W ubiegłym roku w Europie na reklamy w telewizji przeznaczono 33,5 mld euro. Dla porównana na marketing w sieci wydano 30,7 mld euro. W 2016 roku, po raz pierwszy w historii, wydatki na promocję w Internecie prawdopodobnie będą wyższe niż w TV.

Internet „prześcignie” TV

W przyszłym roku w Europie wydatki na reklamy emitowane w Internecie będą wyższe niż wydatki na reklamy telewizyjne, przewiduje IAB Europe. Stanie się tak po raz pierwszy w historii, bowiem mimo rosnącej popularyzacji Internetu, dotychczas głównym medium dla reklamodawców stanowiła telewizja. W 2014 roku za jej pośrednictwem wyemitowano reklamy, których łączna wartość wynosiła 33,5 mld euro.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Oznacza to, że w roku ubiegłym nakłady finansowe na marketing w TV stanowiły nieco ponad 31 procent spośród około 105 miliardów euro, które przeznaczono na promocję za pośrednictwem sześciu mediów w tym: wcześniej wspomnianej telewizji, internetu, prasy, OOH (out-of-home, m.in. bannery), radio i kina. Na marketing online z kolei wydano 30,7 mld euro i tym samym łączna wysokość poniesionych kosztów na reklamy dystrybuowane w sieci jest prawie tak samo duża jak w TV.

Wydatki na reklamę w prasie spadają

Nieco mniej kapitału natomiast przeznaczono na promocję w prasie, bo w sumie 26,8 mld euro. Znacznie niższe kwoty wpompowano na emisję reklam za pośrednictwem OOH, radio i kina, bo łącznie 13,7 mld euro, z czego zaledwie 700 milionów należy do trzeciego z wymienionych kanałów komunikacji. Co interesujące, na przestrzeni ostatnich szesnastu lata wydatki na reklamy zarówno publikowane w telewizji, jak również w radio, kinie i OOH utrzymują się na stałym poziomie.

Inaczej ma się sprawa w przypadku prasy. Od 2003 roku to medium regularnie notuje spadki i reklamodawcy coraz bardziej uszczuplają budżety na marketing za jej pośrednictwem. Jednocześnie od tamtej pory, z roku na rok, udziały wydatków na promocje w sieci rosną. Co prawda, od 1999 do 2006 roku są znikome, ale już w 2013 roku wynoszą tyle samo co nakłady finansowe angażowane w marketing w prasie. Teraz z kolei są prawie równe telewizji, a jak przewiduje IAB Europe w 2016 roku będą nawet wyższe niż w TV.

Komentarze (0)