Przedstawiamy Wam ciekawy artykuł autorstwa Anny Sobolewskiej z Fast PR na temat szeroko pojętej komunikacji w kontekście prowadzenia startupu.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Czym właściwie jest komunikacja?

Na początku aż ma się ochotę zadać pytanie, co przychodzi Wam na myśl po usłyszeniu hasła „komunikacja". Ciekawe, czy większość z Was pomyśli o sposobie dotarcia z miejsca na miejsce czy może jednak o porozumiewaniu się z innymi, ze światem. Czy PKP, PKS i ZKM zwyciężają?

Dziś chcemy jednak poruszyć kwestię umiejętności komunikacyjnych w procesie budowania wartości startupu. Aby w pełni wyczerpać istotę tematu, powiedzmy sobie najpierw, czym komunikacja jest w ogóle.

Ja – TY

Komunikować się z otoczeniem zaczynamy już od pierwszych chwil życia. Płacz, który rodzice słyszą po urodzeniu dziecka jest już swoistym komunikatem świadczącym o tym, że dziecko żyje i najprawdopodobniej ma się dobrze. Z wiekiem kształtujemy swoje umiejętności porozumiewania się i udoskonalamy sposoby przekazywania treści w taki sposób, aby osiągnąć zamierzony cel. Staramy się wyrażać spójność i uzyskać efekt wzmocnienia poprzez korelację komunikacji werbalnej, niewerbalnej i obrazu.

Komunikacja jest procesem tworzenia, przekształcania i przekazywania informacji. Proces może odbywać się pomiędzy jednostkami (jest wtedy nazywany komunikacją interpersonalną), grupami, organizacjami bądź markami. Celem komunikacji jest kształtowanie, modyfikacja lub zmiana poglądów, wiedzy, postaw lub zachowań zgodnie z interesami oddziałujących na siebie stron.

Model komunikacji wygląda następująco: zaczyna się od nadawcy, który musi stworzyć odpowiedni komunikat i wybrać kanał przekazu (słowo, obraz, papier), a kończy na odbiorcy i uzyskaniu sprężenia zwrotnego, czyli reakcji odbiorcy na przekaz nadawcy.

Marka – TY

Firmy i ich marki żyją dzięki społeczeństwu. To ludzie kupują ich produkty oraz zamawiają usługi. Tak więc chyba nikt z nas nie wyobraża sobie firmy, która nie komunikuje się ze swoim otoczeniem.

Marka powinna kojarzyć się nie tylko z produktami, ale i z określonymi cechami, wartościami. Już swoją nazwą i logotypem marka powinna przekazywać wypracowaną i atrakcyjną obietnicę. Dlatego też mercedes kojarzy nam się z luksusem, natomiast samochody kombi z rodziną.

Startupy są dopiero na początku budowania swojej marki. Bez dokładnie opracowanej strategii oraz wizji związanej z tym, jak chcą być odbierane przez grupę docelową i szersze otoczenie, skuteczna komunikacja pozwalająca na zbudowanie czytelnej marki nie będzie możliwa.

Dlatego też przed wystartowaniem z komunikacją konkretnego projektu należy zastanowić się i koniecznie stworzyć dokument, który będzie mówił o tym, jakie skojarzenia powinny pojawiać się w głowach naszych przyszłych klientów w związku z naszą marką.

Chcemy, aby otoczenie utożsamiało nas z wygodą i sposobem zaoszczędzenia sobie czasu, np. przy tworzeniu listy zakupów? Musimy zatem tak budować naszą komunikację, aby właśnie taki efekt osiągnąć. O sposobach komunikacji oraz jej kanałach będziemy pisać w kolejnym artykule.

Dlaczego kształtowanie umiejętności komunikacyjnych jest szczególnie ważne w przypadku startupów?

Ze względu na to, że startup, jako nowo powstały projekt, carte blanche, nie jest jeszcze znany szerszemu otoczeniu. Wymaga od osób go tworzących zaangażowania i determinacji, aby stać się rozpoznawalną i pozytywnie kojarzoną przez grupę docelową marką. Należy pamiętać, że osoby, które będą odpowiedzialne za proces wprowadzania startupu na rynek, muszą wykazać się wysokimi umiejętnościami komunikacyjnymi i perswazyjnymi. W tym okresie niezbędne jest pokazywanie swojego pomysłu na licznych konferencjach i campach, pasjonackie opowiadanie o nim liderom opinii, mediom i blogerom. Udzielanie wywiadów, pisanie artykułów oraz udzielanie się w dyskusjach branżowych jest jednym ze sposobów komunikowania wartości marki. Wszystko w duchu wcześniej przygotowanej strategii komunikacji oraz celów wizerunkowych.

A pamiętajmy, że liczba osób, które znają naszą markę oraz ich opinia o niej ma niekwestionowany i znaczący wpływ na osiąganie celów biznesowych.

Licencja Creative Commons
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Jest to pierwszy z serii gościnnych wpisów autorstwa Anny Sobolewskiej z Fast PR.

 

Siła planowania, czyli o strategii komunikacji słów kilka

Komentarze (0)