- Pracownicy chcą być wysłuchani, a menedżerzy chcą być z nimi w kontakcie - mówił w rozmowie z Entrepreneur David Hassell - przedsiębiorca i współpracownik organizacji zrzeszającej przedsiębiorców w San Francisco. Przekonuje też, że aby podnieść morale zespołu oraz zmotywować go do pracy wystarczy 15 minut rozmowy.

Zdjęcie royalty free z Fotolia

O tym jak być wzorowym kierownikiem projektu, jak powierzać zadania współpracownikom oraz jak prowadzić wymarzonym zespołem pisał dla nas w lipcu ubiegłego roku, Michał Śliwiński, pomysłodawca i szef Nozbe. Z pięciu jego przykazań dowiedzieliśmy się np., że Project Manager ma prowadzić zespół, a nie nim zarządzać, więc powinien doprowadzać do realizacji wspólnie określonych celów. Czasem pracownik potrzebuje jednak czegoś więcej. Czego?

Indywidualnej rozmowy. Tak przynajmniej twierdzi David Hassell, który swoje doświadczenie w 2011 roku przeniósł na platformę 15Five. Służy ona ułatwieniu kontaktu między kierownikiem projektu, a jego współpracownikami. Dzięki niej pracownik może prościej złożyć raport odpowiadając na kilka prostych pytań. Jak zapewnia Hassell jego startup nie ma zniechęcać do rozmowy z przełożonym, tylko ułatwiać przygotowanie do niej. 15Five to skrót od zasady 15 - 5.

Jeden na jednego

- Jako dobry menedżer musisz zrozumieć co interesuje pracowników - mówił David Hassell. Jego zdaniem rozmowa z każdym z nich przynosi wiele wymiernych korzyści. Sam w firmie wprowadził zasadę, która polega na tym, że co tydzień każdy ze współpracowników poświęca 15 minut na przygotowanie raportu z uwagami na temat współpracy. Raport ten pracownik przedstawia swojemu przełożonemu i tłumaczy dlaczego wskazał w nim na te, a nie inne czynniki.

Project Manager ma za zadanie, zgodnie z zasadą 15 - 5, przez co najmniej pięć minut rozpatrywać uwagi i pomysły współpracowników. - Kiedy w naszym zespole były tylko trzy osoby, zasada ta wydawała się trochę głupia - przyznaje David Hassell, pomysłodawca 15Five. - Ale dzięki tym rozmowom dowiedzieliśmy się o sobie [i swoich poglądach] więcej niż wiedzieliśmy wcześniej, mimo, że w pracy siedzimy obok siebie - dodaje Hassell.

Kto pyta ten znajduje

Jakie pytania powinien zadać kierownik, aby dowiedzieć się, jak najwięcej od swoich współpracowników? David Hassell z 15Five podaje sprawdzone przykłady. Jeden z nich dotyczy wyzwań, z którymi borykają się współpracownicy. Przestrzega również, aby jak najszybciej wdrożyć zasadę 15 - 5 do firmy. - Jeśli sprawdzasz morale współpracowników tylko raz na rok, to mogłeś przeoczyć coś osiem miesięcy temu - dodaje Hassell.

Komentarze (0)