Młodzi ludzie nie rozpoznają, który wynik wyszukiwania w Google to reklama, a który jest zwyczajnym linkiem. Jak podaje Ofcom, reklamę od unikalnej treści potrafi odróżnić zaledwie 31 procent pytanych. Zdaniem dyrektora ds. badań w Ofcom dzieci wciąż trzeba uczyć jak poruszać się w sieci.

Nie, to nie może być reklama

Dzieci i nastolatki nie odróżniają treści sponsorowanych od zwyczajnych wyników wyszukiwania pojawiających się w Google, wynika z badań przeprowadzonych przez Ofcom, brytyjską organizację nadzorującą rynek mediów i telekomunikacji. W kwietniu i w maju tego roku badacze przeprowadzili ankietę z udziałem tysiąca respondentów z Wielkiej Brytanii, a jednym z zadań, które przed nimi postawili było wskazanie poprawnych linków i tych reklamowych.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Pytanym zaprezentowano zrzuty ekranu, na których widniały wyniki wyszukiwania z Google i poproszono ich o określenie, które spośród nich to: treści marketingowe, najbardziej popularne wyniki i te najbardziej trafne. Okazało się, że jedynie 16 procent dzieci, między ósmym a jedenastym rokiem życia, potrafiło to zrobić. Nieco lepszy wynik uzyskały nastolatki w wieki od dwunastu do piętnastu lat, spośród których 31 procent pytanych poprawnie przeszło test.

Dzieci trzeba uczyć jak poruszać się w sieci

Ponadto co piąty respondent ze starszej grupy wiekowej uważa, że jeśli jakiś materiał znajduje się w Google to z całą pewnością są to rzetelne informacje. Z kolei blisko połowa ankietowanych, bo 46 procent, ma świadomość tego, że jednym z głównych źródeł dochodu amerykańskiej korporacji jest czerpanie zysków właśnie z reklam.

Co interesujące, 12-15-latkowie zdradzili naukowcom z Ofcom, że wolą oglądać wideo za pośrednictwem YouTube niż telewizji. Mimo tego większość z nich nie orientuje się, że vlogerzy umieszczają w klipach materiały reklamowe. Świadomość tego faktu ma niecałe pięćdziesiąt procent ankietowanych osób. Zdaniem James’a Thickett’a, dyrektora ds. badań w Ofcom, internet umożliwia dzieciom m.in. zdobywanie wiedzy i ułatwia kontakt z rodziną, a także przyjaciółmi, niemniej wciąż potrzebują oni być instruowani, jak poruszać się po wirtualnym świecie.

Komentarze (0)