Dobry lider ze słabego pomysłu zrobi biznes życia. Dobry lider wie, jak przekonać inwestorów. Dobrym liderem trzeba się urodzić. To banały, które po złym dniu, nieudanym spotkaniu z klientem czy wewnętrznych spięciach w firmie, nie zachęcają do dalszej pracy.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Rozmowa z jedną osobą na temat tego, jak być dobrym liderem przynosi tylko jeden pogląd. Dlatego postanowiliśmy zebrać opinie uznanych przedsiębiorców, którzy w wywiadach, czy innych publikacjach pokazali, co sądzą o kierownikach projektu. Jaki powinien być lider startupu? Co powinien potrafić? Jak zostać dobrym liderem firmy? Odpowiedzi na te pytania szukajcie poniżej.

1. Reaguj szybko i rozważnie

Marissa Mayer, prezes Yahoo!, dużą uwagę zwraca na szybką reakcje liderów. Uważa, że pozwala to najlepszym utrzymać pozycję lidera. Aby umocnić swoją opinię podaje przykład tonącego. - Gdy wpadasz do wody, powtarzając sobie, że nie umiesz pływać, wskórasz niewiele. Lepiej szybko się zastanowić, jak utrzymać się na powierzchni - mówi Mayer w książce pt. “Zawód: zwycięzca”, której autorem jest Vadim Makarenko1. Z cytatu może wynikać, żebyśmy byli przygotowani na różne okoliczności, bo wchodząc do akwenu wiemy, że jest takie zjawisko jak utonięcie.

2. Doświadczenie zastąp wizją

Pierwszy premier Państwa Izrael, w książce pt. “Naród start-upów”, odniósł się do wizji, którą powinien mieć każdy przedsiębiorca. To ona ma przynieść zyski i być elementem, który zaskoczy konkurencję. W rozmowie z Danem Senorem i Saulem Singerem mówi: - Każdy ekspert (...) jest ekspertem od tego, co było. Nie ma żadnego eksperta od tego, co będzie. Jeżeli chce się zostać “ekspertem” od przyszłości, trzeba zastąpić doświadczenie wizją - przekonuje Dawid Ben Gurion2. Bycie ekspertem od przyszłości pozwoli wyznaczyć kierunek, w którym firma powinna iść.

3. Nie usprawiedliwaj się

W cytowanej książce możemy znaleźć kolejne cechy lidera. Co ciekawe, rady te nie pochodzą od typowych przedsiębiorców, ale od przeciętnych ludzi. O tym dlaczego warto uczyć się od Izraeleczyków pisaliśmy tutaj. Usprawiedliwiania się nie poleca Tal Keinan, pilot sił powietrznych Izraela. W rozmowie na potrzeby książki pt. “Naród start-upów” mówi, że usprawiedliwienie złych decyzji jest nie do przyjęcia. - Jeśli dałeś plamę, musisz pokazać, jaką naukę z tego wyciągnąłeś. Nikt nie uczy się od kogoś, kto się zachowuje defensywnie - mówi Keinan3.

4. Liczy się pochodzenie

Wśród wielu stereotypów, czy mitów związanych z rozmowami z inwestorem jest też taki, który dotyczy niechęci do współpracy z polskimi przedsiębiorcami. Mit ten obalił już dwa lata temu Jaromir Działo, twórca polskiego startupu Topicmarks przejętego przez Tagged. W wywiadzie dla magazynu Proseed (Proseed nr 18, magazyn zakończył działalność) mówi: - Jest takie powiedzenie, że liczy się pochodzenie - pochodzisz, pochodzisz i załatwisz4. Z wypowiedzi tej wynika, że ważną cechą lidera jest determinacja i konieczność załatwiania spraw do końca.

5. Dokręć i popuść

Najważniejszą cechą lidera jest dobry kontakt z współpracownikami i możliwość pociągnięcia ich za sobą. Krzysztof Pawiński, współzałożyciel Grupy Maspex Wadowice, jedną z największych firm w Europie Środkowo - Wschodniej w segmencie produktów spożywczych, w rozmowie dla “Łowcy milionów” mówi o tym, że tworząc projekt czasem warto “na początku dokręcić, na końcu popuścić”. - Można narzucić takie tempo pracy, żeby wywołać reakcje pełnego skupienia na projekcie, a potem lekko popuścić, aby wywołać odpowiednią kreatywność - przekonywał Pawiński5.

Komentarze (0)