Poznaj skutki złej optymalizacji strony

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Udostępnij:

Optymalizacja stron www to jeden z kluczowych elementów wpływających na efekty pozycjonowania. Jeżeli witryna jest przyjazna nie tylko użytkownikom, ale także robotom wyszukiwarek, ma szansę stać się widoczna w wynikach wyszukiwania. Poprawna optymalizacja pod kątem SEO daje stronie mocnego „kopa”, poprawiając efekty pozycjonowania.


Zdjęcie royalty free z Fotolia

Niestety, chociaż wszyscy mają świadomość znaczenia optymalizacji SEO, nie każdy przykłada do tego wagę. Z łatwością można wskazać serwisy, których właściciele zupełnie bagatelizują ten temat. Tymczasem zła optymalizacja SEO albo kompletny jej brak to daleko idące skutki, które przekładają się na widoczność witryny w wyszukiwarce i pozostałe kwestie z tym związane (np. większy ruch z wyszukiwarki, większa ilość zapytań od klientów, większa sprzedaż).

Poprawna optymalizacja SEO to podstawa

Istnieje kilka kluczowych zasad, dzięki którym można poprawić optymalizację serwisu www. Zastosowanie się do głównych wytycznych sprawi, że strona internetowa będzie szybciej indeksowana przez roboty, a tym samym będzie lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania.

1. Słowa kluczowe zawarte w treści

Odpowiedni dobór najważniejszych słów kluczowych – pod kątem ich ilości oraz jakości – wspiera pozycjonowanie. Chociaż może wydać się to oczywiste, warto pamiętać o umieszczaniu najważniejszych fraz w publikowanych treściach.

Zaleca się, by każde słowo kluczowe pojawiło się co najmniej jednokrotnie w formie podstawowej oraz kilkakrotnie w odmianach (zarówno całej frazy, jak i poszczególnych słów). Należy przy tym unikać tzw. keyword stuffing, czyli nadmiernego upychania słów kluczowych (zjawisko to traktowane jest jako nieetyczna technika podwyższania rankingu witryny www).

2. Odpowiednia technologia strony internetowej

Strony internetowe tworzone są w różnych technologiach. Warto jednak mieć świadomość, że nie wszystkie wpływają korzystnie na pozycjonowanie. Tak jest w przypadku witryn www opartych na technologii Flash. Dla użytkowników taki serwis może i jest piękny z zewnątrz, jednak dla Google jest pusty w środku. To zaś oznacza, że strona jest pozbawiona treści, którą mogłyby odczytać roboty indeksujące. Efekt? Witryna ma trudności z trafieniem w wyniki wyszukiwania, co przekłada się na problematyczną walkę o najwyższe pozycje w wyszukiwarce.

We wskazówkach Google dla webmasterów pojawia się komunikat, że strony oparte na technologii Flash określane są jako trudne dostępne dla wyszukiwarki. Wiele osób decyduje się, więc na udostępnienie wyszukiwarkom wersji tekstowej przy jednoczesnym prezentowaniu użytkownikom strony we Flash-u. Tego rodzaju działanie uznawane jest jednak za nieetyczne, a za takie naruszenie grozi spadek strony z zajmowanej dotychczas pozycji w wynikach wyszukiwania.

Najlepszym rozwiązaniem jest więc traktowanie Flasha wyłącznie w kategoriach ozdobnika. Zamiast opierać cały serwis na tej technologii, lepiej wykorzystać ją wyłącznie jako uzupełnienie. Dzięki temu serwis będzie widoczny dla robotów wyszukiwarek, pozwalając tym samym na szybszą indeksację.

Jak sprawdzić czy strona www jest odczytywana przez roboty, a więc widoczna w wynikach wyszukiwania? Wystarczy wykorzystać operator „site:”

Jeżeli okazuje się, że serwis rzeczywiście nie jest widoczny w wynikach wyszukiwania, należy przystąpić do jego modernizacji. Witryna w tradycyjnej technologii, zawierająca wyłącznie kilka flash’owych ozdobników, może być estetyczna i „przyjemna dla oka”.

3. Brak duplikatu wewnętrznego całej strony

Duplikowanie wewnątrz serwisu to często popełniany błąd – często wynikający po prostu z nieświadomości. Powielanie treści dotyczy zarówno treści na poszczególnych podstronach, jak również związany jest z całą stroną.

Ta druga sytuacja ma miejsce, gdy witryna www dostępna jest pod standardowym adresem, np. www.stronatestowa.pl, a jednocześnie: www.stronatestowa.pl/index.php. Jednak to nie jedyny przykład. Znacznie częściej pojawia się przypadek występowania tej samej witryny pod adresem: www.stronatestowa.pl oraz stronatestowa.pl. Jeżeli nie zostało zastosowane przekierowanie, wówczas obie strony traktowane są jako dwie zupełnie różne witryny, na których pojawia się zduplikowana treść.

Efekt? Takie serwisy, jeśli zostaną wyłapane przez robota wyszukiwarki (a jest to bardziej niż pewne), zostaną ukarane. Niestety ten przyziemny błąd może spowodować nałożenie filtra, który wpłynie na widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania.

Przykład strony z adresem w formie www.stronatestowa.pl
Przykład strony z adresem w formie stronatestowa.pl

Są to jednakowe strony, w których brakuje przekierowania z jednego adresu na drugi. Tym samym dochodzi tutaj do zduplikowanej treści w obrębie całej witryny.

Powyższy problem można łatwo rozwiązać, dokonując przekierowania 301.

Dlaczego warto postawić na profesjonalną optymalizację SEO?

Optymalizacja SEO ma kluczowe znaczenie dla widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Jeżeli strona będzie pojawiać się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce, ma większe szanse trafić do szerokiego grona użytkowników.

Poprawnie przeprowadzona optymalizacja (poprzedzona rzetelnym audytem SEO) to:

  • lepsza widoczność serwisu w wyszukiwarce, 
  • większa przewaga nad konkurentami, 
  • wzrost zysków ze sprzedaży produktów / usług.

Choć może zabrzmi to dość trywialnie, warto zadbać o to, by witryna była odpowiednio zoptymalizowana pod kątem SEO. Jest to bowiem początek długiej drogi na szczytowe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Julia Cieślak

Specjalista ds. marketingu internetowego

Strategia rozwoju WPDASH. Specjalista ds. marketingu internetowego w spółce SEOWAY.