Dlaczego firmy upadają? Jakie są powody porażki startupu? Postanowiliśmy poszukać odpowiedzi na pytania nurtujące zarówno początkujących przedsiębiorców, jak i tych bardziej doświadczonych. Efektem tego jest poniższa lista dziesięciu powodów porażki startupu.

Zdjęcie royalty free z Fotolia

1. Brak zapotrzebowania na produkt

Zdarza się, że naszym zdaniem „idealny produkt”, użytkowników nie przekonuje. Okazuje się zbędny, co powoduje, że nie chcą z niego korzystać. Receptą na wyeliminowanie takiej sytuacji jest wcześniejsze zbadanie zapotrzebowania rynku na produkt w danej kategorii. Możemy tego dokonać za pomocą bezpośrednich rozmów z użytkownikami, dostarczeniu im prototypu i obserwowaniu na niego reakcji. Pamiętajmy, że powinniśmy też oferować jakieś unikatowe wartości dla użytkownika końcowego, aby zechciał wydać na niego pieniądze.

2. Ignorowanie użytkowników

Klient, to nasz pan, bo dzięki niemu utrzymujemy się na rynku. Dlatego powinniśmy tworzyć produkt właśnie pod niego. Taki status możemy osiągnąć poprzez proste czynności. Wbrew pozorom narzędzia do zbierania danych o tym, jak zachowują się klienci korzystający z narzędzia, nie zawsze okazują się skuteczne. Aby mieć podstawy do stworzenia dobrego produktu, lepiej zbierać opinie, rozmawiać o problemach potencjalnego klienta i wykorzystywać wskazówki. Żeby przyniosły zyski, musi być jak najbardziej dostosowany do potrzeb klienta.

3. Nieodpowiednio dobrany zespół

Większość inwestorów nie inwestuje w dobry produkt tylko w dobry zespół. Mówi się, że zespół z potencjałem, zarobi nawet na słabym produkcie, dokonując jego modyfikacji. Z kolei, jeśli zespół jest słaby, może zepsuć nawet dobry produkt poprzez złe prowadzenie. Czasami sukces produktu opiera się głównie na jednej osobie, która ma wizję. Jeśli ta osoba odchodzi z zespołu to może być początek porażki rynkowej. Takie sytuacje miały miejsce nawet w dużych firmach.

4. Słaby marketing

Załóżmy, że masz bardzo dobry produkt. Poświęciłeś na niego mnóstwo czasu i pieniędzy, aby go zbudować według potrzeb klienta. Myślisz, że to koniec drogi do sukcesu? Jesteś w błędzie. Nie zapomnij o marketingu, czyli promocji dzięki której o produkcie dowiedzą się potencjalni klienci. Bez tego, w gąszczu informacji trudno im będzie znaleźć informacje o nim. Nie łódź się jednak, że dotarcie do jak największej liczby przypadkowych użytkowników przyniesie efekty. Celuj w taką grupę, która mogłaby skorzystać na twoim produkcie.

5. Brak środków w początkowej fazie

Na samym początku budowania produktu będzie generował raczej same straty niż zyski. Jeśli nie posiadasz odpowiednich środków finansowych, aby przetrwać ten okres to prawdopodobnie będziesz miał kłopoty. Specjaliści zalecają przygotowanie takiej kwoty, aby wystarczyło na mniej więcej rok działania firmy, bez przynoszenia zysków. Kapitał potrzebny będzie już na starcie, bo gdy chcemy działać formalnie to musimy ponosić koszty np. na założenie i prowadzenie działalności gospodarczej.

6. Brak modelu biznesowego

Model biznesowy to jeden z najważniejszych elementów układanki w drodze po sukces firmy. Czasami ludzie tworzą projekty wyłącznie dla realizacji swojej pasji, nie myśląc w ogóle o zarabianiu. „Problem” zaczyna się, gdy startup zaczyna generować starty i trzeba do niego dokładać. Dlatego warto już na samym początku znaleźć dobry sposób na to, w jaki sposób twój produkt będzie zarabiał na swoje utrzymanie i dalszy rozwój.

7. Źle ustalona cena produktu

Zbyt wysoka, albo zbyt niska cena produktu, może spowodować na porażkę naszej firmy. Ustalenie za niskiej ceny może doprowadzić do sytuacji, w której straty będą większe niż zarobki, co prowadzi do porażki i braku pieniędzy. Z drugiej strony, ustalenie za wysokiej ceny, może zniechęcić do zakupu, przez co przychód ze sprzedaży będzie bardzo niski. Sprawdź ceny u konkurencji, zapytaj też testerów ile byliby w stanie zapłacić za rozwiązanie tego typu problemu.

8. Zła atmosfera w zespole

To jedna z najgorszych rzeczy w pracy zespołowej. Przez złą atmosferę spada motywacja członków zespołu, ponieważ negatywnie wpływa na efektywność pracy. Nie możesz do tego dopuścić. Najlepsze startupy zostały założone przez dobrych kumpli, którzy nie potrafili kłócić się ze sobą. Rozwiązaniem może być dobra integracja, która poprawia produktywność oraz komunikację w zespole.

9. Brak celu głównego

Jeśli tak naprawdę nie wiemy, po co tworzymy nasz produkt, szybko z niego zrezygnujemy. Musimy obrać sobie główny cel i małymi kroczkami dążyć do jego realizacji. Warto założyć również jakiś plan rozwoju np. na najbliższe sześć miesięcy i starać się go realizować. Nie zapominając o ciągłej analizie tego, czy zmierzamy do celu końcowego.

10. Wypalenie zawodowe

Czyli kompletny brak chęci do tego, co się robiło. Kiedy pojawia się wypalenie zawodowe, spada motywacja i wiara w sukces naszego produktu. Powodów jego zaistnienia jest wiele. Więcej o nich w artykule pt. „Jak zapobiec wypaleniu zawodowemu”. Jedną z metod zawieszenia tego stanu, czy po prostu poprawy nastroju, jest rozmowa z przełożonym, który powinien jak najwcześniej zareagować na jego pojawienie się. Czasami warto też zrobić sobie przerwę od pracy, całkowicie odcinając się od tego co się robi.

Norbert Pisz 

CEO SmainTech

Interesuje się startupami, nowymi technologiami oraz programowaniem. Finalista międzynarodowego konkursu Imagine Cup. Laureat dwóch ogólnopolskich konkursów IT. CEO w & Founder młodej firmie SmainTech oraz twórca produktu Face Controller.

Komentarze (0)