YouTube ma ok. 14 mln użytkowników w Polsce. Ta wysoka liczba świadczy o szerokim zasięgu popularnego portalu internetowego i jest zachętą dla osób chcących promować się w sieci. Jak wykorzystać możliwości reklamy wideo na YouTube?

fot. splitshire.com

Mamy do dyspozycji kilka opcji. Najpopularniejszym i najskuteczniejszym sposobem jest reklama wideo TrueView In – Stream i na niej się skupimy. Najpierw nakreślę sytuację, w której pokazuje się zaproszenie do naszej reklamy. Widz wybiera film, który chce obejrzeć, ale zanim to będzie możliwe pojawia się reklama, którą może pominąć po pięciu sekundach. Ważna informacja dla reklamodawców: płacimy za obejrzane (całe) reklamy. To znaczy, że jeśli widz pominie spot po pięciu sekundach, to za jego wyświetlenie nie płacisz.

1. Pięć sekund na klienta

Tyle mamy czasu, aby przekonać użytkowników, żeby zechcieli obejrzeć pełen spot, który przygotowaliśmy. Badania nad ruchem gałek ocznych (eye tracking) pokazują, że internauci chaotycznie przeglądają witryny internetowe, a to co skupia ich wzrok to twarze innych ludzi. Dlatego specjaliści z YouTube radzą, aby początkowy obraz nie przypominał reklamy, której celem jest sprzedaż, ale naturalny i zbliżony do rzeczywistości obraz.

2. Grupa kierowania

YouTube umożliwia precyzyjne określenie grupy docelowej, do której chcemy trafić. Chcąc działać skutecznie musimy więc zdecydować do jakiej grupy demograficznej należą nasi klienci (wiek, płeć), czym się interesują, z jakich witryn internetowych korzystają oraz określić słowa kluczowe, przez które mogą nas znaleźć. Dokładne opisanie powyższych parametrów obniża nakład finansowy na reklamę, ponieważ nie trafia ona do osób spoza grona, które nas interesuje.

3. Nakładki wezwania do działania

To prosta i darmowa usługa oferowana prze YouTube. Polega ona na tym, że podczas wyświetlania się reklamy, na ekranie będzie widoczny proponowany przez nas komunikat. To może być prośba o subskrypcję kanału, czy też przeniesienie widza na bloga, który prowadzimy. Ważne, aby wydać zwięzłe i konkretne polecenie, którego realizacji oczekujemy od klientów. Takie właśnie są najczęściej klikane.

4. Zbieżność z kanałem

Wideo promocyjne powinno oddawać charakter kanału, który prowadzimy, bo w ten sposób budujemy spójny wizerunek. Inaczej będzie wyglądać reklama kanału rozrywkowego, edukacyjnego, a jeszcze inaczej instytucji zaufania publicznego. Spójny wizerunek zachowamy m.in. dbając o podobna szatę graficzną reklamy, sposób montażu, czy dobrze znane naszym fanom unikalne zachowanie.

5. Treść kanału

Przygotowanie wysokiej jakości treści jest kluczem do osiągnięcia wysokiej oglądalności i zjednania sobie subskrybentów. Specjaliści z interaktywnej agencji HubSpot radzą, aby dać głos klientom, którzy mogą wypowiedzieć się na temat doświadczenia w relacji z nami – tzw. testymoniały rodzą zaufanie. Kolejnym dobrym pomysłem jest wywiad z ekspertem, czy film instruktażowy. To wszystko to materiały użyteczne dla widzów, które mogą przekonać ich do subskrybcji kanału naszej firmy.

Podsumowanie

Powyższe punkty, to jedynie elementarne informacje dotyczące funkcjonowania reklam wideo, których emitowanie umożliwia YouTube. Chcąc w pełni zrozumieć jego działanie proponuję zapoznać się z materiałami udostępnianymi przez „Wsparcie Google” dotyczące YouTube. Ponadto, aby w pełni wykorzystać potencjał reklam wideo, warto zdobyć wiedzę dotyczącą podstawy sztuki filmowej oraz tę z zakresu marketingu.

Adam Sawicki

Pasjonat sportów walki

Związany z księgowością firmy Auchan Polska. Doświadczenie zawodowe zdobył pracując dla Banku Millennium i Idea Banku. Pasjonuje się marketingiem internetowym i copywritingiem. Prywatnie pisze scenariusze filmowe i sparuje podczas treningów Krav Maga.

Komentarze (0)