Chcesz zbudować dobre relacje z klientem? Możesz ten cel osiągnąć bez nakładu pieniędzy, ani ogromnego wysiłku, wykorzystując małe gesty. Dzięki nim jesteś w stanie zbudować image, który przekona klienta, że jesteś odpowiednim partnerem do rozmowy. Poniżej przedstawiamy pięć sposobów na to, jak zrobić dobre wrażenie na kliencie.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Zdjęcie royalty free z Fotolia

1. Bądź dobrym słuchaczem

Klienci podczas zakupów czy konsultacji lubią opowiadać o sobie. Robią to celowo, a czasem zupełnie przypadkiem. Wsłuchuj się w to, co do Ciebie mówią i nie ignoruj ich tylko dlatego, że mówią więcej niż chciałbyś o nich wiedzieć. Doceniaj czas spędzony na rozmowie, rozpoznawaj emocje i odzwierciedlaj je. Te czynności sprawią wrażenie zainteresowania, co zbliża ludzi do siebie i budzi zaufanie.

2. Przełam barierę anonimowości

W niedużej firmie Twój klient, czy rozmówca ma szansę być kimś więcej niż kolejnym numerkiem do odhaczenia na liście zadań. Wykorzystaj ten element do budowania wartościowej relacji. Zapamiętaj przekazywane Ci informacje i nawiązuj do nich w kolejnym kontakcie, używaj imion zamiast standardowych, formalnych zwrotów. Spraw, aby klient poczuł się dowartościowany.

3. Stwórz przyjazną atmosferę

Każdy z nas lubi być traktowany z sympatią, a osoby, które ją okazują podświadomie zaczynamy lubić. Pamiętaj o tym i stosuj tę metodę podczas kontaktu z klientem. Traktuj wszystkie osoby, z którymi się spotykasz tak, jak potraktowałbyś znajomego. Pamiętaj też o tym, aby nie przesadzać z kontaktem z nim. Jeśli czujesz, że dzwonisz w nieodpowiednim momencie - umów się na inny termin i dotrzymaj go.

4. Dodaj osobisty akcent

Jeśli Twoje wypowiedzi ograniczają się wyłącznie do faktów i informacji - być może uda Ci się chwilowo zadowolić osobę, z którą się kontaktujesz. Taka relacja z klientem nie sprawi jednak, że będziesz zapamiętanym i nie wywoła efektu “wow”. Za każdym razem staraj się odwoływać do emocji lub samopoczucia. Życz miłego dnia w niestandardowy sposób albo wyślij osobisty e-mail z podziękowaniem.

5. Bądź szczery

Nic bardziej nie mierzi rozmówcy niż kłamstwo. Jeśli z jakichś powodów zlecenie nie może zostać zrealizowane w umówionym terminie, powiedz o tym klientowi wprost. Prawdopodobnie nie będzie zadowolony z obrotu sytuacji, ale doceni naszą szczerość. Informuj go o problemach i o tym, jakie działania podejmujesz, aby je rozwiązać. 

Nie potrzebujesz fajerwerków, aby zrobić dobre wrażenie i sprawić, że zostaniesz dobrze zapamiętany. W relacjach biznesowych warto być po prostu sobą, nie tworzyć barier i nie silić się na sztuczną wyjątkowość. Pamiętaj, że prostota jest Twoją siłą. Weź też sobie do serca wypowiedź Winstona Churchilla: “Attitude is a little thing that makes a big difference”. (Nastawienie to mała rzecz, która robi dużą różnicę)

Magda Tomaszewska

Customer Care Passionate w 5pillows.com

Miłośniczka pozytywnych emocji, nie tylko w biznesie. W 5pillows zaangażowana w promowanie znaczenia dobrej obsługi i nawiązywanie relacji z fajnymi firmami. Na co dzień uwielbia literaturę iberoamerykańską i muzykę, która nie pojawia się w radiu.

Komentarze (0)