Media Relations, Social Media, Employment Branding, Events, Sponsoring, Internal PR to najważniejsze narzędzia PR, służące budowaniu pożądanego wizerunku firmy. Ze względu na to, że jest ich tak dużo, a każdy z nich stanowi ciekawy temat na kilka artykułów, w pierwszej kolejności skupię się na media relations.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Aby zaistnieć w mediach trzeba mieć przekonanie o wyjątkowości swojego projektu, wierzyć w niego i przekazać swoją wiarę innym. Nie powinno dać się przekonać sceptykom, którzy mówią, że próba zaistnienia ze swoim tematem w mediach jest bezsensowna, ponieważ największą liczbę kolumn w prasie oraz najwięcej czasu antenowego poświęcanych jest polityce i sprawom społecznym. Owszem, tak jest – jednak nie oznacza to, że na gospodarkę, biznes, firmy, a w tym innowacje i startupy nie ma już miejsca!

Dlaczego warto informować media o tym, co dzieje się w Twojej firmie?

Dla znacznej części społeczeństwa media są bardzo często pierwszym i głównym źródło informacji, dlatego też dostarczanie dziennikarzom newsów, które mogą zainteresować ich odbiorców jest zasadne. Zatem za pośrednictwem mediów możesz dotrzeć do grupy docelowej z informacją o Twoim projekcie, produkcie, o sukcesach firmy czy wydarzeniach przez Ciebie organizowanych.

Do kogo?

Jeśli w strategii komunikacji określiłeś swoją grupę docelową, powinieneś się zastanowić, co jej przedstawiciele czytają, oglądają i czego słuchają. Odpowiedź na to pytanie będzie gotową instrukcją i wskazówką, do jakich redakcji powinieneś kierować swoje komunikaty oraz z kim budować relacje.

Warto też pamiętać o mediach branżowych, które interesują się działalnością firm z konkretnego sektora. Pozwoli to na zbudowanie swojego wizerunku i pozycji na konkurencyjnym rynku.

Dobrze stworzyć sobie indywidualną bazę mediów oraz listę dziennikarzy, z którymi warto się kontaktować w ramach prowadzonej działalności.

W jaki sposób?

Podstawowym narzędziem komunikacji z mediami jest informacja prasowa, za pośrednictwem której możemy przekazać dziennikarzom istotne treści. O zasadach tworzenia tej podstawowej formy dziennikarskiej będziecie mogli przeczytać w odrębnym artykule. Jednak chciałabym podkreślić, że zautomatyzowane wysyłanie tej samej informacji prasowej nie zbuduje takich relacji, jak wykonany telefon, czy odrębny, skierowany tylko i wyłącznie do konkretnego dziennikarza e-mail. Wypracowywane w ten sposób kontakty oraz komunikacja poprzez informacje prasowe zazwyczaj procentują dodatkowym zainteresowaniem mediów, które chętniej składają propozycje wywiadów bądź współpracy przy tworzeniu artykułów eksperckich.

Kogo naśladować?

Przykładem efektywnego Media Relations z polskiego podwórka może być system Listonic, służący do tworzenia mobilnych list zakupów. Chwali się obecność działu dla mediów na stronie internetowej Listonica, w którym dziennikarze mogą znaleźć podstawowe informacje o serwisie oraz niezbędną grafikę i prezentacje. Dzięki temu, że jego twórcy już od momentu jego powstania pamiętali o informowaniu dziennikarzy o wszystkich znaczących wydarzeniach i faktach z życia startupu, publikacje na jego temat pojawiały się między innymi w takich tytułach jak: Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita, Metro, Chip czy Interia. Jak podkreśla Kamil Janiszewski, twórca Listonica: „Aby ktoś spróbował produktu, musi o nim usłyszeć kilka razy. Docieramy do naszych użytkowników różnymi drogami, jedną z nich, a przy okazji jedną z najtańszych, to Media Relations. Takie działania prowadzimy od samego początku istnienia firmy”. Listonic zainteresował także blogerów między innymi.: Grzegorza Marczaka, Macieja Budzicha czy Natalię Hatalską.

Chciałabym również przywołać przykład młodego jeszcze projektu, powstałego w trakcie pierwszego w Polsce Warsaw Startup Weekend – myguidie.com. Dzięki media relations już zaledwie pięć miesięcy od jego powstania o pomyśle, początkach jego realizacji, nietypowej formie poszukiwania funduszy oraz o jednej z twórczyń – Oli Sitarskiej napisały miedzy innymi takie media, jak: Dziennik Gazeta Prawna, Gazeta Wyborcza, Magazyn Proseed, Dziennik Internautów, Antyweb oraz oczywiście kilkakrotnie MamStartup.pl :) Warto zaznaczyć, że realizacja kreatywnych, nietypowych pomysłów – takich, jak aukcja 1% myguidie.com na allegro, uruchomiona w celu pozyskania funduszy na rozwój startupu i możliwość prezentacji go na międzynarodowych wydarzeniach, zawsze przyciąga większe zainteresowanie przedstawicieli mediów. Tak więc kreatywne oraz otwarte podejście tak do biznesu, jak i do komunikacji, jest doceniane również w obszarze Media Relations.

Komunikację z otoczeniem za pośrednictwem mediów warto prowadzić spójnie z innymi aktywnościami, między innymi takimi, jak obecność w Social Media, o której napiszę w kolejnym artykule.

Licencja Creative Commons
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Pozostałe z serii gościnnych wpisów autorstwa Anny Sobolewskiej z Fast PR znajdziecie tutaj:

Istota komunikacji w procesie budowania wartości startupu






Siła planowania, czyli o strategii komunikacji słów kilka

Komentarze (0)