Jednym z najbardziej interesujących modeli sprawdzenia hipotez, problemów jakie rozwiązuje Twój produkt jest zbadanie ich przez klientów docelowych. W biznesie nie ma czasu, ani pieniędzy na błędy, dlatego należy zrobić to należycie wcześnie i dobrze. Na przykład poprzez crowd testing, czyli wykonując testy w tłumie.

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Crowd testing pozwala na otrzymanie cennych informacji od grupy docelowej przed wypuszczeniem aplikacji na rynek. Jak przeprowadzić skuteczne testy w tłumie? Wystarczy zastosować się do trzech poniższych kroków:

1. Zbierz grupę docelową klientów-testerów swojego produktu

Jednym z najistotniejszych czynników w crowd testingu jest zebranie testerów w postaci naszej przyszłej grupy docelowej. To do nich kierujemy produkt, więc informacje od nich pozyskane będą naprawdę cenne. Należy pamiętać, iż testy powinny być przeprowadzone zarówno na osobach, które mają doświadczenie w testowaniu aplikacji, jak i na użytkownikach, którzy nie są profesjonalistami. Testerzy z doświadczeniem i wiedzą (najczęściej są to pasjonaci i hobbiści) muszą realizować przede wszystkim testy związane z bezpieczeństwem oraz funkcjonalnościami. Otrzymane informacje są potrzebne do podniesienia jakości aplikacji.

Natomiast testerzy z mniejszymi kwalifikacjami powinni skupić się na testach „user experience”, które mają za zadanie zbadanie naturalne zachowanie użytkowników podczas korzystania z aplikacji. Miejscem gdzie mógłbyś pozyskać odpowiednich testerów są fora internetowe, grupy na Facebooku i Twoja strona docelowa aplikacji (informacja na www). Poszukiwanie odpowiedniej grupy testerów może zająć sporo cennego czasu. Natomiast alternatywą mogą być różne platformy zajmujące się crowdtestingiem. Niewątpliwie plusem takich rozwiązań jest możliwość precyzyjnego określenia parametrów grupy docelowej (wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie, zainteresowania testerów) oraz tysiące urządzeń mobilnych o różnych parametrach.

2. Ułóż odpowiedni scenariusz

Testy aplikacji warto przeprowadzać w każdym momencie życia aplikacji. Pozwalają ściśle określić punkty krytyczne oraz to dlaczego zaczęła spadać konwersja. Nad każdym projektem powinien czuwać koordynator, którego jednym z zadań jest między innymi ułożenie scenariusza testowego. Musi być on przejrzysty, zrozumiały dla testerów oraz zawierać wytyczne co do obszarów testowania. Testerzy według scenariusza muszą przetestować wszystkie funkcjonalności w aplikacji, badając produkt pod różnym kątem. Testy muszą być przeprowadzone na większej ilości urządzeń mobilnych – co pozwoli na określenie poprawności produktu. Jedno z końcowych pytań powinno dotyczyć subiektywnej oceny testera co do rekomendacji zmian, ulepszenia aplikacji.

Rolą koordynatora jest nadzór nad testami, zbieranie i przetwarzanie danych. Tworząc aplikację mobilną w branży e-commerce zadbaj o to, aby tester skupił się głównie na zakupach – kupując i anulując transakcje (sprawdzając m.in. czy produkt zniknął ze stanu). W sektorze finansowym zwróć szczególną uwagę na testy bezpieczeństwa oraz poufności danych osobowych. Według WhiteHat Security 86% stron internetowych posiada poważne luki bezpieczeństwa.

3. Zbierz jak najwięcej informacji zwrotnych

Według Keynote Mobile Quality Survey 2014 – tylko 16% procent użytkowników daje drugą szansę aplikacji, która sprawiła im problem za pierwszym podejściem. Tym bardziej warto zadbać o to, by możliwie w jak największej ilości przypadków sprawić dobre pierwsze wrażenie. Pomoże w tym crowd testing, którego esencją jest zebranie jak największej informacji zwrotnej. Testerzy muszą wyszukiwać największe błędy pod względem funkcjonalnym, bezpieczeństwa oraz użyteczności. Kolejnym krokiem powinna być eliminacja błędów powstałych w aplikacji. Crowd testing powinien być również rozpatrywany pod względem propozycji zmian według testerów. Informacje mogą okazać się niezwykle cenne z perspektywy przyszłych procesów rozwojowych.

Crowd testing może okazać się ideą godną uwagi jeśli swój produkt kierujesz do mas i zależy Ci na wiedzy jak ludzie korzystają z aplikacji. Testy w tłumie pozwalają poznać potrzeby Twojej grupy docelowej, dając szeroką wiedzę na dalszych etapach rozwojowych.

Piotr Syguła

New Business Specialist w Testuj.pl i TestArmy.com

Pasjonat tworzenia, wdrażania strategii rozwojowych oraz odkrywania nowych wartości w firmach. Od 5 lat związany z e-marketingiem. Zwolennik podejścia: "Żyj tak, aby kolejny dzień był lepszy od poprzedniego".

Komentarze (0)