Facebook to najszybciej rosnące medium społecznościowe w Polsce i na świecie. To również doskonałe miejsce do promowania swojego startupu. O reklamie na Facebooku rozmawiamy z Mikołajem Winklem - analitykiem social media Facebook NOW.

Jaka jest efektywność reklamy na Facebooku?

Efektywność reklamy na Facebooku jest mierzalna dopiero w perspektywie dłuższego czasu. Efekt, który osiągamy, prowadząc działania na Facebooku czy to poprzez fan page, czy reklamę, to przede wszystkim lepszy wizerunek naszej firmy. Pokazujemy, że jesteśmy otwarci na komunikację z klientem, jest on dla nas ważny i liczymy się z jego zdaniem, dając mu możliwość wyrażenia swojej opinii. W dłuższej perspektywie system rekomendacji, który uruchamiamy działaniami w mediach społecznościowych przekłada się bezpośrednio na sprzedaż.

Czym różni się reklama na Facebooku od tej na Google Adwords?

Są to dwa zupełnie różne systemy. Reklama na Facebooku dociera do 7,5 mln aktywnych użytkowników w Polsce. Dzięki zaawansowanym opcjom targetingu możemy precyzyjnie wybrać grupę docelową, do której chcemy trafić z naszym komunikatem. Facebookowe reklamy pojawiają się tylko w jednym miejscu – po prawej stronie naszej ściany. Reklamy Google są związane bezpośrednio z wyszukiwarką i słowami kluczowymi, którymi użytkownik jest zainteresowany.

Kiedy lepiej skorzystać z reklamy na Facebooku zamiast np. tej na Google Adwords czy reklamy displayowej w innych serwisach?

Wszystko zależy od naszych oczekiwań i tego, co reklamujemy. Jeżeli zależy nam na długofalowej interakcji z klientem powinniśmy korzystać z reklam na Facebooku. Dzięki możliwości precyzyjnego targetowania możemy „utrzymywać" fana. Możemy po jakimś czasie wrócić do niego z nowym przekazem, reklamą aplikacji bądź nowego contentu. Najskuteczniejsza jest synergia, więc prowadząc działania lub reklamując się na Facebooku, nie możemy zapominać o innych mediach i np. wspierać działania na facebooku za pomocą kampanii displayowej, kierującej do naszego fan page'a. Trzeba także pamiętać, że jeszcze nie wszyscy internauci mają konto na Facebooku.

Jakie można wyróżnić formy reklamowe na Facebooku?

Występuje pięć głównych form reklamowych oraz dwie opcje reklamowe. Formy to: wydarzenie, ankieta, wideo z komentarzem, lubię to i zdarzenie sponsorowane.
Pierwszą opcją reklamową jest Premium ads, czyli reklama angażująca, pojawiająca się na stronie głównej oraz na stronach profilowych. W tej opcji dostępne są wszystkie wymienione wyżej formy reklamowe. Celem reklamy Premium ads jest wywołanie efektu wirusowego, który osiąga się dzięki temu, iż każda interakcja użytkownika z reklamą widoczna jest dla wszystkich jego znajomych.

Premium ads jest emitowana również w modelu Reach Block - jest to model emisyjny, w którym reklama emitowana jest przez jeden dzień na stronie głównej i na stronach profilowych serwisu. Emisja reklamy ograniczona jest do pięciu odsłon strony głównej lub stron profilowych. W modelu tym istnieje możliwość wykorzystania do trzech różnych kreacji i uzyskania efektu opowiadania odbiorcom historii o marce lub produkcie. Reklama Premium ads jest dostępna tylko za pośrednictwem ARBOinteractive.
Reach block gwarantuje dotarcie do 100% użytkowników danego dnia, czyli można powiedzieć, ze jest to jednodniowa, bardzo intensywna kampania zasięgowa.

Druga opcja to Marketplace ads – kreacja pojawia się na każdej stronie serwisu i występuje maksymalnie do 5 sztuk na jedną odsłonę. W tej opcji dostępne są formy: wydarzenia, lubię to, a także zdarzenie sponsorowane. Kampanie Marketplace rozliczane są w modelu CPC, można je kupić płacąc kartą kredytową oraz za pośrednictwem ARBOinteractive.

Jak stworzyć dobrą kreację reklamową na Facebooku? Co zrobić, by przyciągnąć uwagę użytkownika?

Najważniejszy jest pomysł, niemniej istnieje parę sposobów, których stosowanie sprawi, że kreacja zostanie zauważona. Po pierwsze należy stworzyć reklamę zaprojektowaną specjalnie dla grupy docelowej. Dobrze jest nawiązać do zbliżających się wydarzeń, jak wakacje lub Dzień Kobiet. Należy także zachęcić użytkownika do interakcji czy to poprzez podkreślenie korzyści, jakie ta interakcja może mu przynieść, czy to poprzez zwyczajne „sprawdź" lub „przyłącz się do nas". Uwagę przyciąga również hasło zakończone pytaniem. Zwykle lepiej sprawdzają się krótkie, hasłowe teksty reklamowe niż długie zdania. Trzeba także zadbać, aby łatwo było odnaleźć powiązanie między grafiką a tekstem.

Jeśli chodzi o aspekty graficzne, dobrze używać obrazów wzbudzających sentyment, a jako awatar użyć rozpoznawalnej grafiki (np. mały głód). Aby uzyskać lepszy efekt, należy podpiąć przycisk „lubię to!" pod reklamą, przygotować kilka kreacji do rotowania, a także podmieniać kreację mniej więcej co dwa tygodnie.

Jakie są koszty reklamy na Facebooku?

Koszty reklamy na Facebooku są uzależnione bezpośrednio od rodzaju reklamy jaką się wybierze. Najtańszą opcją jest reklama w formie CPC (koszt za kliki), tworzona samodzielnie za pomocą managera reklam. Osoby, które nie są pewne swoich umiejętności w zakresie tworzenia i zarządzania reklamą, zapraszamy do  skorzystania z naszej pomocy lub z usług innej wyspecjalizowanej agencji.

Jaki jest średni koszt pozyskania jednego fana?

Nie istnieje coś takiego jak „średni koszt pozyskania fana". Wszystko zależy od kampanii jaką prowadzimy, od produktu, naszego contentu, jakości kreacji, ilości fanów na początku oraz formy reklamowej. Podczas wyceny każdej kampanii bierzemy pod uwagę te wszystkie czynniki wyżej wymienione oraz poprzednie (podobne) kampanie. Dlatego każda kampania jest wyceniana inaczej przez co nie można wyestymować średniego kosztu. Nie każda kampania opiera się o „zbieranie" jak największej ilości fanów. Każdy klient musi zdecydować (przed kampanią) czy zależy mu na promocji produktu do największej rzeszy osób, czy na uzyskaniu „fanów marki", czyli zaangażowanych internautów, którzy będą wchodzić w interakcję z marką, ale będzie ich zdecydowanie mniej.

Jaki budżet to minimum, żeby korzystać z usług agencji?

Ciężko jest określić średnią, każda agencja ustala własne ceny. Wycena jest przygotowywana indywidualnie z klientem w zależności od jego potrzeb i budżetu. Kampanie CPC o niewielkim zasięgu można zrealizować dysponując niewielkim budżetem.

Licencja Creative Commons
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Komentarze (0)