Kiedyś speed dating kojarzył się wyłącznie ze sferą emocjonalną. Dziś kojarzy się z szeroko pojętym biznesem. Na krótkie, kilkuminutowe konwersacje umawiają się przedstawiciele firm rekrutujących pracowników czy startupowcy próbujący zainteresować inwestorów. Jak wynieść korzyści z biznesowej randki?

fot. Michał Młynarczyk

Rotacja i krótka, treściwa rozmowa

Idea speed datingu jest prosta, to rozmowa, szybka prezentacja osoby lub pomysłu. Randki bywają również okazją do nawiązania nowych kontaktów, bo, w biznesie, speed date po tzw. „szybkich randkach” odziedziczyło formę spotkań. Zazwyczaj to spotkanie dwóch, trzech osób, które zasiadają razem przy jednym stoliku, by porozmawiać na wybrany temat. Ograniczenie stanowi czas – rozmowa trwa krótko, od jednej do kilku minut przy jednoczesnej rotacji do następnego stolika, tak, by każdy zainteresowany mógł odbyć indywidualną pogawędkę ze wszystkimi osobami zasiadającymi przy stolikach.

Wiedza pochodząca z różnych źródeł

W jednym z Inkubatorów Przedsiębiorczości wykorzystano ideę speed date do zorganizowania spotkań, w ramach którego osoba podchodząca do stolika eksperckiego może liczyć na sporą dawkę wiedzy i informacji zwrotnej o swoim pomyśle. Odbywają się one w formie spotkań z doradcami, którzy pomagają zweryfikować potencjał planowanego biznesu, ocenić plan sprzedaży produktu czy rentowność firmy aż po marketing i Public Relations.

Wybierając się na tego typu spotkanie, warto zwrócić uwagę, czy doradcy, którzy pojawiają się przy stolikach, są praktykami i reprezentują różne dziedziny biznesu, np. IT, branżę odzieżową, dziecięcą czy kulinaria. Uczestnicy randek mają wówczas okazję skonfrontowania swojej wizji biznesu nie tylko z przedstawicielami sektora biznesu, w którym chcą działać, ale również otrzymania cennych rad i informacji, na które mogą zwrócić uwagę mentorzy i biznesmani reprezentujący inne biznesy.

Jak rozmawiać z mentorami?

Na prezentację swojego pomysłu uczestnik speed date ma niewiele czasu. Dlatego informacja, którą chce zweryfikować musi być treściwa. Prezentujący powinien też skupić się na sednie zagadnienia, które chce omówić z ekspertem. Jeśli rozmawiamy z inwestorami, warto skupić się na tym, które informacje mogą ich interesować i skłonić do dofinansowania biznesu. Pamiętajmy, że nie pomysł ma największe znaczenie, a biznes, który chcemy budować. Dlatego warto przećwiczyć swoje wystąpienie, skupić się na wizji przyszłości, zebrać dane, ale także pokazać swoje zaangażowanie, przedsiębiorczość i pewność, które pozwolą ocenić występującego jako osobę odpowiednią do zarządzania biznesem. 

Jeśli natomiast rozmawiamy z doradcami, pytajmy o zagadnienia, które stanowią dla nas zagadkę lub nie są jeszcze do końca sprecyzowane w biznesplanie. Rozmowa jest dobrym momentem do weryfikacji pomysłów i możliwości wprowadzenia ewentualnych zmian w budowanym modelu biznesowym. Zadawajmy pytania, czerpmy jak najwięcej wiedzy.

fot. Michał Młynarczyk

Inspiracje na wyciągnięcie ręki

Ale dawka wiedzy, choć ogromna, to jedno. Dobrym pomysłem na to, by uczestnicy speed date wyciągnęli jeszcze więcej informacji pomocnych do budowania biznesu jest możliwość czerpania inspiracji, np. od firm kreatywnych, które rozwijają już z powodzeniem swoje biznesy. Do tego posłużyć mogą np. organizowane podczas speed date prezentacje działających już na rynku firm. To cenna dawka inspiracji i podpowiedź, na co warto zwracać uwagę przy rozwijaniu pomysłu.

Pomocne mogą okazać się także filmy z wystąpieniami z konferencji TED, którymi można umilić czekanie w kolejce do rozmowy z ekspertem. Oglądając je, warto zwrócić uwagę na słownictwo, gestykulację czy sposób argumentowania głoszonych idei i wizji biznesowych. To szereg czynników pomocnych w osiąganiu perfekcji przy autoprezentacji, która przecież za chwilę nastąpi.

Dlaczego warto uczestniczyć w speed date?

Mówi się, że o wielkich zmianach decydują małe epizody: jedno spotkanie czy kluczowa decyzja. Dzięki „biznesowym randkom” wiele firm zostało dostrzeżone, a w efekcie otrzymało dofinansowanie i możliwość rozwoju. To dobry sposób na czerpanie wiedzy i inspiracji oraz możliwość weryfikacji swojego pomysłu.

Jeśli jednak Speed date to za mało, warto rozważyć udział w konkursach, które zakładają aktywne wsparcie biznesu i zapewniają cykl szkoleń, doradztwo, przygotowanie do stworzenia modelu biznesowego, networking czy wymianę myśli.

Niedawno ruszyła rejestracja pomysłów do konkursu „Go Creative. Biznes na Start” organizowanego przez Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER wspólnie z Miastem Gdańsk. Potrwa do 9 marca. Zgłoszenia odbywają się za pośrednictwem strony: www.biznesnastart.pl.

 

Kinga Kuczyńska

Menadżerka w Gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczości STARTER

Wraz z zespołem realizuje projekty wspierające rozwój branż kreatywnych, w tym konkurs na kreatywny pomysł biznesowy "Go Creative. Biznes na Start" oraz z zakresu edukacji przedsiębiorczej i kreatywnej.

Komentarze (0)