Identyfikacja wizualna to nie tylko logo. Jest to sposób komunikowania swoich wartości, celów a w szczególności budowania zaufania. Dzięki niej klient jest w stanie lepiej poznać i zapamiętać Twój biznes. Dobra identyfikacja to taka, która zawiera w sobie również emocje.

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Z pewnością Twój startup i historia jego powstawania wiążą się z wieloma takowymi. Warto o nich opowiedzieć. Przekazać za pomocą koloru, formy czy typografii. Jak wygląda to w praktyce, chciałbym przedstawić na przykładzie fundacji SHARE, którą powołały osoby z Joy oraz dla której zaprojektowaliśmy właśnie identyfikację wizualną.

Brief

Jest on podstawą jakichkolwiek prac nad budowaniem marki. Może być to najtrudniejszy element całej układanki, jednak dobrze wykonany pozwala dostrzec to, czego najbardziej szukamy, czyli insightu. Fragment tego dokumentu w przypadku SHARE wyglądał następująco:

Polska Fundacja Transferu Technologii IT SHARE, zajmuje się promowaniem rynków Południowo - Wschodniej Azji jako atrakcyjnych do wdrażania nowoczesnych rozwiązań IT. Umożliwia ona rozwój technologiczny krajów ASEAN, jednocześnie otwierając szereg możliwości rozwoju i ekspansji dla polskich firm zajmujących się tematyką IT.

Warto pamiętać, że nie ważne jest, jaki przyjmiesz model pracy nad briefem, jak go podzielisz, czy rozpiszesz. Najważniejsze jest, aby zadawać odpowiednie pytania.

fot. materiały prasowe

Idea

Celem identyfikacji jest nie tylko zaprojektowanie „ładnego” logo czy wizytówki. Są to wyłącznie fragmenty całego systemu. W przypadku SHARE, punktem wyjścia podczas pracy nad tym pierwszym było pojęcie odległości, transferu czy odmienności dwóch różnych kultur. W projekcie wykorzystujemy wieloczłonową nazwę fundacji, łącząc właśnie te trzy aspekty wynikające z działalności fundacji.

Odległość, wprost przedstawiliśmy za pomocą odsunięcia od siebie słowa “SHARE” i pozostałej części nazwy fundacji. Połączenie między dwoma zupełnie różnymi regionami i kulturami, pokazaliśmy za pomocą łącznika w formie prostej linii rozciągającej się pomiędzy dwiema składowymi nazwy. Transfer IT podkreśliliśmy nadając linii gradientu oraz wykorzystując krój pisma przywodzący na myśl technologiczny charakter fundacji.

Elementy składowe

Podstawowe elementy identyfikacji, które są nośnikami komunikatu to przeważnie: logo, papier firmowy, wizytówki, strona internetowa. W przypadku startupów warto zadbać również o projekt prezentacji, która ma być przedstawiana na spotkaniu z inwestorami – ważny tutaj może być nawet najmniejszy detal. Infografiki to kolejny ważny punkt. Mogą w interesujący sposób opowiedzieć o Tobie, twoich projektach i planach. 

Out of the box

Warto w całym systemie identyfikacji zawrzeć detal, który sprawi, że się wyróżnisz i zostaniesz łatwiej zapamiętany przez Twoich partnerów biznesowych. W przypadku SHARE takim detalem była perforacja na wizytówkach, umożliwiająca łatwe podzielenie się nią z innymi.

Pamiętajmy, że dobra identyfikacja pozwala dostrzec twoje zaangażowanie w rozwijany startup, za jej pomocą sygnalizujesz również swoją dojrzałość biznesową i profesjonalizm, które są niezbędnymi cechami.

Kamil Lehmann

Dyrektor kreatywny agencji Joy Intermedia

Na przestrzeni wielu lat miał okazję współpracować z największymi markami takimi jak Orange, Absolut, Philip Morris, Ballanntine’s. Agencja Joy stworzyła również fundację Share, która umożliwia rozwój technologiczny krajom ASEAN, jednocześnie otwierając szereg możliwości rozwoju i ekspansji dla polskich firm zajmujących się tematyką IT. Otrzymał nagrodę w kategorii mobile przyznawanej przez KTR (2011), 7 nominacji w konkursie Young Creatives w kategoriach design, video, cyber oraz print, a także wyróżnienia FWA i AWWWARDS.

Komentarze (0)