Bycie zwinnym jest biznesową koniecznością. Coraz częściej firmy proponują klientom wdrażanie oprogramowania z wykorzystaniem tzw. metodyk zwinnych - przede wszystkim Scruma. Mimo że początkowo dotyczył on tylko projektów informatycznych, to teraz zdobywa popularność w innych sektorach.

Poniżej znajdziecie pięć zalet Scruma, dla których warto się nim zainteresować.

1. Pozwala nadążyć za konkurencją

Znaczenie i wartość metodyk zwinnych (agile), w tym Scruma, polega na tym, że pozwalają dostosować się do zmieniającego się otoczenia i nadążyć za konkurencją. Zachętą do jego wypróbowania niech będzie fakt, że autorami najlepszych rozwiązań są dziś te zespoły, które zastosowały metody zwinne w pracy.

A gdzie można je zastosować? Wszędzie tam, gdzie w grę wchodzi zarządzanie pracą zespołu. Przy powstawaniu nowych produktów, w usługach, w organizacjach pozarządowych. Scrum staje się coraz popularniejszym podejściem do prowadzenia projektów, ale jak to w życiu bywa, nie jest to metoda, którą można stosować zawsze.

2. Zapewnia swobodę działania przy podejmowaniu decyzji

Dla startupowców duże znaczenie może mieć wolność, jaką oferuje Scrum. Scrum dostarcza zespołom projektowym jedynie pewnej struktury (ang. framework) konkretnych praktyk i zasad, które wyznaczają ramy dla ich dalszej działalności. Zespoły mają pełną swobodę, jeśli chodzi o podejmowanie decyzji w takich sprawach, jak stosowane procedury, narzędzia, metody, a także we wszystkich innych w zakresie niezbędnym do wytworzenia wysokiej jakości produktu.

Nikt nie może tu zespołowi nic narzucić, bo Scrum najzwyczajniej nie pozwala na wyznaczanie liderów czy managerów przez zewnętrzną organizację. W obrębie zespołu nie ma ani podziałów funkcjonalnych, ani hierarchicznych. Taka wolność w Scrumie to samoorganizacja.

3. Tworzy motywacyjne środowisko pracy

Poszczególni członkowie zespołu posiadają wyspecjalizowane umiejętności, ale odpowiedzialność za wykonywaną pracę ponosi zawsze cały zespół. Jeśli wprowadzisz Scruma w swojej firmie, to zobaczysz, że dzięki takiej międzyfunkcjonalności zwiększysz zasadniczo motywację ludzi do pracy, a przy tym również ich wydajność. Ale chyba najważniejsze jest to, że dzięki przełamywaniu utartych schematów wyzwolisz w ludziach innowacyjność i wykorzystasz ich potencjał. To będzie miało wpływ na końcową jakość produktu czy usługi, na zadowolenie zespołu i na motywację do dalszej pracy.

Poza tym, dzięki temu, że Scrum obnaża problemy zespołu i organizacji, możesz szybko reagować, szukać rozwiązań i zgodnie z duchem agile rozwijać współpracę opartą na otwartości, szczerości i przejrzystości. A chyba każdy chciałby być częścią zespołu, który kieruje się takimi wartościami.

4. Umożliwia szybkie dostosowanie się do zmian

Po zastosowaniu Scruma na każdym etapie pracy nad projektem będziesz mógł reagować na zmiany na rynku albo na zmieniające się z różnych powodów oczekiwania klienta. Rozwój produktu odbywa się w krótkich cyklach - tzw. sprintach bądź przyrostach, trwających zwykle od 1 do 2 tygodni - umożliwiających częstą i szybką informację zwrotną. Zadowolenie klienta jest najwyższym priorytetem, ale tak naprawdę korzysta na tym cały zespół, ponieważ konieczność wprowadzania częstych zmian i zaspokajania wymagań klienta otwiera zespół na poszukiwanie nowych rozwiązań, co z kolei prowadzi do wzrostu innowacyjności.

Poza tym, taki otwarty projekt może być zakończony w dowolnym momencie. Jeśli klient stwierdzi, że ma zbyt mały budżet i chce zrezygnować z realizacji części swoich oczekiwań, to może to zrobić w każdej chwili.

5. Motywuje do ciągłej współpracy, również z klientem

Jednym z podstawowych założeń Scruma jest stała współpraca wszystkich osób zaangażowanych w projekt, łącznie z klientem. To jest między innymi przyczyna, dla której Scrum rezygnuje z tradycyjnego, formalnego zarządzania i stawia na współpracę. Po każdym sprincie klient otrzymuje nową wersję produktu, którą może przetestować i nanieść swoje poprawki. Zaufanie buduje właściwe relacje międzyludzkie, ułatwia porozumiewanie się i sprzyja współpracy. Tak powinien pracować zespół, by był efektywny w kreowaniu wartości dla klienta.

Chcesz wiedzieć, czy Scrum jest odpowiedni dla Ciebie? Oto 7-punktowa lista kontrolna!

1. Nasze projekty nie zawsze mają jasno sformułowane wymagania przed rozpoczęciem.

2. Dokładnie wiem, czego chcę, ale nie mam czasu na przygotowanie szczegółowego briefu.

3. Przełomowe idee często przychodzą nam do głowy, kiedy już jesteśmy zajęci pracą nad projektem.

4. Częstym problemem jest u nas niejednolite rozumienie wymagań.

5. Wiele dobrych pomysłów wychodzi poza zakres uzgodnionej oferty.

6. Projekty często okazują się droższe z powodu niewidocznej na początku złożoności.

7. Szukam nowych sposobów na motywowanie mojego zespołu.

Czy więcej niż 5 z powyższych punktów odnosi się do Twojego ostatniego projektu? W takim razie Scrum to coś dla Ciebie!

Więcej na temat pracy w tej metodyce, dowiecie się z bezpłatnego e-booka pt. „Scrum – jak pracować wydajniej i scalić zespół”. Znajdziecie go tutaj.

Marta Smyrska

Piarowiec i content marketingowiec, pracująca matka i promotorka rozwoju zawodowego kobiet. Autorka publikacji z zakresu storytellingu biznesowego, założycielka agencji Smyrska PR, specjalizującej się w tworzeniu treści dla firm z sektora B2B.

Komentarze (0)