Statystyki podkreślają, że im większe zaufanie potencjalny klient ma do sprzedającego, tym większa szansa na sfinalizowanie transakcji. Co więcej, im więcej pozytywnych rzeczy wie o Twojej firmie, tym łatwiej będzie go przekonać do zakupu. Pamiętaj, że współczesny klient oczekuje, że nawiążesz z nim kontakt. Nie musi być bezpośredni, wystarczy, że pozwolisz mu poczuć się swobodnie i mile widzianym na Twojej stronie internetowej.

Szansa, że będziesz w stanie z każdym potencjalnym klientem umówić się na spotkanie i opowiedzieć mu o sobie, swojej firmie i zespole jest niewielka. Możesz mu jednak zaproponować filiżankę kawy i herbaty w najwygodniejszym dla niego miejscu i czasie, i przedstawić mu swoją stronę „O Nas”. Oto kilka wskazówek jak skutecznie się zaprezentować.

Zdjęcie royalty free z Fotolia | Autorką tekstu jest Natalie Palacz

Jaka jest Twoja historia?

Wiarygodność jest kluczem do sukcesu, a sztampowość największym zagrożeniem. Nie pisz, że chcesz oferować najlepsze produktu w niskiej cenie i że jesteś najbardziej innowacyjną firmą na rynku. To banały, które wypisuje większość, przez co nikt w nie nie wierzy. Zamiast tego zaciekaw klientów swoją historią, opowiedz skąd wziął się pomysł na biznes i jakie były Twoje początki. W ten sposób stworzysz wokół swojej marki ciekawą opowieść, która wskaże klientowi unikalność Twoich produktów i przekona go do zakupu.

Dwaj guru storytellingu, Paweł Tkaczyk oraz Joseph Campbell, wyróżniają kilka elementów, które pojawiają się w interesujących historiach:

  1. Bohater – może nim być osoba lub zespół, który założył firmę.
  2. Końcowy cel – to nic innego jak misja, wizja i wartości, które stoją za Twoją marką.
  3. Przeszkody - z reguły są to osoby lub zdarzenia, które niespodziewanie zmuszają bohatera do wyjścia poza jego strefę komfortu, pobudzają prawdziwe emocje i wytrącają z jego ułożonego życia. Przeszkoda zmusza bohatera do podjęcia decyzji i rozpoczęcia działania. Przeszkodą dla Tatiany Grabowskiej, właścicielki Laselection, był brak dostępu do wyjątkowej, oryginalnej oferty perfum. Chcąc odnaleźć swój własny zapach, którym nie będą pachnieć tysiące kobiet, stworzyła perfumerię Laselecetion.

    A wszystko się zaczęło kiedy poznałam swojego męża. Powiedział do mnie: „ Ładnie pachniesz”. Bardzo się ucieszyłam. Nie mogło być inaczej, przecież to są moje ulubione perfumy, którym jestem wierna od lat! Jakże dziwne było uczucie niezręczności, które poczułam zaraz po tym kiedy dodał: |Ale ten zapach już znam|. To był moment przełomowy w moim życiu, wtedy zrozumiałam, że „ładnie” to nie znaczy „wyjątkowo”. Uznając tę zasadę powstała perfumeria Laselection. Dla osób, które w tłumie potrafią odnaleźć własny styl i podkreślić ponadprzeciętną osobowość.
  4. Morał – do jakich działań doprowadziła zmiana bohatera i podjęte przez nią decyzje

Pisząc historię, zastanów się nad elementami, które wyróżnią Ciebie i Twoją opowieść od pozostałych. Weź pod uwagę poniższe aspekty:

  • Twoje wartości, filozofie czy manifest;
  • Sposób, w jaki tworzysz produkty – może np. Twoje produkty są tworzone w Polsce, więc nie wykorzystujesz taniej siły roboczej? A może sprzedajesz produkty ekologiczne, co doskonale odpowiada dzisiejszym trendom spożywczym? Ten fakt podkreśla właśnie właściciel sklepu Api Miodek;
  • Rytuały - specyficzne czynności, które są kojarzone z Twoją marką np. większość osób przygotowując się, by stawić czoło ciężkiemu i zabieganemu dniowi wypiję Red Bulla, który przecież „dodaje skrzydeł”. Pisząc historię i stronę „O Nas” pamiętaj o rytuałach, które są już (lub łatwo mogą zostać) rytuałami dla Twojej marki.

Uzupełnij swoją historię zdjęciami

Jak mówi stare powiedzenie: „jedno zdjęcie jest warte tyle, co tysiąc słów”. Dodanie zdjęcia, które odzwierciedli Twoje przesłanie z historii stworzy emocjonalny kontakt z klientem. Każdy, kto zobaczy, że pod internetowym adresem Twojej firmy kryje się znacznie więcej niż serwer, na którym działa strona i można na niej spotkać autentycznych ludzi z krwi i kości, znacznie lepiej ją zapamięta. Będzie miał też większą motywację do dokonania zakupów lub skontaktowania się z Tobą.

