Opublikowanie tekstów dotyczących twojej firmy, nie przyniesie oczekiwanych efektów jeśli nie zrobisz dobrego researchu. Dlatego zanim napiszesz tekst (inaczej: stworzysz content) zastanów się m.in. do kogo chcesz go skierować. To jedna z dobrych praktyk, o których warto pamiętać zabierając się za planowanie i wdrażanie kampanii contentowej. Więcej poznasz poniżej.

fot. DeathtoStock

Rozpoznanie

Zanim zaczniesz opowiadać historie z marką w roli głównej, dobrze poznaj jej własną. Dokładne zorientowanie się w biznesie klienta, poznanie osiągnięć, stawianych celów oraz katalogu dotychczasowych działań powinno być punktem wyjścia do tworzenia całej strategii content marketingowej. Pomoże Ci to nie tylko lepiej zrozumieć intencje klienta, ale też odpowiednio sprofilować planowane działania. Precyzyjne dostosowanie rodzaju contentu do marki pozwoli Ci uniknąć „strzelania na ślepo” i trafiać z przekazem zawsze w punkt.

Trendy, konkurencja, benchmarki

Śledź bieżące trendy. Obserwuj, jakie działania w ostatnim czasie cieszą się popularnością, ale przede wszystkim wykazują wysoką skuteczność. Nie chodzi jednak o to, by wszystkie od razu znalazły zastosowanie w przypadku Twojej marki. Ważne, by mieć rozeznanie i umieć czerpać z różnorodności. Trendy trendami, ale nie możesz zapomnieć o konkurencji. Rozeznaj się w poczynaniach firm z branży, sprawdź, jakiego rodzaju content oferują swoim odbiorcom, z jakim spotyka się on przyjęciem i czy tkwi w nim potencjał wirusowy.

Warto podpatrywać zarówno brandy z tej samej branży, jak też mieć szerszy ogląd na to, jak marki funkcjonują on-line. W grę wchodzi tu nie tylko poszukiwanie inspiracji, ale obserwowanie reakcji odbiorców na konkretne działania.

Cel

Zasadnicze pytanie stojące na początku całego procesu, jakim jest content marketing – jaki cel chcesz osiągnąć tworząc wartościowe treści? Miej na uwadze, że w przypadku content marketingu na efekty przyjdzie Ci nieco poczekać. Jeśli zależy Ci na stosunkowo szybkim wywołaniu reakcji, warto rozważyć kampanię reklamową, która przynosi niemal natychmiastowe efekty, ale rządzi się zupełnie innymi prawami niż kampania contentowa.

Jeżeli stawiasz sobie za zadanie stworzenie aktywnej społeczności skupionej wokół Twojej marki musisz liczyć się z tym, że wymagać będzie to od Ciebie systematyczności, utrzymania wysokiego poziomu generowanych treści oraz przede wszystkim czasu.

Grupa docelowa

Gdy wiesz już, jaki cel przed Tobą, pora pomyśleć nad tym, kto pozwoli Ci go osiągnąć. Czas dookreślić i poznać swoją grupę docelową. Sprawdź, gdzie znajdują się Twoi odbiorcy oraz jakiego rodzaju contentu oczekują. Niezbędne przy tym okaże się stworzenie person(y), stanowiących reprezentację pożądanego przez Ciebie audytorium. By komunikatowi nadać odpowiedni kształt, musisz wiedzieć, kto znajduje się po drugiej stronie oraz jakie ma oczekiwania. Pozwoli Ci to dopasować komunikaty zarówno pod kątem samej treści, ale też narzędzi ich tworzenia i kanałów dystrybucji.

Na pewno warto w tym miejscu uwzględnić jedną rzecz – stopień znajomości z odbiorcą. Na nieco inne aspekty powinieneś kłaść nacisk, biorąc pod uwagę użytkowników, których dopiero chcesz zapoznać z marką i sprawić, by zostali jej wierni na dłużej, a trochę inaczej podejść do osób, których uwagę już pozyskałeś. Wartościowe i przydatne materiały to wabik, który pozwoli zjednać sobie sympatyków, ale też budować pozycję wiarygodnego źródła informacji, wręcz eksperta.

Równie wysoki poziom należy trzymać, mając na uwadze odbiorców, którzy już są w Twojej „drużynie”, ale pamiętaj, że ich oczekiwania wobec marki będą rosły aniżeli malały. Zadbaj o to, by nie dać im powodów do poszukiwań informacji u innych, a nawet jeśli to zrobią, spraw, by konkurencja wypadła na tle Twojej marki naprawdę blado.

Narzędzia tworzenia i kanały dystrybucji

Czas na dobór odpowiednich narzędzi oraz dróg, którymi Twój content dotrze do adresatów. Inwestuj energię i czas w takie działania, które faktycznie mogą przynieść efekty. W przypadku jednej marki będzie to blog firmowy, Twitter, a innej Facebook czy Instagram. Pamiętaj, że nie chodzi o to, by być wszędzie, ale tam, gdzie ta obecność faktycznie jest zasadna i pożądana. Wreszcie, gdzie spotka się z pozytywnym przyjęciem. Tworzenie wartościowego contentu i mądre zarządzanie nim to kierunek, który pozwoli Ci budować mocną pozycję marki i sukcesywnie powiększać grono jej sympatyków.

Monika Stopczyk

Project Manager w Ideacto

Z branżą interaktywną związana od 2012. Na swoim koncie ma realizacje z zakresu promocji marek w mediach społecznościowych, jak również obsługi redakcyjnej serwisów i sklepów internetowych. Jako Project Manager koordynuje prace głównie w projektach content marketingowych. Wybrani klienci: ING Bank Śląski, Energa, Carrefour, Ceramika Paradyż, Grupa Wydawnicza PWN, Ministerstwo Gospodarki, Avon, NDG Medical Sales Force, Novascon Pharmaceuticals, Pixers.

Komentarze (0)