Już kilka lat temu mogliśmy czytać na łamach polskich gazet o coraz szybszym rozwoju polskich firm na rynku niemieckim. Okazuje, że to rok 2014 ma być najlepszym momentem do założenia firmy w Niemczech lub ekspansji. Jak wygląda specyfika tego rynku?

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Wiele czynników wpływa na sukces przedsięwzięcia i zapewne większość z nas myśli o tych najważniejszych, takich jak nietypowy pomysł na biznes czy właściwa struktura firmy. Jednak nie mniej ważne jest tło, na którym chce się tworzyć biznes. W szczególności chodzi o czas, w którym powstaje firma, ponieważ dostosowanie tego aspektu do naszych możliwości często może zaważyć o sukcesie. Prognozy wskazują, że obecny okres sprzyja zakładaniu firm również u naszych zachodnich sąsiadów.

Wzrost gospodarczy

Co jest w takim razie istotne w ramach pojęcia "odpowiedniego czasu"? Odpowiedzią na to pytanie jest niewątpliwie przeanalizowanie sytuacji gospodarczej i zapotrzebowania na określone usługi. Na początek pod lupę weźmy wcześniej wspomnianą sytuację gospodarczą kraju. W ciągu ostatniego roku średnie zyski uzyskiwane przez firmy w Niemczech wzrosły o ok. 6%. Wszystko to dzięki wspaniałej koniunkturze, na którą wpływa m.in. dobrze rozwinięty niemiecki system transportowy i komunikacyjny oraz dobra organizacja administracyjna. Niemiecka biurokracja - znana na całym świecie ze swojej skrupulatności - wpływa coraz lepiej na wszystkie dziedziny życia ułatwiając również funkcjonowanie gospodarce. Jeszcze 5 lat temu niemiecki produkt krajowy brutto wynosił minus 5,1%. Już w 2010 r. sytuacja ta zaczęła się poprawiać i od tamtego czasu PKB Niemiec wzrosło o 8,47%.

Dlaczego Niemcy

Od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej niemiecki rynek staje się w coraz większym stopniu miejscem poszukiwania zatrudnienia przez Polaków. Nie są już to tylko prace sezonowe, ale często emigracja wiążąca się z poszukiwaniem stałej pracy. Jedną z możliwości na stabilizację zawodową jest skorzystanie z prawa do podejmowania i prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej w ramach tzw. samozatrudnienia oraz do zakładania i prowadzenia przedsiębiorstw. Polscy przedsiębiorcy twierdzą, że prowadzenie własnej działalności w Niemczech jest bardziej opłacalne. Na produkty wytworzone w Niemczech jest większy popyt niż na te wytworzone w Polsce – pomimo tego, że są one droższe, kojarzone są zwykle z lepszą jakością, która ma swoją – wyższą o ok. 20% - cenę.

Ulubieńcy inwestorów

Według badań Ernst&Young, w 2012 roku nastąpił wzrost zagranicznych inwestycji w Niemczech. Procentowo wyniosły one aż 16,4%. Rok później, ta sama agencja ponowiła badania, które wykazały, że Niemcy są jednym z najatrakcyjniejszych państw do inwestycji w Europie. Dlatego też, dziwić nie powinien fakt, że kraj ten znalazł się w pierwszej trójce państw, w których najchętniej inwestują przedsiębiorcy ze Stanów Zjednoczonych. Na jakie branże istnieje popyt? Są to kolejno: przemysł samochodowy, technologie środowiskowe, branża informatyczna i komunikacyjna, farmacja oraz biotechnologia. Badani twierdzą, że najatrakcyjnieszymi miastami są: Berlin, Frankfurt i Monachium.

