Chcąc prowadzić biznes warto znać swoje mocne i słabe strony. Obok świetnego pomysłu na start-up, również cechy osobowości decydują o sukcesie firmy. Charakter jest elastyczny i można go hartować, dlatego warto poznać cechy, które każdy przedsiębiorca powinien w sobie rozwijać.  

Zdjęcie royalty free z Fotolia

1. Bycie pomocnym

Richard Branson wywiadzie udzielonym dla telewizji TVP powiedział, że zupełnie nie rozumie przedsiębiorców, którzy są jedynie nastawieni na zysk.1 Zdaniem miliardera jedną z najważniejszych cech, którą powinni posiąść ludzie biznesu, aby odnieść sukces jest bycie pomocnym. Rozwiązując cudze problemy i polepszając jakość życia innych osób - jak twierdzi Branson – jest gwarantem sukcesu finansowego.

2. Proaktywność

Biznesmeni to ludzie, którzy mają wpływ na otaczającą nas rzeczywistość. Tworząc produkty i usługi, kreują świat w którym żyjemy. Chcąc zbliżyć się wielkością do tych, którzy zmienili świat weź odpowiedzialność za sytuacje, w których się znajdujesz. W ten sposób odzyskujesz kontrolę. Następnie zadaj sobie pytanie: “Co mogę zrobić w obecnej sytuacji” i zacznij działać. W ten sposób podobnie jak Henry Ford, czy Steve Jobs możesz ulepszać naszą planetę.

3. Pracowitość

Światowej sławy trener rozwoju osobistego – Mateusz Grzesiak – w jednym ze swoich wpisów na Facebooku2 podaje, że najbogatsze osoby pracują więcej niż 60 godzin tygodniowo. Odnoszący sukcesy przedsiębiorcy to pracusie. Jeśli pragniesz mieć własną działalność gospodarczą zapomnij o etatowym ośmiogodzinnym dniu pracy. Nastaw się na realizowanie zadań i pracę, aż do osiągnięcia zamierzonego efektu.

4. Cierpliwość

Na sukces często trzeba pracować latami. Mówi się, że żeby zostać ekspertem w jakiejś dziedzinie trzeba poświęcić jej ok. dziesięć tysięcy godzin, a proces od pomysłu na biznes do momentu wyrobienia sobie silnej pozycji na rynku może trwać nawet dziesięć lat. Tak dużo czasu trzeba, żeby być naprawdę dobry. Dlatego chcąc być przedsiębiorcą warto pracować nad cierpliwością i wytrwałością.

5. Otwartość

Mając wizję zdarza się, że zbyt kurczowo trzymamy się własnych pomysłów i nie dopuszczamy innych osób, które świeżym spojrzeniem mogłyby ulepszyć projekt, nad którym pracujemy. Warto być zgodnym z własnymi ideami, natomiast należy takie nastawienie wzbogacić o otwartość w stosunku do innych osób, które przy budowaniu biznesu są istotnym czynnikiem decydujących o powodzeniu. To właśnie otwartość na feedback pomaga w tworzeniu ciekawych przedsięwzięć.

6. Szczerość

Pierwszy Polak, który wprowadził swoją firmę na amerykańską giełdę - Ted Witkowicz3 - uważa, że biznesmen nie może się łudzić. Co to znaczy? Przede wszystkim trzeba być szczerym wobec samego siebie. To ważne, bo kiedy pojawią się problemy  należy się im przyjrzeć i poszukać rozwiązań, a nie zamiatać ich pod dywan. Takie surowe spojrzenie na sytuacje jest pomocne, kiedy trzeba podjąć decyzję o podjęciu ryzykownej inwestycji.

Komentarze (0)