Sklep Instylio, w którego ofercie można znaleźć obuwie i odzież sportową, powstał z myślą o ekspansji zagranicznej. Samodzielne wejście na obcy rynek wydawało się być obwarowane sporą ilością barier, dlatego zdecydował się na skorzystanie z pomocy firmy zewnętrznej. W ekspansji na rumuński rynek pomogła firma NewColors.eu.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Instylio weszło na rynek rumuński w maju 2014 roku. Uruchomienie sprzedaży transgranicznej (inaczej międzynarodowej) realizowane było w czterech etapach:

  1. Research pod kątem asortymentu konkretnego sklepu.
  2. Techniczne przygotowanie witryny sklepu.
  3. Przygotowanie dokumentów i technicznych narzędzi do obsługi Klienta zagranicznego. 
  4. Zasady komunikowania się pomiędzy sklepem a jego zagraniczną obsługą. 

Pierwszym etapem uruchomienia sprzedaży transgranicznej było badanie rynku pod kątem pokrycia towarowego oraz konkurencyjności. Instylio.ro oferuje produkty sportowe, dlatego musiało przeanalizować, które z nich i w jaki sposób sprzedawane są przez rumuńską konkurencję. Wszystko po to, by móc zaproponować rumuńskiemu klientowi atrakcyjniejszą od propozycji lokalnych sprzedawców cenę.

W drugim etapie sklep ustalił ceny produktów oraz zlecił tłumaczenie opisów kategorii oraz poszczególnych artykułów. Wtedy został sporządzony regulamin (wraz z ustaleniem zasad polityki prywatności, zasad zwrotów itp.), a sklep dostosowywał system informatyczny pod multiwalutowość.

Kolejność działań trzeciego etapu uzależniona jest zazwyczaj od kraju, w jakim sklep planuje działać. W przypadku Instylio i rumuńskiej rzeczywistości trzeba było rozpocząć od umowy z bankiem i firmą kurierską. Umowa z bankiem jest konieczna, by oferować Klientowi docelowemu możliwość płatności za pobraniem. To w przypadku rynku rumuńskiego jest o tyle istotne, że płatności pobraniowe stanowią tam ponad 90% wszystkich transakcji.

Dobór firmy kurierskiej bazował na opłacalności ofert i ich dostosowania do przesyłek charakterystycznych dla instylio.ro. Po podpisaniu umów instylio.ro otrzymało lokalny rumuński numer telefonu. Właściciel instylio.ro postarał się również o dostęp zarówno do korespondencji, jak i ewidencji rozmów prowadzonych przez rumuńskie contanct center.

W czwartym etapie wdrożenia ustalono szczegółowe zasady współpracy i komunikowania się począwszy od złożenia przez Klienta zamówienia w sklepie, poprzez jego wysyłkę do magazynu New Colors, aż po procedurę zwrotów zamówień i ewentualnych serwisów. Schemat realizacji zamówienia Instylio wygląda tak: Klient składa zamówienie na buty –> system informuje rumuńskie contact center, że towar jest dostępny –> contact center dzwoni do Klienta i potwierdza zamówienie, informując kiedy jego zamówienie dostarczy lokalna firma kurierska.

Buty dla rumuńskiego klienta trafiają do polskiego magazynu New Colors, skąd są transportowane do rozdzielni firmy kurierskiej z listami przewozowymi. Stamtąd zamówienie w ciągu maksymalnie dwóch dni trafia do klienta docelowego. Wszystkie pytania telefoniczne czy mailowe rozwiązuje rumuńskie contact center New Colors w porozumieniu z Instylio.

Karolina Pietor

Specjalista ds. marketingu w firmie Nowe Kolory

Odpowiedzialna za analizę potencjału marketingowego e-sklepów na rynkach: czeskim, rumuńskim, słowackim, węgierskim. Bada konkurencyjność w kontekście sprzedaży transgranicznej w ramach UE. Rozmiłowana w reportażach o Rosji góralka, której obiektami permanentnej promocji są Garbus i Africa Twin.

Komentarze (0)