Jaki powinien być przycisk „call to action”, czyli zachęcający do zakupu, pobrania czy odwiedzenia danej strony? Przede wszystkim przewidywalny w działaniu i jednoznacznie informujący, co się stanie po wejściu w niego. Poznaj kolejne cechy skutecznego call to action.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Call to action jest skutecznym narzędziem marketingu internetowego, którego kliknięcie ma spełniać dwie funkcje. Przekierować klikającego w miejsce docelowe np. inną stronę, na której będą podane pełne informację o ofercie handlowej. Po drugie, ma służyć do finalizacji działania, jakie podjął klient np. dokonanie zakupu, rejestracji w portalu społecznościowym, czy pobranie darmowego e-booka. I chociaż istnieją niezliczone możliwości łączenia parametrów przycisku, to te skuteczne posiadają poniższe cechy.

1. Przewidywalny w działaniu

Użytkownicy, którzy nie są świadomi co nastąpi dalej po kliknięciu przycisku call to action rzadziej na niego wchodzą. Podaj korzyści wynikające z kliknięcia na guzik, a następnie zapewnij przewidywalność. W ten właśnie sposób klienci pozostaną w bezpiecznej strefie komfortu, czego przykładem jest strona startowa Facebooka. W lewym górnym rogu jest opis tego, czym się zajmuje, a prawa jest poświęcona intuicyjnemu formularzowi rejestracji, który zakończony jest zielonym klawiszem „Rejestracja”. Cała kompozycja jest przejrzysta i odbiorca wie czego może się spodziewać.

2. Widoczny gołym okiem

Dzięki badaniom ruchu gałek ocznych (ang. eye tracking) wiadomo, że internauci chaotycznie skanują zawartość stron internetowych, a nie czytają ich treści litera po literze. Lewy, górny róg strony to najważniejszy obszar, na który internauci patrzą w pierwszej kolejności. Górna część ekranu przyciąga większą liczbę spojrzeń niż dolna, która jest najmniej istotna. Ludzkie oko z łatwością namierza tekst i grafikę otoczoną wolną przestrzenią. Szukając odpowiedniej lokalizacji dla CTA, umieść go w górnej części strony, bliżej tej lewej i zapewnij dużo wolnej powierzchni. W ten sposób guzik będzie wyeksponowany.

3. Rozmiar ma znaczenie

Eksperci z interaktywnej agencji HubSpot określają wielkość call to action w ten sposób: „Przycisk powinien być na tyle duży, żeby był widoczny z daleka, ale nie za wielki, aby nie zagłuszał głównej treści”1. Wyniki badań ruchu gałek ocznych dowodzą, że elementy witryny internetowej o większych rozmiarach „wpadają w oko”. Nie istnieją precyzyjne parametry podawane w centymetrach, które określałyby idealną wielkość call to action. Przycisk powinien komponować się z całością. Dodatkowo powinien być na tyle mały, aby ogarnąć go jednym spojrzeniem i na tyle duży, aby był czytelny.

4. W kolorze

Kolor przycisku ma wyróżniać się na tle grafiki. W innym przypadku, kiedy kompozycja „zlewa się” ze sobą, klikalność spada. Zastosuj kontrast, dzięki czemu klawisz będzie bardziej widoczny. Psychologia kolorów stwierdza jasno - kolory wzbudzają emocje. Te ciepłe jak np. pomarańczowy są bardziej żywe i energetyzujące, za to zimne jak np. niebieski - spokojne i wyciszają. Wiesz, że kolory pomagają dotrzeć do określonej grupy docelowej? I tak np. niebieski przyciąga mężczyzn. Dobre kolory dla CTA, które rzucają się w oczy to żółty, czerwony i zielony.

5. Wydaj polecenie

W dosłownym tłumaczeniu call to action, to wezwanie do działania. Słowa w nim zawarte mają właśnie spełniać ten cel – wzywać do działania. Konkretne polecenia w trybie rozkazującym są najskuteczniejszą metodą, aby osiągnąć ten efekt. Istnieją połączenia między wyrazami, które są szczególnie sugestywne. Kiedy zestawisz czasowniki np. „skorzystaj”, „weź”, „sprawdź” z okolicznikiem czasu jak np. teraz, dziś, albo z przymiotnikiem określającym korzyść np. darmowy to będziesz silniej oddziaływał na użytkowników. Wyrażenie powinno być maksymalnie krótkie, od 1 do 3 wyrazów.

Istnieją właściwości CTA mające pomóc zwiększyć konwersję, ale nie ma jednej właściwej rady, dzięki której uzyskasz taki efekt. Korzystając z testów a/b możesz nieustanie pracować nad optymalizacja przycisku i poprawiać rezultaty. Poznaj również eye tracking i psychologię kolorów, dzięki czemu będziesz działać skuteczniej. 

Adam Sawicki

Pasjonat sportów walki

Związany z księgowością firmy Auchan Polska. Doświadczenie zawodowe zdobył pracując dla Banku Millennium i Idea Banku. Pasjonuje się marketingiem internetowym i copywritingiem. Prywatnie pisze scenariusze filmowe i sparuje podczas treningów Krav Maga.

Komentarze (0)