Pracodawcy prześcigają się w metodach najskuteczniejszego poszukiwania uzdolnionych programistów. Korzystają z portali społecznościowych, biorą udział w eventach, przeprowadzają skill testy i szukają talentów w konkursach. Czy powyższe metody sprawdzają się?

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Nie od dziś wiadomo, że w Polsce i Europie trwa nieustanne poszukiwanie programistów. Specjalistów z branży IT brakuje, a rozwój rynku wymaga coraz większego zaangażowania nowych technologii i pracowników o kompetencjach cyfrowych. Intensywne próby pozyskania dobrego developera, który szuka pracy lub zechce ją zmienić, rozwinęły wiele metod dotarcia do kandydatów oraz weryfikacji ich umiejętności. Oto mały przegląd: od standardu po większe innowacje.

Zewnętrzna firma HR

Wiele firm, szczególnie dużych, pozostawia poszukiwanie pracowników wyspecjalizowanym w tym agencjom rekrutacyjnym. Duży popyt na specjalistów IT spowodował, że w branży HR również wyodrębniły się jednostki zajmujące się pozyskiwaniem tylko tego typu kandydatów. Głównym problemem, zauważanym zarówno przez HR-owców, jak i przez programistów, jest niewystarczająca wiedza techniczna rekruterów. Utrudnia to sprawdzenie kwalifikacji kandydatów, a weryfikowanie ich wiedzy zgodnie z szablonem lub listą wymagań, których head-hunter sam nie rozumie, doprowadza developerów do szału.

Bonus za polecenie

Potrzeba znalezienia odpowiedniej osoby jest tak duża, że agencje HR często oferują prowizję za polecenie specjalisty, który zostanie zatrudniony. Jest to stosowane nie tylko wobec własnych pracowników, płaci się też za rekomendacje zewnętrzne. Firmy rekrutujące często korzystają z tego systemu. Uważają, że istnieje duża szansa na znalezienie osoby o odpowiednich kwalifikacjach, jeśli poleca ją sprawdzony wcześniej pracownik.

Portale społecznościowe

Powszechnym narzędziem poszukiwania ekspertów stały się media społecznościowe, szczególnie portale takie jak LinkedIn, GoldenLine czy np. Meetup, zrzeszający ludzi o podobnych zainteresowaniach lub celach. To właśnie poprzez te kanały programiści najczęściej otrzymują oferty pracy, nawet jeśli wcale się za nią nie rozglądają. Ponieważ problemem jest nie tylko dotarcie do specjalistów IT, lecz także zweryfikowanie ich kwalifikacji, pracodawcy podejmują różne próby poddania kandydatów praktycznym próbom.

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Skill testy

Jedną z metod na sprawdzenie czy deklarowane umiejętności programisty odpowiadają jego realnym kwalifikacjom są testy zawierające praktyczne zadania. Kandydat może dostać do rozwiązania zagadkę sprawdzającą sposób myślenia lub konkretne polecenia, obejmujące np. napisanie fragmentu kodu lub rozwiązanie typowo programistycznego problemu. Pracodawcy potrafią jednak wykorzystywać ten sposób weryfikowania kompetencji, np. zlecając wykonanie większej części projektu dla klienta. Przydatność skill testów i skłonność pracodawców do korzystania z nich spowodowała powstanie portali i aplikacji dedykowanych weryfikowaniu praktycznych umiejętności specjalistów IT.

Eventy i konkursy

Inną formą poszukiwania programistów są różnego rodzaju wydarzenia branżowe, na których istnieje duża szansa nie tylko na spotkanie ekspertów, ale też na to, że będą to osoby komunikatywne i aktywne, chętne do podejmowania nowych wyzwań i rozwijania własnych umiejętności. Z kolei, aby poznać realną wartość pracy developerów warto skorzystać z konkursów programistycznych, poprzez które można łatwo dotrzeć do czołówki specjalistów, których kwalifikacje weryfikują zadania turniejowe. Doskonale zdają sobie z tego sprawę technologiczni giganci, którzy organizują własne konkursy, jak Google Code Jam czy Microsoft Imagine Cup.

Jednym z najnowszych turniejów tego typu jest codearena. Umiejętności programistów weryfikuje tu gra strategiczna, w której uczestniczą sztuczne inteligencje napisane przez uczestników. Gracze udowadniają własne kwalifikacje poprzez aktywny udział w turnieju oraz zajęte miejsca w ogólnodostępnym rankingu. W obecnych uwarunkowaniach rynkowych znalezienie dobrego programisty to nie bułka z masłem. Jednak im ciekawszy sposób wybierzemy i bardziej zaangażujemy się w poznanie rzeczywistych umiejętności kandydata, tym większa szansa na zdobycie wartościowego pracownika na długie lata.

fot. Natalia Borzymowska

Karolina Ostaszewska

PR Manager w codearena

Organizuje turnieje dla programistów oparte na rywalizacji sztucznych inteligencji w grze strategicznej. Wcześniej koordynowała projekt Angielski Wojskowy - kurs blended learning dla wojska. Współtworzyła też e-learninigowy kurs j. hiszpańskiego Hiszpański123.

Komentarze (0)