Wynagrodzenie, bonusy takie jak karnety sportowe, pakiety medyczne czy też nagrody pieniężne są potrzebne, aby pracownicy czuli, że dba się o ich podstawowe potrzeby. Mimo wszytko są to motywatory, które wraz z upływem czasu, tracą na znaczeniu. Jak lepiej motywować pracowników?

Zdjęcie royalty free z Fotolia

W dłuższym okresie bardziej procentują motywatory pozafinansowe, które wywierają większy wpływ na motywację wewnętrzną pracowników. Okazuje się, że na ich wprowadzeniu zyskują wszyscy. Pracownicy czują się dobrze w firmie i wkładają w swoją pracę całe serce, a firma ma świetny zespół, który przynosi zyski, dzięki czemu pracodawca może sobie pozwolić na wyższe pensje i dalsze inwestowanie w zespół.

Naprawdę niewiele potrzeba, aby pokazać, że zależy Ci na zespole i chcesz, aby dobrze czuł się w firmie. Wystarczy spełnić kilka sprawdzonych wskazówek, dzięki którym niewielkim kosztem jesteś w stanie wprowadzić zmiany w życie.

1. Kultura firmy

Mowa tu o kulturze, na którą składa się wiele czynników: szybkie reagowanie na problemy, chwalenie za dobrze wykonaną pracę, pytanie o zdanie, konstruktywny feedback, zwyczajną pomoc w pracy, pamiętanie o urodzinach czy ważnych wydarzeniach, jak urodzenia dziecka/ ślub. To małe rzeczy, które wydają się naturalne w kontakcie z bliskimi osobami, a są często pomijane w pracy.

2. Możliwość rozwoju

Żaden dobry pracownik nie chce stać w miejscu. Jeśli chce to nie jest dobrym pracownikiem. Uproszczenie, ale trafne. W dobrej firmie dba się o rozwój pracowników. Nie trzeba wcale wysyłać teamu na drogie konferencje czy szkolenia. W samym środowisku firmowym można stworzyć warunki do uczenia się od siebie nawzajem. Wyszukiwanie darmowych (lub prawie darmowych) szkoleń e-learningowych, dostęp do książek lub podcastów, dofinansowanie do konferencji nie zrujnuje Twojego budżetu, a zaowocuje bardziej wykształconym i zgranym zespołem.

3. Zaufanie i samodzielność

Przeanalizuj jakie masz oczekiwania względem zespołu. Jeśli chcesz, aby posłusznie wykonywał polecenia, raportował Ci każde swoje działanie, spędzał przy biurku od 8-16 z jedną przerwą na toaletę i śniadanie, to zmień swój sposób myślenia! Nawet jeśli Twoja firma płaci sporo, to po trzech miesiącach będą w niej siedzieć wypaleni pracownicy. Nie da się zbudować zaufania pomiędzy pracodawcą, a pracownikiem jeśli ten drugi czuje się zbyt wnikliwie sprawdzany. Jeśli myślisz, że bez twojej kontroli coś się nie uda, to zapewne tak będzie. Idealny przykład samospełniającego się proroctwa.

Im pracownik będzie miał więcej swobody, tym jego praca będzie lepsza, bo będzie czuł się za nią odpowiedzialny. A jeśli coś się nie uda, będzie potrafił naprawić swoje błędy. Jeśli nie wierzysz spróbuj pracować na celach i wraz z pracownikiem ułóż listę na dany miesiąc. Przy takim sposobie zarządzania nie ma pokusy sprawdzania czy w toalecie lub na przerwie nie spędza za dużo czasu.

4. Zgrany zespół

Szacunek pracowników do kolegów i koleżanek jest bardzo ważny. Jeśli się lubią, to wspólna praca może być w ich oczach nawet zabawą. Jeśli możesz sobie na to pozwolić, inwestuj w wyjazdy integracyjne, skoki ze spadochronu, wspólne obiady, parki linowe i inne formy spędzania wolnego czasu. Jeśli podliczysz koszty organizacji imprez do pozostałych kosztów przedsiębiorstwa jest to naprawdę mały procent. Jeśli porównasz to do kosztów rekrutacji to stwierdzisz, że naprawdę opłaca zgrać ze sobą zespół.

5. Elastyczność

Wiąże się to ściśle z zaufaniem i samodzielnością. Jeśli nie ma konieczności bycia w biurze w określonych godzinach, pozwól pracownikom samodzielnie decydować w jakich godzinach i w jakim miejscu pracują. Jest to duży atut firmy, jeśli pracownik może dostosować pracę do swojego prywatnego życia.

6. Biuro

Przypomnij sobie kiedy do głowy wpadały Ci najlepsze pomysły, rozwiązania. Założę się, że było to zwykle wtedy kiedy czułe(a)ś się zrelaksowany. Może nawet leżałeś z wyciągniętymi nogami na fotelu z kubkiem dobrej kawy w ciszy. Stwórz więc w biurze najlepsze warunki do myślenia. Nigdzie nie jest napisane, że w pracy powinny być tylko biurka i krzesła. Kojarzy się to głównie z przymusem siedzenia wyprostowanym w ławce w szkole.

Połącz tradycyjny wygląd biura z biurkami ze strefą wygodnego miejsca pracy. Wstaw fotele, pufy, hamaki, piłki. Te rzeczy, jeśli się dobrze poszuka, można kupić za niewielkie pieniądze. Zapytaj zespół jakie ma potrzeby i wspólnie wymyślcie, jak Wasze biuro powinno wyglądać i co powinno się w nim znaleźć. Pamiętaj, że Waszym celem jest stworzenie najwygodniejszego, najlepiej wyposażonego miejsca pracy na Wasze możliwości finansowe.

Przykłady kreatywnych przestrzeni możesz zobaczyć na NowyMarketing.pl

Życie w pracy budują tak naprawdę drobnostki dnia codziennego. Wystarczy niewiele - kupić lody, zapewnić śniadanie, pytać o ulubione kawy/herbaty/soki/owoce przy robieniu zakupów, tworzyć małe tradycje, jak koktajle 2 x w tygodniu albo słodkie środy z pysznym ciastem. Trzeba pamiętać, że każdy zespół jest inny i dla każdego co innego jest ważne. Sztuką jest pogodzić wszystkie interesy.

Magdalena Tuchowska

Operations Manager w Netguru

Na co dzień zajmuje się administracją i team buildingiem. Jej zdaniem sprawny Office&HR Management przekłada się na wzrost wydajności i zadowolenia z pracy. Od kilku miesięcy prowadzi bloga o tematyce optymalizacji pracy i wydajności, głównie pod katem HR. 

Komentarze (0)