PayPal publikuje raport poświeęcony zwyczajom i preferencjom Polaków korzystających z produktów cyfrowych: filmów, seriali, muzyki, gier i e-booków. Badanie przeprowadzone w 10 krajach pokazuje, że Polacy chętnie konsumują treści cyfrowe – najczęściej nie wychodząc nawet z domu.

fot. materiały prasowe 

– Dobra cyfrowe mają naprawdę wiele zalet i nie jestem zdziwiony, że nasz raport udowadnia ich popularność w Polsce – komentuje Matt Komorowski, Dyrektor Zarządzający w Północnej i Środkowej Europie. – Serwisy oferujące produkty cyfrowe dają ludziom niemal natychmiastowy dostęp do treści z całego świata i możesz je pobrać zawsze i wszędzie za pomocą smartfona. Cieszę się również, że wiele najpopularniejszych sklepów z dobrami cyfrowymi należy do naszych zaufanych partnerów oraz, że nieustannie rozwijamy ich listę, dostarczając nasze usługi dokładnie tam, gdzie bezpieczeństwo i wygoda płatności są najważniejsze. 

Poważne lektury

Zgodnie z wynikami badania, polscy czytelnicy e-booków wybierają różne rodzaje cyfrowych lektur, bez faworyta. Literatura faktu cieszy się jednak nieco większym powodzeniem, z najpopularniejszymi pozycjami poświęconymi biznesowi i finansom (31%), a także edukacji i kulinariom (po 30%). Na kolejnych miejscach znalazły się: kryminały i thrillery (27%), oraz science-fiction i fantasy (26%). 

Okazało się także, że 34% Polaków czyta średnio od 1 do 3 e-booków na tydzień, a na lekturę poświęcają jednorazowo od 30 do 60 minut (38%). E-booki najczęściej czytamy na komputerze lub laptopie (51%), oraz smartfonie (46%). Tylko 29% czytelników wykorzystuje w tym celu dedykowane czytniki. Książki są najczęściej czytane w sypialni (73%) i w salonie (66%). 29% badanych lubi czytać przebywając na zewnątrz. 

Polacy za największą zaletę książek elektronicznych uznają możliwość zaczęcia lektury bez dodatkowego oczekiwania na przesyłkę (69%), a także ze względu na niższą cenę produktu (60%). Równocześnie, ponad połowa badanych (51%) czyta zarówno tradycyjne książki, jak i e-booki. 

Najpopularniejszymi dostawcami e-booków są Empik (65%), Google Play Books (31%) i Amazon (22%). Uśredniając, w ciągu trzech miesięcy jedna czwarta respondentów (26%) wydaje na e-booki około 40-59 PLN. 

Oglądanie dramatów na własnym podwórku

Filmy i seriale telewizyjne są dość popularne wśród Polaków – 38% polskich konsumentów cyfrowych treści wideo ogląda przynajmniej raz w tygodniu. Komedia to najpopularniejszy gatunek w tym obszarze: 82% fanów filmów i seriali cyfrowych wybiera ten właśnie rodzaj produkcji. Inne popularne kategorie to filmy i seriale akcji (66%) oraz dramaty (48%). 

Większość Polaków ogląda wideo na YouTube (83%), wykorzystując w tym celu komputer (81%) albo smartfon (51%). Inne popularne serwisy to Google Pay (50%) lub wideo na żądanie od operatora sieci kablowej lub satelitarnej (38%). Polacy najchętniej oglądają wideo w domu: 76% wykorzystuje w tym celu salon, a 67% sypialnie – tłumacząc, że w domowym zaciszu łatwiej jest kupić film od razu niż specjalnie wybierać się do sklepu i czekać z seansem. 13% badanych ogląda filmy również na zewnątrz.

W trakcie trzymiesięcznego okresu, 22% polskich badanych, którzy zakupili i pobrali legalne filmy bądź seriale, wydało na nie kwotę w granicach 40-59 PLN. 

Muzyka aż do 4 godzin dziennie

Według danych z badania, wśród ulubionych muzycznych kategorii Polaków jest pop (76%), rock (71%) i hip-hop (45%). 55% badanych słucha wybranej muzyki codziennie, z czego 46% minimum przez 1 godzinę. Najbardziej lubianym miejscem do słuchania muzyki jest salon (79%), sypialnia (70%), a także transport publiczny (64%). 

Najpopularniejsze muzyczne serwisy w Polsce to Google Play Music (56% użytkowników kupiło muzykę z tego serwisu w ciągu ostatnich 3 miesięcy) i Spotify (49%), a także Apple iTunes (20%). Blisko połowa polskich słuchaczy (48%) twierdzi, że płaci za muzyczne serwisy streamingowe, a 20% z nich wydaje na to ok. 20-39 PLN co trzy miesiące. 

Rozgrywka w łazience?

Jeżeli chodzi o gry, Polacy nie wyróżniają się na tle innych przebadanych krajów – 56% z nas wybiera gry akcji, następnie najchętniej sięgamy po FPS (49%) i gry przygodowe (45%). Równocześnie, kobiety chętniej grają w gry przygodowe, symulacje i puzzle, a mężczyźni częściej sięgają po gry wyścigowe. 

Polscy gracze najchętniej grają na smartfonach (66%), laptopach (61%) i komputerach stacjonarnych (59%). Fani konsol są mniej liczni, jednak najpopularniejszym urządzeniem w tej grupie jest PS4 (17%).   

Większość polskich graczy korzystających z komputerów stacjonarnych gra w salonie (78%) lub w sypialni (55%). 10% badanych przyznaje, że gra w gry również w pracy. Jeżeli chodzi o gry mobilne, Polacy najczęściej grają w nie przebywając w salonie (74%), sypialni (60%), łazience (46%) i na zewnątrz (35%). 

Najpopularniejszym serwisem służącym do zakupu gier mobilnych lub dodatków do nich jest Google Play (91%) i Apple App Store (24%). Jeżeli chodzi o gry na PC, polscy gracze kupują je najczęściej na Steam (70%) i Origin (36%). Gry na konsole są najczęściej kupowane przez PlayStation Store (60%) i Xbox Live (38%). 

Ponad jedna czwarta graczy (26%) korzystających z konsoli wydaje na gry ok. 200 PLN na trzy miesiące. 

Komentarze (0)