Dobrym przykładem jest sklep Sadowniczy.pl, który na stronie „O Nas” do swojej ciekawej historii dołączył galerię zdjęć przedstawiająca swój malowniczy plac sprzedaży. Z kolei Manufaktura Czekolady urozmaica swoją historię zdjęciami jak powstaje ich wyjątkowa czekolada.

Przeciek kontrolowany

Ludzie z natury są bardzo ciekawscy i większość z nich chętnie zajrzałaby i sprawdziła, co się dzieje za zamkniętymi drzwiami Twojej firmy. Zaspokój ich ciekawość i pokaż swoją firmę „od kuchni”. W ten sposób jeszcze bardziej zainteresujesz swoich klientów i wykreujesz pozytywny wizerunek dla swojej firmy. Pamiętaj, że większość konsumentów ma dosyć bezdusznych firm o korporacyjnym wizerunku, które są ulokowane w bliżej nieokreślonych lokalizacjach. Zamień chłodne, biznesowe relacje na bezpośrednią, opartą na zaufaniu komunikację. Wykorzystaj do tego siłę video.

Film może być „dziurką od klucza”, przez którą konsument może zajrzeć za kulisy Twojej firmy i bliżej poznać historię jaka się za nią kryję. Zadbaj o profesjonalny wygląd Twojego video, odpowiednią ścieżkę dźwiękowa i scenariusz. Całość ujmij w filmie nie dłuższym niż dwie i pół minuty.

Zaprezentuj swój zespól

Nie ulega wątpliwości, że warto pokazać „ludzką twarz” biznesu. Klienci czują się znacznie bezpieczniej i komfortowo, gdy wiedzą jaka konkretnie osoba jest odpowiedzialna za ich pomoc. Profesjonalne zdjęcia osób tworzących zespół są silnym elementem budującym wiarygodność i zaufanie do firmy w internecie.

Prezentowanie zespołu może być również bardzo istotne dla firm, które bazują na eksperckim wizerunku i wchodzą w relacje oparte na zaufaniu. Do takich firm należą np. kancelarie adwokackie, firmy ubezpieczeniowe czy gabinety lekarskie. Ważne jest, by właśnie na takich stronach internetowych prezentować atrakcyjne i wiarygodne informacje o firmie, wraz ze zdjęciami osób, które je reprezentują.

W sklepach Barline.eu i Sadowniczy.pl. przedstawione są zdjęcia osób, które zajmują się obsługa klientów. Stąd każdy klient dokładnie wie, jak wygląda osoba, z którą się kontaktuje. Dobrym przykładem jest także Kancelaria Adwokacka Kalejta.

Wzmianki w mediach i dowody społeczne

Klienci potrzebują faktów, które dowodzą, że Twoja firma jest faktycznie tak wyjątkowa jak to opisujesz. Potwierdzeniem Twojego profesjonalizmu, prestiżu i bezpieczeństwa są nagrody, które zdobyłeś, opinie Twoich klientów i wzmianki w serwisach społecznościowych. To właśnie te elementy są dowodem dla konsumentów, że warto Tobie zaufać. Stwórz na stronie wystawę swoich wszystkich osiągnięć i umieść logotypy mediów, które pisały na Twój temat.

Drugim, niezwykle przekonywującym elementem, który może zwiększyć Twoją sprzedaż są opinie innych. Raport Ceneo „Zaufane Opinie 2012” udowadnia, że dla 70% klientów najważniejsze jest to, co o produktach piszą inni konsumenci. Jeśli więc udało Ci się zebrać kilka pochlebnych referencji na swój temat, koniecznie umieść je na swojej stronie „O Nas”. Klienci, którzy widzą, że Twoje produkty czy usługi są faktycznie zachwalane przez innych i sprawdzają się w użyciu, są bardziej zmotywowani do zakupów.

Więcej ciekawych przykładów podstrony "o nas" znajdziecie w przeglądzie NowyMarketing.pl

Niezależnie od tego jak połączysz powyższe wskazówki, pamiętaj, że strona „O Nas” jest bardzo ważnym elementem Twojej oferty. Oczywiście wszystko zależy od tego do jakiej branży należy Twoja firma. Pamiętaj jednak, że we wszystkich przypadkach taka strona zwiększa nie tylko sprzedaż, ale pomaga dotrzeć do klientów i wzmacnia lojalność do marki.

Natalie Palacz

Brand Manager w firmie IAI S.A

Absolwentka uczelni Abertay Dundee University na kierunku Marketing and Business. Miłośniczka dobrych reklam, filmów i sportów. Czas po pracy spędza w końskim siodle.

Komentarze (0)