To Twój pierwszy dzień w roli product managera. Jesteś podekscytowany nowymi możliwościami, ale też zdajesz sobie sprawę, jak wiele jeszcze przed Tobą. Twój kalendarz pęka w szwach, a skrzynka pocztowa wypełniona jest setkami maili. Jest tyle do zrobienia! Od czego zacząć?

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Wielokrotnie już w swojej karierze product managera miałem okazję rozpoczynać pracę z nowym produktem. Zarówno w dużych korporacjach, jak i małych startupach, zawsze był to ekscytujący etap odkrywania i ruszania z impetem w nieznane. Niekiedy jednak, to, co było nowe dla mnie, istniało już wcześniej. Często jako PM będziesz miał okazję dołączyć do zgranego zespołu lub przejmiesz już działający produkt po swoim koledze po fachu. Jak odnaleźć się w takiej sytuacji? O co warto zadbać, zanim przystąpisz do faktycznej pracy z produktem?

1. Nie przeszkadzaj

Ludzie nie lubią nagłych zmian. Już samo to, że pojawiasz się jako nowa osoba mająca decydujący wpływ na wizję i sposób rozwoju produktu, będzie wystarczającą trudnością. Twój zespół na pewno posiada wypracowane metody działania, do których jest przyzwyczajony. Nie ma sensu ich od razu zmieniać. Jeśli już pierwszego dnia zaczniesz burzyć ich świat i wprowadzać swoje porządki, jedyne, co może Cię czekać to ogromny opór. Przyszedł nowy i się rządzi. Na takich fundamentach trudno potem zbudować zaufanie w zespole i wspólnie prowadzić produkt do sukcesu. Po pierwsze, nie przeszkadzaj. Poświęć trochę czasu na poznanie przyzwyczajeń i sposobu pracy. Być może są one w tym zespole skuteczne?

2. Poznaj swój zespół

Produkt to ludzie, którzy go tworzą. Bez zespołu Twoja praca nie ma znaczenia. Dlatego na początku musisz zrobić wszystko, by poznać osoby, z którymi przyjdzie Ci współpracować i zbudować między Wami nić zaufania. Znajdź czas dla każdego członka zespołu. To bardzo ważne! Zapytaj współpracownika dlaczego jest w tym zespole, co jemu się podoba, przeszkadza, motywuje. Poznaj w czym czuje się najlepiej, a jakie działania go nudzą i męczą. Dużo słuchaj, mniej mów, ale daj też poznać siebie. Jeśli zespół nie ma nic przeciwko trochę luźniejszej atmosferze, warto po spotkaniach zrobić małą integrację – nic tak nie spaja zespołu, jak wieczorny wypad na piwo i poznanie się prywatnie.

3. Poczuj produkt

Jeśli dołączasz do zespołu rozwijającego produkt, który już istnieje na rynku, na pewno zdążyłeś już poznać jego cel, wizję, model biznesowy czy podstawowe dane analityczne. To jednak tylko suche fakty. Aby dobrze zarządzać produktem, musisz go poczuć na własnej skórze. Dlatego warto przełamać się i spędzić trochę czasu na pierwszej linii frontu. Zacznij używać go na co dzień, wesprzyj dział supportu w rozwiązywaniu problemów użytkowników i spróbuj sprzedać produkt potencjalnemu klientowi. Takie zderzenie z rzeczywistością (i klientami) pozwoli Ci nabrać odpowiedniej perspektywy, poczuć user experience produktu i, w konsekwencji, podejmować lepsze decyzje.

4. Stwórz swój Product Notebook

Nawet jeśli Twoja firma pracuje w sposób zwinny, to do Twojego produktu na pewno powstało już sporo dokumentów: roadmapa działań, product backlog, analizy klientów, oferta, zestawienia wskaźników, mailowe ustalenia, itp. Aby nie utonąć w zalewie informacji warto odpowiednio je skategoryzować i umieścić w miejscu, do którego zawsze będziesz miał łatwy dostęp. Product Notebookiem może być tradycyjna teczka z odpowiednimi koszulkami lub katalog na chmurowym dysku. Pozwoli Ci on w przyszłości szybko znajdować poszukiwane informacje, dzielić się nimi z członkami zespołu i podejmować na ich podstawie słuszne decyzje. Jeśli Twoja organizacja posiada tzw. Product Playbook, powinieneś zastosować go jako szablon swojego Notebooka.

5. Ustal zasady gry

Poznałeś już zespół i produkt, i uporządkowałeś też wszystkie najważniejsze informacje. Zanim przystąpisz do pierwszych działań, ważne, byś wspólnie z zespołem ustalili zasady gry. Nakreśl wizję produktu i cel, do którego będziecie zmierzać. Przedstaw czego oczekujesz od każdego członka zespołu i dowiedz się czego zespół oczekuje od Ciebie. Spisz w widocznym miejscu ustalone reguły współpracy. Jasne wytyczenie granic, odpowiedzialności i zasad ułatwi Ci późniejsze zarządzanie, a zespołowi pracę. Na koniec warto wyznaczyć swojego zastępcę, który przejmie Twoje obowiązki w przypadku niedostępności. Musi być to osoba, której najbardziej ufasz i jednocześnie mająca najbardziej zbliżoną do Twojej wizję produktu i organizacji zespołu.

Tomasz Tomaszewski

Przedsiębiorca i product manager

Autor bloga ProductVision.pl. Założyciel firm Rocket Studio, ProductBox oraz miejsca spotkań Inqub.IT. Konsultuje, inicjuje i wdraża nowe pomysły zarówno dla korporacji, jak i startupów. Specjalizuje się w rozwijaniu modeli biznesowych, produktów oraz usług online.

Komentarze (0)