Środowisko tech-geeków oszalało na punkcie zjawiska określanego z angielska jako „curation”. Na próżno szukać polskiego odpowiednika tego słowa, bo w słownikach będzie to coś w stylu: „kustosz” albo, zupełnie odlotowo, „wikariusz”. O co więc chodzi? O newslettery.

Choć wielu identyfikuje je ze spamem i tak-bardzo-super ofertami od sklepów, na Zachodzie jest to świetne narzędzie to dzielenia się wiedzą i budowania wizerunku brandu. Warto z niej skorzystać.

Petabajty informacji zalewają każdego dnia sieć, w której istotne rzeczy dla nas, jako pracowników czy hobbystów, znikają w masie newsów, niknąc bezpowrotnie. Dlatego coraz więcej osób powierza selekcję i dobór najciekawszych informacji właśnie „kuratorom”, którzy każdego dnia, tygodnia lub miesiąca wysyłają maile z wyborem artykułów, filmów czy innych treści.

Nowość tego zjawiska polega na tym, że dziś każdy, kto czuje się wystarczająco mocny w danej dziedzinie, może z łatwością stworzyć newsletter ze swojej branży, a następnie budować wokół niego społeczność. Takie działanie nie tylko pozycjonuje nas w roli ekspertów, ale także pokazuje, że jesteśmy chętni dzielić się wiedzą, a przynajmniej – umiejętnością sprawnego dobierania treści, które dla innych będą przydatne lub ciekawe.

Poniżej znajduje się subiektywna lista pięciu najciekawszych newsletterów, dotyczących startupów, user experiance czy marketingu:

1. Hiten.com

Tworzony przez Hitena Shaha newsletter dostarcza każdego tygodnia najciekawsze informacje związane z tworzeniem aplikacji typu SaaS. Hiten jest cofounderem dwóch superstartupów: KISS Metric oraz Crazy Egg, obydwa, najogólniej mówiąc, są platformami analitycznymi. Dziś jest on głównie znany w środowisku growth hackingowym, a jego newslettery często dotyczą tematu wzrostu startupu.

2. Remotive.io

Praca zdalna w środowisku programistów, ale w gruncie rzeczy wszelkiej maści twórców, robi furorę. Rodolphe Dutel, który jest business developerem w słynnym startupie Buffer. „Słynnym”, ponieważ kilkudziesiącioosbowy team pracuje kompletnie zdalnie (choć, dla porządku, mają biuro w San Francisco). Dutel postanowił podzielić się swoimi doświadczeniami i, nim stworzył listę subskypcyjną, napisał na ten temat artykuł w Medium.

Bardzo duży odzew postanowił zamienić w coś bardziej „namacalnego”, szybko więc założył konto na Mailchimpie (a później w dedykowanej tworzeniu newsletterów aplikacji Curated.co) i informację o tym zamieścił pod artykułem. W ciągu miesiąca zebrał ponad 2 tysiące osób, które co tydzień otrzymują jego wskazówki dotyczące „getting things done” w przypadku pracy zdalnej, a także listy ciekawych ofert pracy.

3. The Content Dispatch

Matteo Duo to content stategist i konsultant startupowy. Jak sam zapewnia, stworzył newsletter, by... samemu się uczyć. Każdego miesiąca otrzymujemy zbiór materiałów dotyczących content marketingu, SEO, growth hackingu i produktywności. Matteo dzieli przesyłane zasoby wedle kategorii: najlepsze praktyki, tips&tricks, ebooki i poradniki oraz statystyki, liczby i „twarde” analizy. Prócz dostarczania linków, każdy tekst opatrzony jest krótką informacją, dlaczego warto go przeczytać.

4. Theuxnewsletter.com

Być może najważniejszy ze wszystkich wymienionych newsletterów. Przygotowuje go zespół odpowiedzialny za UX w Mailchimpie – maile te nie są stricte „curated”, ponieważ koncentrują się na autorsko przygotowywanym materiale. Każdy mail dotyczy innego zagadnienia „z życia UX dev teamu”. Choć zawiera specjalistyczne informacje przydatne zwłaszcza designerom, warto zapisać się choćby po to, by zobaczyć, jak wygląda świetny content marketing.

5. Startupfoundation.curated.co

Ten newsletter to niezwykle rozbudowany, bogaty w świetne treści zbiór informacji dla każdego członka startupowej społeczności. Przejrzysty, podzielony na odpowiednie kategorie (Growth, Productivity&Personal Growth, Product, Lean Startup, etc.). Podobnie jak spece z Mailchimpa, Startup Foundation jest bardzo dobrym przykładem pokazującym, jak efektywnie wykorzystać narzędzie, które się tworzy.

Daniel Kotliński

Autor "25 najlepszych polskich startupów" oraz "Rozmów z Aniołami". Pisał dla "Wprost Biznes", I- Labu GW, obecnie związany z grupą Natemat.pl. Pomysłodawca i wydawca newslettera w całości poświęconego startupom, content marketingowi i growth hackingowi, Startuptyping.pl.





Zdjęcie główne w tekście royalty free z Fotolia

Komentarze (0)