Odnoszący sukcesy przedsiębiorcy imponują każdemu z nas. Jednym z powodów są wyróżniające tych ludzi cechy osobowości, które chcielibyśmy posiadać. Pierwszym krokiem, aby móc je w sobie pielęgnować jest świadomość ich istnienia. Przedstawiamy pięć z nich, o które warto zadbać.

1. Bądź pragmatyczny i zdobywaj potrzebną wiedzę

Steve Jobs przerwał formalną edukację, aby rozpocząć prowadzenie biznesu. Nie oznacza to jednak, że nie kontynuował nauki. Założyciel Apple  twierdził, że po rzuceniu szkoły chodził jedynie na zajęcia, które go pasjonowały, dzięki temu zdobył przydatną wiedzę np. z zakresu kaligrafii, którą wykorzystał podczas projektowania fontów użytych w Macintoshu. Oprócz przydatności wiedzy w codziennym życiu, istnieje drugi powód, dla którego warto się uczyć (niekoniecznie w szkole). Przeprowadzone badania przez SWPS dowodzą, że osoby zdobywające wiedzę są bardziej odporne na stres niż osoby, które tego zaniechały1.

2. Bądź proaktywny i poszerzaj swoją strefę wpływów

Osoby proaktywne kreują rzeczywistość, w której się znajdują. Jeśli nie wiesz, czy jesteś proaktywny, czy reaktywny warto to zweryfikować w prosty sposób. Zastanów się, które ze stwierdzeń jest ci bliższe: „prowadzę biznes, żeby zarobić pieniądze” czy „prowadzę biznes, żeby nie być biednym”. Pierwsze stwierdzenie jest używane przez osoby proaktywne, ponieważ wskazuje na dążenie do celu i realizowanie planu. Drugie dotyczy osób reaktywnych. Jeśli chcesz żyć według najwyższych standardów i być proaktywnym, zadawaj sobie pytanie co i jak możesz zmienić, żeby osiągać lepsze rezultaty?

3. Bądź pracowity i działaj, aż do osiągnięcia efektu

Trener rozwoju osobistego, Mateusz Grzesiak uważa, że przedsiębiorcy w ciągu tygodnia pracują średnio sześćdziesiąt godzin2. Tę zasadę ostatnio potwierdził twórca Facebook, który przyznał się, że mniej więcej tyle czasu poświęca obowiązkom, kiedy pracuje nad czymś istotnym. To nie wyjątek. Wielu początkujących przedsiębiorców, jeszcze jako zatrudnieni na etacie, często rozwijają swoje projekty po godzinach. Tak było z twórcami Gmaila i Ubera, a wielu polskich twórców poszło w ich ślady. Więcej na ten temat przeczytasz klikając tutaj

4. Bądź odważny i kontroluj ryzyko

Badanie przeprowadzone przez Ross Levine of the University of California oraz Yona Rubinstein of the London School of Economics dowodzi, że przedsiębiorcy potrafią ryzykować3. Nic w tym dziwnego, ponieważ każdy biznes wiąże się z dozą niepewności, a żeby podjąć wyzwanie należy odrzucić obowiązujące zasady i wyjść ze strefy komfortu. Jak możemy ją poszerzyć i oswoić lęk przed nieznanym? W pierwszej kolejności warto zastanowić się, co jest hamulcem ograniczającym nas przed podjęciem ryzyka. Wiedząc o tym, należy stawiać sobie małe cele pozwalające przezwyciężyć strach.

5. Bądź pomocny i rozwiązuj ważne problemy

Przedsiębiorcy umieją diagnozować problemy, ale przede wszystkim potrafią znajdować adekwatne rozwiązania nurtujących spraw. Komercyjny sukces odnoszą ci, którzy rozwiązują ważne problemy innych ludzi. Słusznie zauważył twórca Wealth: The Formula, Marco Kozlowski stwierdzając, że „im większej ilości osób pomagasz, tym masz więcej pieniędzy. Jeśli nie masz wystarczająco dużo pieniędzy oznacza to, że nie pomagasz wystarczającej liczbie osób”.

Zdjęcie główne artykułu royalty free z Fotolia

Komentarze (0)