Istnieją techniki rozwoju osobistego, które sprawią, że możemy stać się lepsi. Jedną z nich, opracował polski psycholog i coach Mateusz Grzesiak. Dzięki niej możesz skomponować osobowość przedsiębiorcy i zacząć działać skuteczniej niż dotychczas.

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Międzynarodowy trener rozwoju osobistego Mateusz Grzesiak, opisuje w swojej książce „Success and change” wiele przydatnych technik i narzędzi rozwoju osobistego. Dzięki nim, dowiesz jak w oparciu o własne cele i potrzeby skomponować osobowość przedsiębiorcy, aby jako biznesmen działać maksymalnie efektywnie i czuć się dobrze we własnej skórze.

Jednym z takich narzędzi jest opracowany przez Grzesiaka „Ego Managment System”, czyli proces służący zarządzaniu własnymi osobowościami. Podstawowym celem systemu jest stworzenie takiego siebie, jakim chciałoby się być. Jednym z najważniejszych założeń Ego Managment System jest samoświadomość własnych pragnień i potrzeb, a to z kolei sprzyja tworzeniu indywidualnych ról, jakie chce się w życiu pełnić.

Gramy role jak w teatrze

W życiu, w zależności od środowiska, w którym się znajdujemy i wśród ludzi, którzy nas otaczają, pełnimy wiele ról. W ten sposób mężczyzna wracając z pracy do domu, w stosunku do swoich dzieci wchodzi w rolę ojca. Żona natomiast, będąc w pracy zaczyna utożsamiać się z cechami przypisanymi przedsiębiorcy. Międzynarodowy coach zauważył, że zazwyczaj pełnione przez nas osobowości nie są jednak tak klarownie wypełniane, co przyczynia się do powstawania problemów.

Pierwszym z nich jest pomieszanie ról i przenoszenie zachowań należących do przedsiębiorcy na prywatną płaszczyznę i tak np. szef  deleguje domowe obowiązki żonie i dzieciom podobnie jak swoim pracownikom. Druga błędna koncepcja to przyjmowanie za swoje, wzorców rodzinno – kulturowych. Dla przykładu, syn przejmuje po ojcu warsztat samochodowy i zaczyna podobnie jak ojciec przyzwalać pracownikom na spożywanie alkoholu.

Możesz skomponować swoją osobowość

Mateusz Grzesiak w swojej książce zwraca uwagę na fakt, że komponowanie osobowości, zaczyna się od zrozumienia, jakie role i w których okolicznościach będą nam niezbędne, aby funkcjonować efektywnie. Mając tę świadomość, przechodzimy do ważnego kroku w stawaniu się najlepszą wersją przedsiębiorcy, jaką możemy zafundować swojemu biznesowi i światu.

W tym celu biorąc pod uwagę własnych oczekiwania, powinniśmy określić następujące parametry: cel, środowisko, aktywność, wygląd, relacje i rezygnacja z niepożądanych zachowań oraz zastanowić się dlaczego osobowość przedsiębiorcy jest nam potrzebna. Ogrywana przez nas rola, musi wypełniać jakiś zadania, a wiec przypisujemy jej namacalne działania. W kolejnym punkcie, należy zastanowić się nad środowiskiem w jakim przedsiębiorca będzie funkcjonować i jakie relacje z innymi ludźmi będzie zawierać. Ważny również jest wygląd, dlatego trzeba określić, jak będziemy się ubierać i poruszać. Ostatni element procesu dotyczy, rezygnacji ze szkodliwych zachowań

Przykładowa “osobowość przedsiębiorcy”, który prowadzi kulinarny serwis internetowy może wyglądać w ten sposób: z biznesowego punktu widzenia, najważniejszym jego celem jest znalezienie znanej marki np. przypraw, która będzie chciała reklamować się pod przepisami umieszczanymi na stronie. Głównym zadaniem biznesmena będzie egzekwowanie od pracowników, aby regularnie dodawali na witrynę nowe przepisy. Środowisko takiej osoby będzie ograniczone do godzin pracy, a relacje z pracownikami oparte będą na sprawiedliwym traktowniu zatrudnionych. Ubrany w marynarkę przedsiębiorca, zdejmie ją z siebie kończąc dzień pracy. Zachowanie, z którego postanowił zrezygnować to nazywanie pracowników zdrobnieniami.

Artykuł powstał w wyniku inspiracji i opracowania fragmentów książki „Success and change” autorstwa Mateusza Grzesiaka. Chcąc uzyskać więcej informacji na temat narzędzi rozwoju osobistego zachęcam do jej lektury.

Komentarze (0)