Jako główne powody wypalenia zawodowego wskazuje się: mało rozwojowe warunki pracy, niską wiarę we własne możliwości czy negatywne podejście przełożonego. Powody jego zaistnienia mogą mieć podłoże w życiu zawodowym, jak i osobistym. Jak szef może zapobiec wypaleniu zawodowemu pracowników?

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Wielu, nawet najbardziej wpływowych ludzi biznesu miało w swoim życiu etap, który mógł być postrzegany jako wypalenie zawodowe. Odbierał im motywację do działania, chęć podejmowania nowych projektów i wiarę w ludzi. Gdyby nie wsparcie ze strony współpracowników z pewnością nawet najbardziej przedsiębiorczy, poddaliby się uczuciu wypalenia. Szczególnie, że często w takiej sytuacji pozostają sami.

Symptomy wypalenia zawodowego

Inaczej jest w przypadku, gdy nie chcemy doprowadzić do sytuacji wypalenia zawodowego pracowników, którzy mają różne doświadczenia, potencjał, pomysły i potrzebują nieustannego wsparcia w bieżących działaniach. Żeby zapobiec zmęczeniu pracą, należy rozpocząć od sprawdzenia symptomów wypalenia zawodowego. Co powinno niepokoić nas w zachowaniu pracownika i sugerować początek wypalenia zawodowego?

  • brak motywacji do podejmowania nowych inicjatyw, które wymagają kreatywności i zaangażowania, a które „normalnie” dany pracownik chciałby zrealizować; 
  • zmniejszenie efektywności pracy i popadanie w pracoholizm; 
  • nie wychodzenie z inicjatywą; 
  • konflikty z współpracownikami lub nadmierna „agresja” w wypowiadaniu własnych opinii; 
  • podejmowanie prób szukania nowej pracy i złe samopoczucie skutkujące zwolnieniem lekarskim; 
  • uciekanie do kłamstw w kontekście zainteresowania klienta ofertą, terminów spotkań z Klientami itp.;

Jak zapobiec wypaleniu zawodowemu

Co zrobić, gdy pracownik ma kilka z powyższych objawów? Przede wszystkim warto z nim porozmawiać w innym miejscu niż biuro szefa. Zaakcentować jak ważnym jest ogniwem w rozwoju firmy i że jego praca wpływa na sukces całej załogi. Należy także postarać się o ustalenie „klucza” takiej postawy u pracownika. Może to, co teraz wykonuje nie spełnia jego oczekiwań? Nie radzi sobie z pewnymi zadaniami i boi się o tym powiedzieć? Znajdź odpowiedź na te pytania i zaproponuj najlepsze dla pracownika i firmy rozwiązanie.

Po zdiagnozowaniu u pracownika objawów wypalenia zawodowego, nie uciekaj się do rozmowy z innymi. To może jedynie sprawić, że „potencjalnie wypalony” nie będzie chciał się otworzyć. Sam poświęć czas dla niego i obserwuj sytuację. Zweryfikuj jak pracownik zachowuje się w grupie, w rozmowie z klientem, podczas wykonywania innych obowiązków. Jeśli poprawnie ocenisz sytuacje jesteś w stanie zapobiec kompletnej demotywacji ze strony pracownika.

Warto rozmawiać

Co więc należy robić, by nie dopuścić do sytuacji, w której nasz pracownik osiągnie stan wypalenia zawodowego? Niestety nie ma złotego środka. Czasami możemy być najlepszymi szefami, starać się zaspokoić potrzeby rozwoju naszych pracowników, inwestować w ich wiedzę, a nie unikniemy takiej sytuacji. Dlaczego? Każdy jest inny i potrzebuje odmiennych działań motywujących do pracy. Każdy ma też swoje problemy i często nie da się uniknąć ich wpływu na życie biznesowe.

To co możemy zrobić to przede wszystkim rozmawiać, poświęcać czas, weryfikować potrzeby, ale i możliwości. Sprawdzać jak pracownik radzi sobie w kontaktach z innymi ludźmi i rozwijać cechy, które są jego „słabymi stronami”. To właśnie „słabości” są głównym powodem osiągania stanów niezadowolenia z własnych działań i braku wiary w siebie, co prowadzi do depresji i wypalenia zawodowego. Poznając pracownika, nie tylko wesprzesz go w rozwoju, ale i pomożesz wykorzystać potencjał, który jest niezbędny do rozwoju firmy.

Rozmawiaj, poznawaj, obserwuj swoich współpracowników. Pomożesz nie tylko im, ale także sobie. Przecież każde doświadczenie z współpracy z innymi jest cenne.

Agnieszka Śliwka

Pracuje w Studio marki „Brand Soul”

Jest absolwentką Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, urodzoną pracoholiczką i pasjonatką pracy w sprzedaży i Marketingu. Pozytywnie nastawiona do życia „pracoholiczka”. Od wielu lat współpracuje z Klientami zewnętrznymi (Klienci) jak i wewnętrznymi (Pracownicy) w małych i średnich firmach z różnych branż, dzięki czemu udało jej się pozyskać praktyczną wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem, ludźmi, marketingiem i sprzedaż. Pomysłodawczyni projektu rozwoju dla małych i średnich firm – Marka Sukcesu. Autorka bloga o Marketingu i sprzedaży

Komentarze (0)