Dojrzałeś do tego, by sprzedać e-biznes? Jak to zrobić? Gdzie szukać klientów? Jak wycenić serwis internetowy? O jakich dokumentach pamiętać? Dla osoby, która nigdy wcześniej nie zajmowała się sprzedażą e-serwisu są to bardzo trudne pytania. Z pomocą przychodzi tu broker zajmujący się transakcjami w zakresie e-biznesu. Jest przynajmniej 7 powodów, by wystawiając swój serwis internetowy skorzystać z pomocy takiej osoby.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny


fot. Fotolia

1. Broker jest ekspertem od sprzedaży

To, czym zajmuje się broker to e-biznes i jego sprzedaż. W efekcie brokerzy zajmujący się transakcjami w tym obszarze skupiają w swoich rękach dwa niezbędne do przeprowadzania udanych transakcji narzędzia – wiedzę na temat rynku oraz na temat tego jak handlować wirtualnymi przedsięwzięciami. Osoby, które decydują się na sprzedaż serwisu internetowego, portalu, sklepu, aplikacji czy bloga to najczęściej eksperci w zupełnie innych obszarach – programiści i developerzy, specjaliści od marketingu, przedsiębiorcy, którzy przeszli w online z interesów realizowanych w off-linie, czy w końcu pasjonaci, którzy mieli pomysł na biznes lub serwis związany ze swoimi zainteresowaniami. Są ekspertami w innych dziedzinach i na samym procesie sprzedaży e-biznesu się nie znają. Zaś brak wiedzy w takiej sytuacji jest po prostu kosztowny – zarówno w zakresie czasu (dłuższy czas transakcji, zmarnowanie najlepszego momentu do sprzedaży) jak i finansów (niedoszacowanie, kosztowne błędy w zakresie dokumentacji).

2. Broker ma własne kanały sprzedaży

Ile znasz osób, które zajmują się e-biznesem? Monetyzują serwisy internetowe, prowadzą portale? Czy wiesz gdzie umieścić informację o chęci sprzedaży swojego przedsięwzięcia? Jak dotrzeć do właściwych, skłonnych do zainwestowania osób? Brokerzy, którzy działają na rynku od wielu lat mają własne kanały sprzedaży. Wiedzą gdzie i jak reklamować serwis internetowy, komu powiedzieć o tym, że na rynku pojawiła się nowa okazja i mają własne dojścia i kontakty, które stanowią część ich know-how. Bez takiej wiedzy możesz nie dotrzeć nawet do procenta osób, które mogłyby być zainteresowane twoją ofertą. A im mniejsze zainteresowanie tym czas transakcji dłuższy a pieniądze – być może mniejsze. Patrząc na fora poświęcone sprzedaży e-serwisów widać wyraźnie dysproporcje między kupującymi a sprzedającymi. Powierzając sprzedaż serwisu brokerowi, dociera on do tych nabywców, którzy nie ogłaszają chęci zamiaru zakupu publicznie.

3. Broker zna się na dokumentach

Jak przygotować umowę kupna-sprzedaży? Jak zabezpieczyć swoje interesy? Kto ma prawo do kodu, zawartości treściowej, grafiki? Jak przenieść prawa autorskie? Tak! O tym wszystkim musisz pomyśleć i jeśli nie chcesz wydać majątku na porady prawne, to wiedza brokera w tym zakresie jest nieoceniona. Nie tylko wie on o co trzeba zadbać, ale również ma już gotowe wzory umów które modyfikuje. Korzystając z usług brokera e-biznesu ty się już na tym znać nie musisz.

4. Broker zna ceny

Ile wart jest serwis internetowy? Jak oszacować możliwości sprzedaży e-biznesu? Problem w tym, że aby móc uczciwie odpowiedzieć na to pytanie trzeba mieć porównanie do innych podobnych serwisów i rozeznanie na rynku. Niestety jako twórca serwisu internetowego, lub osoba która nim zarządza, takiego rozeznania najczęściej nie masz. Sprzedając mieszkanie możesz porównać ceny w danej okolicy i na tej podstawie oszacować wartość nieruchomości. Jednak w przypadku serwisów internetowych takie dane nie są ogólnie dostępne, a ty raczej drugiego Facebook'a nie sprzedajesz. Nie znaczy to, że Twój serwis jest mało wart. Ile? Broker wie. A ty, jeśli trafisz na kupca, który jest doświadczony w tego typu transakcjach możesz nawet nie wiedzieć, że sprzedajesz swój serwis za bezcen.

5. Broker ma wiedzę, którą się dzieli

By skutecznie sprzedawać internetowe biznesy konieczny jest szeroki zasób wiedzy z zakresu technologii, procesów utrzymaniowych, marketingu, trendów rynkowych, negocjacji i sprzedaży. Brokerzy nie lubią pracować z ludźmi, z którymi nie potrafią się porozumieć i nie mogą operować tymi samymi pojęciami. Współpraca z brokerem to najczęściej ogromna ilość wiedzy na temat rynku internetowego, którą dostajesz zupełnie za darmo. Broker edukuje, bo chce by mu się wygodniej pracowało. Jaka z tego korzyść dla Ciebie? Przy kolejnym interesie internetowym będziesz już znacznie bardziej wyedukowany.

6. Broker jest obiektywny (sprzedawca nie)

Broker znając rynek, ceny i przede wszystkim analizując w trakcie swojej pracy setki serwisów internetowych jest obiektywny w swojej ocenie wartości serwisu. Jego twórca często nie jest. Zainwestował czas, pieniądze i energię w jego powstanie. Często traktuje serwis jak swoje ukochane dziecko. Jasnym jest, że w takiej sytuacji jest to dla niego najlepszy i najbardziej wartościowy serwis świata. Efekt? Brak odpowiedniej wyceny i subiektywne spojrzenie na jakość e-biznesu.

7. Wsparcie brokera kosztuje mniej niż twój czas

Obawą jaka towarzyszy osobom sprzedającym swój e-biznes i powstrzymującą ich przed korzystaniem z usług brokera są koszty współpracy – broker za darmo nie pracuje. Warto jednak przemyśleć to, czy zysk na poziomie oszczędności czasu, wiedzy, prawidłowej i rynkowej wyceny, wsparcia w zakresie znalezienia kontrahenta nie jest wyższy niż poświęcenie własnego czasu i energii które zainwestować można w kolejny zyskowny biznes, w coś na czym sprzedawca serwisu się zna. Co jeszcze bardziej istotne czas zwykle wpływa negatywnie na jakość serwisu. E-biznes, który nie jest prowadzony z odpowiednim zaangażowaniem traci swój potencjał a zatem i wartość. Jasne, możesz spróbować samodzielnie poradzić sobie ze sprzedażą e-biznesu – tylko czy finansowo ma to na pewno sens?

Robert Sosnowski

założyciel i właściciel agencji interaktywnej Biuro Podróży Reklamy oraz projektu BazarStron.pl [Buy and Sell E-business in Eastern Europe].

Komentarze (0)