Szef to zawód, czyli zajęcie którego da się nauczyć. Żeby być dobrym przełożonym musi poznać podstawowe zagadnienia związane z prawem pracy, ale też cały czas kształcić się w kierunku zarządzania zasobami ludzkimi. Dobrze też rozwijać umiejętności miękkie, które ułatwią delegowanie zadań. Jakie błędy najczęściej popełniają młodzi szefowie, którzy dopiero uczą się zawodu?

Zdjęcie royalty free z Fotolia

1. Muszę wiedzieć wszystko

Przyznanie się, że Twój pracownik zna się na czymś lepiej niż Ty, nie jest powodem do wstydu. Wręcz przeciwnie – świadczy o Twojej szefowskiej dojrzałości, a pracownikowi daje poczucie, że jest ważny dla firmy. Niepokojące wręcz byłoby, gdybyś na wszystkim znał się najlepiej. Zatrudniasz przecież ludzi, żeby korzystać z ich umiejętności. Nie bój się pracować z fachowcami i nie bój się oddawać im pola do popisu. Jeśli mimo tego na wszystkich aspektach działania firmy znasz się najlepiej, to albo masz problem z akceptacją własnych ograniczeń, albo słaby zespół.

2. Dam radę sam

Jedną z kluczowych umiejętności szefa jest przekazywanie wiedzy i delegowanie obowiązków. Jeśli wszystko robisz sam, Twoja firma będzie w stanie osiągnąć tylko tyle, ile zdołasz wypracować. A Ty zajmując się wszystkim, nie znajdziesz czasu na rzecz faktycznie ważną: planowanie rozwoju.

3. Stosuję najlepszy styl zarządzania

Cztery lata temu natrafiłem na model decyzyjny Victora H. Vrooma, który wskazuje, że żyjemy w czasach, w których pracownicy chcą czuć się częścią organizacji, dla której pracują, a nie jedynie być wykonawcami odgórnych rozkazów. Dlatego tak ważne jest dopasowanie do ich potrzeb. Doświadczony szef umie sprawnie przełączać się między wydawaniem poleceń, a konsultacjami i dopasować swój styl zarządzania do okoliczności i zespołu. Zarządzanie to sztuka nieustającego dopasowywania się do sytuacji.

4. Nie mam czasu na gadanie

Pozytywnym przykładem tego, jak czas zainwestowany w rozmowę z pracownikami przekłada się na skuteczność zespołu, jest dla mnie praca Arnolda Kokulewskiego, który pełnił funkcję lidera sprzedaży w Kompanii Piwowarskiej. Za każdym razem, kiedy chciał wprowadzić nowy standard pracy, najpierw konsultował go ze współpracownikami. Angażował swoich przedstawicieli handlowych wyjaśniając im powody wprowadzenia takiej, a nie innej decyzji oraz tłumacząc korzyści, które mogą odnieść nabywając nową wiedzę i koncentrując się na jej wdrożeniu. Wynikiem podejścia do pracy Kokulewskiego był sukces pracowników. We wszystkich testach wiedzy, prowadzonych przez dział HR, podopieczni Arnolda zawsze osiągali najwyższe wyniki.

Jako szef odpowiadasz nie tylko za wyniki swojej pracy, ale również za wyniki pracy innych. Im więcej wiedzy przekażesz pracownikom, tym szybciej zobaczysz efekty. Nawet doświadczeni szefowie często niestety wpadają w pułapkę myślenia “wolę to zrobić w 5 minut sam, niż tłumaczyć 15”. W ten sposób jednak zespół się nie rozwija, a Ty zamiast rozwijać biznes, robisz drobne prace.

5. Rób co Ci każę

W latach 90. książką, na której opierałem swoją wiedzę menedżerską, była głównie "Psychologa szefa. Szef to zawód" Jerzego Guta i Wojciecha Hamana. Nauczyłem się z niej, jak komunikować decyzje i je realizować. Kiedy stawałem się dojrzalszym szefem, okazywało się, że pojawia się wiele sytuacji, kiedy zakomunikowanie decyzji z mojej strony nie kończyło się efektywnym wdrożeniem. Po latach praktyki wiem, że kiedy zarządzam doświadczonym zespołem, który ma odpowiednią wiedzę, potrafi ze sobą współpracować i dąży do tych samych celów co ja, partycypacja daje mi największe szanse na efektywne wdrożenie danego działania i zaangażowanie w to zespołu.

Badania dowodzą, że ludzie chętniej angażują się w pracę, kiedy rozumieją powody i cel swojego działania. Jeśli więc poświęcisz czas na wspólne wypracowanie planu działania, lub wytłumaczysz z czego wynikają Twoje decyzje, zyskasz większą pewność, że Twoi pracownicy nie tylko podejmą wyzwanie, ale i je mądrze zrealizują.

Robert Zych

współwłaściciel firmy szkoleniowej KontraktOSH

Trener biznesu i trener sprzedaży z dwudziestoletnim stażem. Autor książki Gen Sprzedawcy oraz współwydawca książek „Psychologia szefa. Szef to zawód” i „Handlowanie to gra”.

Komentarze (0)