej fazie istnienia aplikacji, lepiej skupić się na jednym.

2. Dokładnie przemyśl, w jaką grupę docelową celujesz

Kiedy tworzysz biznes plan, strategię komunikacji marketingowej, czy Business Model Canvas określ dokładnie do jakich klientów skierujesz swój przekaz. To pozwoli Ci później na łatwiejsze określenie np. sposobu w jaki dostarczana będzie aplikacja na rynek oraz wskazać główne wartości płynące z użytkowania Twojej aplikacji.

3. Twórz spójne przekazy promocyjne

Jeśli wiesz dokładnie, kim są Twoi potencjalni klienci, twórz spójne przekazy promocyjne w każdym punkcie styku potencjalnego klienta z Twoją aplikacją. Niech teksty w newsletterze będą pisane tym samym językiem, którym posługujesz się np. na stronie www. Grafika aplikacji niech będzie utrzymywana w takiej samej lub bardzo podobnej formie jak np. cover photo na fanpage’u, czy kreacja reklamy w AdWords.

4. Mierz efekty prowadzonych działań

Korzystaj ze statystyk na Facebooku, w Google Analytics czy Mixpanelu. Mierz cały czas skuteczność prowadzonych działań. Twórz odpowiednie analizy, poddawaj je dyskusji w zespole. Weryfikuj instrumenty promocyjne, przekazy, miejsca dystrybucji przekazów oraz budżet i czas względem zakładanych wcześniej celów i hipotez.

5. Monitoruj działania promocyjne konkurencji

Sprawdzaj, jak promuje się konkurencja. Śledź np. ich fanpage’e, czytaj blog, sprawdź stronę internetową, przekopuj się przez wyszukiwarkę. Bądź na bieżąco z tym, co robi Twoja konkurencja.

6. NIGDY nie podążaj za konkurencją

Gdy konkurencja świetnie radzi sobie z promocją na Facebooku albo w AdWords, to nigdy jej nie naśladuj. Twórz odmienne przekazy promocyjne, wybieraj miejsca do promowania swojej aplikacji, w których nie ma Twojej konkurencji. Bądź piratem!

7. Ustal nienaruszalny budżet na działania promocyjne i oblicz koszt pozyskania potencjalnego użytkownika

Określ stały, nienaruszalny budżet, który chcesz przeznaczyć na promocję włączając w nim koszt pozyskania potencjalnego użytkownika. Musisz przed prowadzeniem działań dokładnie wiedzieć, czy warto inwestować w reklamę na Facebooku, czy lepiej wejść jako sponsor w wydarzenie branżowe, i ilu nowych użytkowników przyciągniesz do aplikacji za pomocą tych instrumentów. Jeżeli podejmujesz działania promocyjne pierwszy raz, musisz testować różne warianty i je mierzyć.

Cały czas w trakcie prowadzenia działań promocyjnych eksperymentuj. Twórz odmienne kreacje graficzne, pisz różnorodne teksty, żongluj instrumentami promocyjnymi i miejscami dystrybucji przekazów. Pamiętaj jednak o zachowaniu spójności. Następnie analizuj efektywność prowadzonych działań i wyciągaj wnioski. Przy promocji dopiero co wchodzącej aplikacji na rynek, zawsze nauczysz się czegoś nowego i masz ten komfort, że możesz prowadzić niezliczoną liczbę testów.

Kamil Jarosz

Freelancer i praktyk z zakresu komunikacji marketingowej w startupach. Absolwent Wyższej Szkoły im. Józefa Tyszkiewicza w Bielsku-Białej. W wolnych chwilach pisze na kamiljarosz.pl.

Komentarze (0)