Jak podają dane statystyczne, najwyższe zarobki panują w Bawarii, która obecnie jest jednym z najbogatszych terenów Niemiec. Wpływa na to zarówno dobre położenie ze względu na graniczenie z Republiką Czeską, Szwajcarią i Austrią oraz fakt, iż znajdują się tam główne siedziby firm, takich jak BMW, Infineon czy Siemens. Główną siedzibę ma tutaj m. in. popularny niemiecki startup WestWing Home & Living GmbH, który śledzi 14 milionów użytkowników na całym świecie.

Konieczny biznesplan

Niemcy słyną z bardzo dobrze zorganizowanej biurokracji i rygorystycznego przestrzegania ustalonych zasad, dlatego chcąc założyć tam firmę, lepiej jest się z nimi zapoznać oraz ich przestrzegać. Aby uniknąć jakichkolwiek problemów związanych z nieprawidłową formą prawną, należy najpierw prawidłowo sformułować własne cele ekonomiczne oraz realne możliwości planowanych działań biznesowych, czyli stworzyć odpowiedni biznesplan. Należy również sprawdzić, czy niezbędne jest uzyskanie odpowiedniego pozwolenia na wykonywanie poszczególnej działalności lub posiadanie poświadczenia odpowiednich kwalifikacji zawodowych.

Strona prawna

Bardzo istotna jest odpowiednio przygotowana przez specjalistę strona formalno-prawna, której przestrzeganie uchroni przed nieprzyjemnymi konsekwencjami licznych i szczegółowych kontroli. Odbywają się one często w zakresie prawa pracy, podatkowego lub prawa o działalności gospodarczej. W przeszłości wiązały się z poważnymi konsekwencjami, nawet dla właścicieli firm nieświadomie łamiących prawo. W takim wypadku nie ma odstępstw od reguły, dlatego, aby żyć w zgodzie z niemieckimi organami władzy i administracji, należy przestrzegać ich zasad.

Umowa zlecenie

Kluczem do sukcesu poza wcześniej wspomnianym biznesplanem jest również dobrze sporządzona umowa zlecenie, w której zawarte będą niezbędne informacje dotyczące zlecenia, zleceniodawcy oraz zleceniobiorcy. W związku z tym, warto skonsultować się ze specjalistą, ponieważ właściwie sformułowana umowa jest dowodem na świadczenie usługi w razie ewentualnej kontroli lub dochodzenia o należności finansowe.

Podatki od działalności gospodarczej wcale nie takie wysokie...

Aktualnie 3,2 mln firm składa regularnie deklaracje podatkowe, co jest ważnym aspektem prowadzenia własnej działalności w Niemczech. Wysokość koniecznego do odprowadzenia podatku zależy od wielkości firmy. Najniższy wynosi 14% i zmniejsza się z roku na rok w porównaniu do ubiegłych lat (w roku 2003 najniższy podatek wynosił 19%).

… a jeśli za wysokie, to...

Jeśli polski przedsiębiorca nie chce płacić podatku w Niemczech, istnieje pewne rozwiązanie. Jest nim zastosowanie w praktyce umowy zawartej pomiędzy tymi dwoma krajami, która traktuje o unikaniu podwójnego opodatkowania. Wynika z niej, że firma odprowadza podatek w kraju, w którym znajduje się jej siedziba. W związku z tym, należy zastanowić się nad strategią działania firmy za granicą i dostosować jej możliwości do zasad panujących w danym kraju.

Anna Maria Miller

Prawnik Anna Maria Miller, LL.M.

Absolwentka Wydziału Prawa monachijskiego Uniwersytetu im. Ludwika Maksymiliana. Tytuł Master of Law ze specjalizacją w zakresie polskiego prawa gospodarczego uzyskała na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Zanim założyła własną kancelarię prawną pracowała dla dużych firm doradztwa prawnego między innymi we Frankfurcie nad Menem, Londynie, Singapurze i Warszawie, zbierając tam doświadczenia w obsłudze klientów w dziedzinie prawa gospodarczego. Pasjonują ją innowacyjne pomysły i startupowcy.

Komentarze (0)