Według globalnego badania przeprowadzonego przez Sage, właściciele małych i średnich przedsiębiorstw na całym świecie mają trudności z wprowadzaniem innowacji z powodu innych, konkurencyjnych priorytetów biznesowych i braku odpowiednio wykwalifikowanych pracowników.

Wyniki badania Sage wskazały niektóre z głównych wyzwań, jakie stoją przed właścicielami małych przedsiębiorstw na całym świecie.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Zdjęcie główne artykułu by picjumbo.com

Blisko jedna trzecia (32%) właścicieli małych przedsiębiorstw z całego świata zaniedbuje kwestię poszukiwania i wcielania w życie idei i usprawnień biznesowych. Trudności na tym polu wynikają z braku czasu, ponieważ właściciele małych przedsiębiorstw na pracę poświęcają ponad 40 godzin tygodniowo. - Nasze lokalne badania przeprowadzone wśród polskich właścicieli małych firm potwierdziły, że jedynie ok. 6% właścicieli MSP twierdzi, że nigdy nie pracuje ponad 8 godzin na dobę - powiedział Piotr Ciski, dyrektor zarządzający polskim oddziałem Sage.

Wedle danych pochodzących z globalnego badania Sage, 42% właścicieli firm przypisuje konieczność dłuższej pracy deficytowi odpowiednio wykwalifikowanych pracowników. Przedsiębiorcy w przeważającej części twierdzą, że wyższe kwalifikacje pracowników pozwoliłyby im znaleźć czas niezbędny na wdrażanie innowacji.

Zaniechania w rozwoju

Poszukiwanie i wdrażanie w firmach nowych pomysłów to obszar działalności, który przedsiębiorcy zgodnie uznają za najczęściej zaniedbywany. Brak nowych inicjatyw i wdrażania innowacji w MSP wynika przede wszystkim z przepracowania właścicieli firm. Jest jednak również inny ważny powód związany z system pracy. - W Polsce 36% małych przedsiębiorców twierdzi, że dzienne plany pracy dostosowuje do planów swoich klientów. Kolejne 31% przyznaje, że ma problem z efektywnym planowaniem dnia. To może powód, dla którego w MSP brakuje przestrzeni na zajmowanie się nowymi pomysłami - dodaje Piotr Ciski.

Relacje z klientami i rozwój ludzi na liście pozostałych priorytetów

Na liście priorytetów spraw, którymi przedsiębiorcy chcieliby poświęcać więcej czasu, znalazły się także kontakty z klientami i rozwój pracowników. W kilku krajach, włączając Wielką Brytanię i Niemcy, przedsiębiorcy przyznali, że woleliby poświęcać czas na innowacje zamiast na administracyjną obsługę działalności. Według badań Sage, innowacje najbardziej zaniedbują Hiszpanie. Z kolei RPA uplasowała się na pierwszym miejscu wśród krajów, w których mali przedsiębiorcy najpilniej potrzebują wykwalifikowanych pracowników.

Innowacyjność to nie jedyny obszar zaniedbywany z powodu braku czasu przedsiębiorców. Ponad jedna trzecia (38%) firm wskazała presję czasu jako przyczynę utraty klientów. Ponadto właściciele małych przedsiębiorstw poświęcają pracy w swojej firmie własny czas wolny — 33% z nich miało mniej niż 5 dni urlopu w zeszłym roku.

Właściciele małych przedsiębiorstw pozostają jednak otwarci na rozwiązania, które pomogłyby im poświęcać więcej czasu na innowacje. Oprócz podniesienia kwalifikacji wśród pracowników, jako przydatne w uwolnieniu czasu wskazano również (51% respondentów) usprawnianie procesów administracyjnych oraz wdrażanie lepszych technologii. Na tle wszystkich krajów opinie te najwyraźniej dało się słyszeć w Brazylii, gdzie aż 69% przedsiębiorców uważa, że nowoczesne technologie byłyby pomocne w osiąganiu rezultatów.

Stephen Kelly, Dyrektor generalny Sage, wyjaśnia: - Sage wspiera małe przedsiębiorstwa również w tym, aby znajdowały czas na rozwój i wzrost. Gdy tak wiele firm tworzy wymarzony biznes w oparciu o doskonały pomysł, z przykrością obserwujemy właścicieli przedsiębiorstw, którzy są zmuszeni zepchnąć innowacje na margines. Wiemy, jak ciężko pracują przedsiębiorcy i chcemy im pomóc znaleźć czas na podtrzymywanie twórczych inicjatyw.

-

Badanie przeprowadzono w ramach szerszej kampanii Sage, której celem jest docenienie i uczczenie wkładu właścicieli małych przedsiębiorstw w światową gospodarkę. Aby pomóc im pokonać wyzwania wskazane w badaniu, Sage oferuje bezpłatne sesje doradcze (prowadzone w jęz. angielskim) każdego dnia tygodnia rozpoczynającego się 30 listopada. Podczas sesji doradczych podejmowane będą różne tematy, o których dyskutować będą dyrektorzy Sage oraz uznani właściciele firm i komentatorzy. Więcej informacji wraz z datami i tematami sesji można znaleźć na stronie http://www.sage.com.pl/strefa-dla-biznesu/startup/sesje-sage-advice

Komentarze (0)