Obserwując obecne trendy w e-grocery, coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na rozpoczęcie sprzedaży on-line. Niewątpliwie jest to okazja do poszerzenia grona odbiorców, a tym samym zwiększenia sprzedaży. Jednakże samo założenie sklepu internetowego to jedynie pierwszy krok w drodze do sukcesu.

Na samym początku należy dokładnie przemyśleć całą koncepcję strategii marketingowej (ściśle związanej z wirtualną branżą spożywczą), aby wybić się na tle konkurencji (w tym sieci popularnych supermarketów) i zostać zauważonym przez konsumentów. Aktywna i skuteczna promocja, prowadzona odpowiednimi kanałami komunikacyjnymi, pozwoli osiągnąć zamierzone cele.

Zdjęcie royalty free z Fotolia

1. Niedocenione social media

W ciągu ostatnich lat trendy związane z mediami społecznościowymi uległy definitywnej zmianie. Analizując raporty można zauważyć, że coraz więcej polskich użytkowników korzysta z portali tj. Google+, Pinterest czy też Instagram. Ten pierwszy jest szczególnie niedoceniany przez przedsiębiorców (mimo że obecnie ma więcej odbiorców niż Twitter). Facebook nadal pozostaje najpopularniejszy, ale z analiz wynika że użytkownicy tego serwisu stali się bardziej wybredni.

Należy wobec tego odpowiednio dostować nasz przekaz do grupy docelowej i skutecznie prowadzić komunikację tam, gdzie jest to konieczne (wykorzystując możliwości oraz narzędzia danego portalu). Wpisy powinny być ciekawe dla potencjalnych klientów (tzn. zawierać informacje branżowe, czy też aktualne promocje w sklepie), ale przy tym należy unikać przesytu treści (tzw. bełkotu marketingowego).

2. E-mail Marketing

Wszelkiego rodzaju newslettery, czy też oferty przesyłane drogą mailową stanowią jeden z przewodnich trendów 2014 roku w e-grocery. Dzięki tej metodzie przedsiębiorcy są w stanie utrzymać bezpośredni kontakt z klientem, a nawet personalizować przekaz (co buduje silniejszą relację z daną firmą i marką). Wirtualne sklepy spożywcze powinny informować przede wszystkim o promocjach, specjalnych konkursach oraz indywidualnych korzyściach, jakie mogą otrzymać użytkownicy robiąc zakupy (rzecz jasna w danym e-sklepie).

Warto też pokonać główne obiekcje konsumentów, czyli zapewnić ich o bezpieczeństwie transakcji oraz podać szczegółowe opisy towarów (np. waga danego produktu, skład itd.).

3. SEO, czyli Search Engine Optimalization

Kolejny krok do sukcesu to odpowiednia optymalizacja e-sklepu pod kątem wyszukiwarek internetowych. Jednakże na samym początku należy dokładnie zastanowić się nad hasłami kluczowymi, pod którymi chcemy promować biznes (powinny być one ściśle dostosowane do naszej oferty). Zasada jest prosta - jeżeli e-sklepu nie ma w wynikach wyszukiwania, a przede wszystkim w wynikach wyszukiwania w Google, które od czasu powstania jest najpopularniejszą wyszukiwarką internetową, trudno konsumentowi będzie odnaleźć dany market (a tym bardziej zrobić w nim zakupy).

Warto też skorzystać z reklamy firmy w Google AdWords, który oferuje szybkie i relatywnie efektywne zareklamowanie sklepu (za pomocą wyszukiwania słów kluczowych, reklama firmy pojawia się na rogu wyszukiwarki jako wyróżniony element).

4. Budowanie lojalności konsumenckiej

Stałego klienta internetowego sklepu spożywczego jest trudno pozyskać, ale bardzo łatwo można go stracić. Aby tego uniknąć należy zbudować sillną więź z konsumentem. W tym celu wiele firm przyjmuje strategię jednorazowej motywacji finansowej (np. okazyjny voucher na zakupy). Owszem jest to rozwiązanie, ale zazwyczaj w dłuższym okresie się nie sprawdza. Klienci powinni zauważyć korzyści związane z danym sklepem oraz odczuwać satysfakcję i przywiązanie do marki.

W tym celu można stworzyć specjalne programy lojalnościowe tj. bonusowe punkty za zakupy (wymienne na nagrody), karty stałego klienta, kluby społecznościowe, a na szerszą skalę (powiązaną z większym budżetem) nawet różne eventy i konferencje.

5. Porównywarki cenowe

Konsumenci coraz chętniej robią spożywcze e-zakupy ceniąc sobie przede wszystkim: wygodę, oszczędność czasu i… pieniędzy. Ta ostatnia korzyść jest szczególnie motywująca, ponieważ kartą przetargową jest zazwyczaj dużo niższa cena niż w sklepie stacjonarnym. Dlatego warto pokazać swoją konkurencyjność w zestawieniu z innymi e-marketami. Już blisko 60% kupujących w sieci korzysta z porównywarek cen (niemal tyle samo korzysta z serwisów z recenzjami i opiniami o produktach).

Warto też przemyśleć całą strategię działania i rozważyć, czy możliwe jest obniżenie marży na określone produkty w celu wybicia się na tle konkurencji (i tym się promować).

Łukasz Peliksza

Marketing Manager w Kwit.pl

Miłośnik tematyki e-commerce, komunikacji społecznej i marketingu internetowego. Realizował projekty dla agencji reklamowych i firm związanych z kreacją wizerunku, BTL-em i organizacją eventów. Współpracował także z mediami. Prywatnie student Szkoły Głównej Handlowej oraz zapalony podróżnik.

Komentarze (0)