... ... ...

Jak wykorzystać SMS-y i powiadomienia PUSH w aplikacjach mobilnych

Dodane

18-07-2014

Mam Startup

Krótkie wiadomości tekstowe mogą być wykorzystywane zarówno w świecie offline jak i online, dlatego z powodzeniem mogą być stosowane przez producentów aplikacji do skutecznego pozyskiwania nowych użytkowników i zwiększania ich zaangażowania. SMS jest jedyną technologią, która umożliwia deweloperom aplikacji mobilnych dotarcie do klientów wszystkich sieci mobilnych na świecie bez względu na miejsce, w którym się znajdują.

Dlaczego SMS napędza rynek aplikacji mobilnych?

Według ustaleń TNS Polska przedstawionych w raporcie „Smartfonizacja Polaków 2013/2014” smartfony posiada już 44% Polaków, a przewidywania analityków wskazują na to, że w przyszłym roku z urządzeń tego typu będzie korzystało 60% mieszkańców naszego kraju. Ten sam raport pokazuje, że 46% posiadaczy smartfonów w Polsce korzysta z aplikacji mobilnych, a kolejne 14% zamierza ich używać w przyszłości. Oznacza to, że systematycznie powiększa się grono użytkowników aplikacji, ale warto pamiętać, że mają oni do wyboru tysiące rozmaitych aplikacji i gier. Serwis Mashable, wspólnie z firmą Statista, bazując na danych z Our Mobile Planet ustalił, że użytkownicy smartfonów na świecie mają zainstalowanych w swoich smartfonach średnio 26 aplikacji, z czego około 6 z nich to aplikacje płatne.

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Według danych TNS Polska aż 96% użytkowników smartfonów wysyła i odbiera SMS-y, a komunikacja tekstowa w tej grupie cieszy się nawet większą popularnością niż wśród posiadaczy zwykłych telefonów (88%). Takie zachowanie użytkowników urządzeń mobilnych stwarza szansą wykorzystania efektu synergii między aplikacjami, a komunikacją SMS.

Pozyskuj użytkowników SMS-ami z linkiem

Jednym z największych wyzwań, przed jakimi stoją producenci aplikacji mobilnych jest skuteczne pozyskiwanie użytkowników. Szczególnie cenni są tacy, którzy nie tylko instalują oprogramowanie na swoim smartfonie lub tablecie, ale również aktywnie z niego korzystają. Aby świat dowiedział się o istnieniu naszej aplikacji można rozesłać do określonej grupy użytkowników urządzeń mobilnych SMS-a. Taka krótka wiadomość tekstowa powinna zawierać tekst zachęcający do pobrania oprogramowania wraz z odnośnikiem.

SMS-y jako narzędzie do logowania

Nazwa użytkownika, hasło… użytkownicy mają coraz więcej danych do zapamiętania. Zapomniane dane logowania mogą zniechęcać do korzystania z oprogramowania, dlatego warto wprowadzić uwierzytelnianie SMS-em, które pozwala chronić dane użytkownika. Weryfikacja odbywa się poprzez wysłanie w wiadomości jednorazowego hasła wiążącego użytkownika z numerem telefonu. Dzięki temu jego numer może służyć do resetu hasła oraz zwiększenia poziomu zabezpieczeń. Z takiego rozwiązania korzystają już takie aplikacje jak Twitter, Skype czy WhatsApp oraz Google.

Wykorzystaj rekomendację zadowolonego użytkownika

SMS sprawdza się jako narzędzie do budowania społeczności wokół aplikacji mobilnych niezależnie od systemu operacyjnego, ponieważ odbieranie i wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych umożliwiają praktycznie wszystkie dostępne urządzenia. W łatwy sposób można zintegrować z aplikacją rozwiązanie, dzięki któremu zadowolony użytkownik naszego oprogramowania może jednym kliknięciem wysłać swoim znajomym SMS-a polecającego. Fakt udostępnienia przez zaufaną osobę linku do pobrania aplikacji wraz z osobistą rekomendacją wpływa na podjęcie decyzji o zainstalowaniu jej w smartfonie lub tablecie. Ponadto można sprawdzić, ilu odbiorców wiadomości SMS otworzyło linki, co dostarcza jednocześnie danych o konwersji.

Oddaj głos dzięki powiadomieniom PUSH

Zdarza się, że użytkownik pobiera aplikację, ale nie korzysta z niej regularnie. Z punktu widzenia producentów taka sytuacja jest bardzo niekorzystna. Aby temu zapobiec warto wykorzystać powiadomienia PUSH, które pozwalają zwiększyć zaangażowanie użytkowników nawet do 50%.

Ten rodzaj powiadomień może wykorzystywać mechanizm geolokalizacji, który pozwala wyświetlić powiadomienie u tych użytkowników aplikacji, którzy znajdą się na obszarze określonym przez zainteresowanego nadawcę. Dzięki temu możesz powiadomić potencjalnych klientów przebywających w określonym miejscu o wybranej porze dnia, o specjalnej ofercie, czy interesujących rabatach na produkty i usługi. Jeżeli połączenie telefonu z Internetem nie jest aktywne, usługa SMS-fall back pozwoli zamienić PUSH na SMS. Powiadomienie PUSH może zawierać zdjęcia oraz filmy, a niektóre technologie umożliwiają wysyłanie powiadomień na urządzenia z systemem operacyjnym Android oraz iOS.

Zarabiaj dzięki płatnościom mobilnym

Na rynku istnieją platformy, które pozwalają na wykonywanie niewielkich płatności w aplikacjach mobilnych bez potrzeby posiadania karty kredytowej. Niestety póki co w Polsce opłata za zakupy wewnątrz aplikacji nie może zostać automatycznie naliczana do rachunku telefonicznego, tak jak w niektórych krajach. Można w takiej sytuacji posiłkować się płatnościami poprzez SMS Premium.

Jak pokazują dane firmy Infobip w przypadku płatności wewnątrz aplikacji przy użyciu karty kredytowej stopień konwersji wynosi zaledwie 7%. W przypadku płatności naliczanych bezpośrednio do rachunku telefonicznego stopień konwersji rośnie w sposób znaczący nawet do poziomu 85%.

Marcin Papiński

Business Developement Director w Infobip

W Infobip pracuje od 2012 roku i jest odpowiedzialny za rozwój firmy na terenie Polski. Wcześniej pracował m.in. dla firm HP oraz Microsoft, gdzie prowadził projekty z zakresu Change Managment oraz Six-Sigma. Przez wiele lat zajmował się także wprowadzaniem i rozwojem międzynarodowych marek na rynku Polskim. Odpowiadał za wizerunek, sprzedaż a także pozycjonowanie produktów. Jest absolwentem Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych.

Komentarze (0)