Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy opublikował badania na temat stresu. Wynika z nich, że w Europie prawie 60 proc. pracowników doświadcza stresu w pracy, a ok. 40 proc. pracodawców mówi, że nie potrafi walczyć z jego przejawami. A wystarczy pić np. wodę.

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Zastępca dyrektora CIOP-PIB dr hab. inż. Wiktor M. Zawieska, jak informuje PAP, podczas światowej konferencji “Stres w pracy” przytoczył zaskakujące wyniki badań dotyczące Europejczyków. - Prawie 60 proc. pracowników doświadcza problemów ze stresem w pracy - potwierdzają to zarówno badania przeprowadzone w Europie jak i nasze badania przeprowadzanie w Polsce - mówił Zawieska.

Według organizatorów spotkania pracodawcy powinni walczyć ze stresem w swoich firmach dlatego, że prowadzi on do realnych strat materialnych i finansowych. - Jego konsekwencją mogą być m.in.: wzrost absencji w pracy, spadek produktywności czy wzrost liczby wypadków w pracy - pisze PAP. Kampania, która ma uczyć sposobów radzenia sobie ze stresem, potrwa w Polsce do końca 2015 r. My przedstawiamy jeden z nich, którym jest picie tych pięciu napojów.

1. Woda

W stresujących sytuacjach w organiźmie wydzielają się adrenalina i noradrenalina, hormony które mogą wywołać odwodnienie, a co za tym idzie m.in. bóle głowy, często spotykany objaw stresu. Jak temu zaradzić? - Wystarczy napić się powoli szklanki wody, a stres odejdzie - radzi Dietetyczka Agnieszka Piskała dla programu Dzień Dobry TVN. Aby przypomnieć sobie o częstym piciu wody polecamy pobrać aplikację Hydro pij wodę.

2. Mleko

Kolejnym napojem wartym spożycia po stresowej sytuacji jest szklanka ciepłego mleka. Zawarty w nim magnez pomaga w odprężeniu się, obniża ciśnienie, rozluźnia mięśnie oraz ułatwia zasypianie. Warto zaznaczyć, że ostatnia właściwość mleka nie została jeszcze potwierdzona naukowo. Przeciwnicy jego usypiających właściwości mówią, że mleko działa tylko dzięki efektowi placebo. Przez lata mówiono nam, że mleko usypia, uspokaja i mózg tak je odbiera.

3. Herbata z miodem

Obniża napięcie nerwowe, uspokaja, wzmaga pracę umysłową, zwalcza migrenowe bóle głowy i chroni przed stresem. To właściwości lecznicze miodu pszczelego, który zalecany jest dla osób narażonych na stres. Najlepszy podobno jest miód wielokwiatowy, czyli mieszanka kwiatów łąk, roślin uprawnych i krzewów owocowych. Bez względu na gatunek miodu, glukoza w nim zawarta przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

4. Zielona herbata

Polifenole znajdujące się m.in. w zielonej herbacie pozytywnie wpływają na skutki stresu mające wpływ na nasz mózg. Ich zadaniem jest podwyższenie w naszym organiźmie poziomu substancji uspokajających. Oprócz tego, że pozwala zwalczyć stres, zielona herbata wzmaga koncentrację i pobudza do działania. Działa lepiej od kofeiny zawartej w kawie.

5. Sok

Witaminy, czy to zawarte w soku czy w samych owocach, pomagają w walce ze stresem, a dokładnie w przemianie chemicznej energii pożywienia na rodzaje energii potrzebne organizmowi. Na walkę ze stresem zalecane jest picie soku wiśniowego, pomarańczowego czy truskawowego. Według badań wystarczą dwie szklanki soku dziennie, aby pokonać stres.

Na zakończenie odbytej konferencji dr hab. inż. Wiktor M. Zawieska skomentował znaną teorię, która mówi że stres motywuje do działania. - Istnieje popularna teoria, nie do końca prawdziwa, że stres jest dobry, bo mobilizuje i bez niego nie da się żyć. Ale trzeba pamiętać, że stres zawsze kosztuje - prędzej czy później odbije się na zdrowiu, wydajności, życiu rodzinnym i społecznym człowieka - podsumował Zawieska.

Komentarze (0)