Niewiele startupów jest w stanie utrzymać się na rynku albo wyjść poza granice kraju, a znakomita część po prostu upada. Jakie są tego powody? CB Insights wymienia aż 20 przyczyn, dla których startupom się nie udaje.

fot. pexels.com

Po przeanalizowaniu 101 startupów, które upadły, firma badawcza CB Insights doszła do dwóch wniosków. Po pierwsze: rzadko kiedy startupy upadają tylko z jednego powodu i po drugie: jak już upadają, to zwykle powody są różne. – Niemniej po przyjrzeniu się „sekcjom zwłok”, wyróżniliśmy 20 najczęściej cytowanych przyczyn niepowodzenia – piszą.

Na pierwszym miejscu znalazło się budowanie produktu bez wyraźnej potrzeby rynkowej, przez co upadło aż 42 procent pytanych startupów. Najczęściej problem, który rozwiązywały nie był wystarczająco duży. – Mieliśmy świetną technologię, doskonałe dane na temat zachowań kupujących, reputację lidera, doświadczenie i wspaniałych doradców, ale nie mieliśmy technologii lub modelu biznesowego, który rozwiązywałby problem w skalowalny sposób – wyjaśniają twórcy zamkniętego w 2013 roku Treehouse Logic.

CB Insights wskazuje, że drugą najczęstszą przyczyną niepowodzenie jest brak kapitału, co przyczyniło się do upadku 29 procent badanych. Jednocześnie zaznacza, że w parze z brakiem środków finansowych idą zwykle także inne powody. Jednym ze startupów, którego wykończył pusty portfel jest Flud. Mimo wielu prób dopasowania produktu do rynku i starań związanych z monetyzacją projektu, twórcom przedsięwzięcia nie udało się zainteresować swoim pomysłem inwestorów i w efekcie źródło kapitału wyschło.

Trzecią przyczyną wymienioną w raporcie jest źle dobrany zespół i kłótnie o to, kto ma być dyrektorem generalnym a kto dyrektorem technicznym. Prowadzi to do tego, że niezgodni współzałożyciele nie mogą nawet stworzyć MVP. – Jeśli założyciele nie potrafią samodzielnie wyjść ze swoim produkt (lub z niewielką pomocą freelancerów), to nie powinni brać się za tworzenie startupu – uważają współtwórcy Standout Jobs. 

Komentarze (0)