Jak odpowiednio dobrać zespół, z którym się współpracuje. Czy CV jest zawsze punktem wyjścia?

Dodane:

Wiktor Warchałowski Wiktor Warchałowski

Udostępnij:

Zaczynaliśmy od czteroosobowego zespołu założycielskiego, z każdym dniem przybywało pracy, a rąk nie. Nadszedł w końcu moment kulminacyjny i podjęliśmy decyzję o powiększeniu zespołu. Od tej decyzji minęło zaledwie 5 miesięcy, a my poszerzyliśmy go o 8 osób!

Zdjęcie główne artykułu pochodzi z unsplash.com

Pod jakim kątem dobieramy więc swoich współpracowników? Jak tworzymy świetny zespół?

1. Czytamy CV

Zacznijmy od momentu, kiedy mamy przed sobą CV osób, które odpowiedziały na ogłoszenie w sprawie pracy. Co dalej? W tym momencie przeglądamy CV pod kątem umiejętności, doświadczenia czy też zainteresowań. Jeśli któryś z tych punktów nas przekonuje, bądź coś innego w CV sprawia, że pojawia się efekt “WOW” – zapraszamy taką osobę na rozmowę.

2. Rozmowa

Myślę, że rozmowa stanowi u nas kluczowy element w całym procesie decyzyjnym. Zazwyczaj składa się z kilku części, a każda z nich przeprowadzona jest przez inną osobę. Dlaczego? W Airly mamy zdefiniowane osoby, które odpowiadają za poszczególne procesy, czy koordynują pracę w konkretnych zespołach. Dlatego po rozmowie ze mną, taką osobę przejmuje osoba z danego zespołu, która będzie pracowała i spędzała z taką osobą najwięcej czasu.

Czyli np. rozmawiając z osobą na stanowisko programisty, najpierw rozmowę przeprowadzam ja (rozmawiamy wówczas o doświadczeniu, czym osoba się zajmuje na co dzień, co robiła do tej pory), po czym rozmowę prowadzi osoba odpowiedzialna w naszym zespole za rozwój produktu od strony oprogramowania. To przede wszystkim te osoby muszą się dogadywać, rozumieć, wspólnie uzupełniać.

Następnie jest czas na nasze wnioski i spostrzeżenia, które każdy z nas po takiej rozmowie ma.

3. Wnioski i spostrzeżenia

To co jesteśmy w stanie zauważyć i co jest dla nas ważne w czasie tej jednej rozmowy, to:

Wiedza – na ile dana osoba posiada wiedzę fachową w dziedzinie, w której stara się o pracę – u nas jest to system monitorowania stanu powietrza, ochrona środowiska itp., ale także nazwijmy to – ogólny poziom wiedzy. Wiedza to rzecz nabyta, zawsze można się dokształcić w poszczególnym dziale. Poziom wiedzy ogólnej daje nam mniej więcej pogląd na to, czy taka osoba będzie się chciała w tym kierunku kształcić, na ile jest ambitna i wytrwała, by taki cel osiągnąć. W tym mieszczą się także zainteresowania, które osoba rozwija dla samej siebie.

Predyspozycje, umiejętności – tu mam na myśli aspekt intelektualny i interpersonalny. Inteligencja nie jedno ma imię i nie na jednej płaszczyźnie naszego życia się uwidacznia. Dlatego ważne są dla nas takie cechy jak zdolność do wykorzystywania własnej wiedzy i informacji, zdolność konsolidacji różnych faktów, bystrość, spostrzegawczość, otwartość na nowe idee. Tu patrzymy także jak osoba odnajduje się wśród nowych osób, czy umie z nimi rozmawiać i współdziałać. Bardzo cenimy indywidualność, ale praca w naszej firmie wymaga od nas nawzajem umiejętności kooperacji.

Motywacja – to kolejna ważna rzecz, którą bierzemy pod uwagę. To ona pokazuje nam jakie osoba ma cele, aspiracje, entuzjazm. Pod to możemy także podpiąć asertywność. Chcemy, by każda osoba w naszej firmie miała i potrafiła wyrazić swoje zdanie. Burze mózgów są w Airly częstym zjawiskiem.

Na koniec zostawiamy takie perełki jak styl bycia, wyznawane wartości, nić porozumienia oraz dobry i ciepły kontakt, który kluczowy jest w pracy w zespole.

Zdarza się, że przygotowujemy na rozmowę specjalne case’y, które pomogą nam sprawdzić, jak dana osoba zachowa się wymyślonej przez nas sytuacji. Stosujemy je szczególnie w momencie, kiedy mamy zatrudnić osobę, która będzie miała do czynienia w swojej pracy z drugim człowiekiem. Takie case’y, stosujemy np. przy powiększeniu zespołu sprzedażowego, ale także w czasie rozmów z programistami pojawiają się sytuacje z “kodu” wzięte. Wówczas to reakcje i zachowania, które pojawiają się w czasie takich scenek są kluczowe i dają nam obraz tego, na ile dana osoba jest pewna siebie, jak radzi sobie w niespodziewanych sytuacjach, przed którymi może być postawiona w tej pracy.

Jedyne kogo unikamy jak ognia to osób konfliktowych, które skoncentrowane są wyłącznie na sobie. Zawsze gdzieś z tyłu głowy mamy myśl, że najlepszy specjalista, lecz skupiający się wyłącznie na własnym JA, potrafi skutecznie rozwalić cały zespół. Tego chcemy uniknąć, dlatego staramy się dobrać osoby zarówno pod względem umiejętności, wyspecjalizowanych zdolności, jak i pod kątem zdolności miękkich. Śmiało mogę powiedzieć, że nasz zespół składa się z niezwykłych, ciekawych indywidualności, które razem tworzą świetny i uzupełniający się zespół.

Odpowiadając na początkowe pytanie, czy to CV jest dla nas kluczowe w całym procesie rekrutacyjnym, odpowiem, że nie. Na pewno jest to bardzo ważny punkt. Niejednokrotnie potrafi nas zachęcić do rozmowy, zaintrygować. Nie jest to jednak rzecz, na podstawie której jesteśmy w stanie podjąć decyzję. To rozmowa i wynikająca z niej wzajemna interakcja jest dla nas najważniejsza. Wówczas mamy możliwość poznać tę osobę i jej bagaż doświadczeń. Zobaczyć, czy ona rzeczywiście chce pracować i dołączyć do naszego zespołu.

Wiktor Warchałowski 

CEO & współzałożyciel Airly

Zarządza firmą tworzącą inteligentny system monitoringu jakości powietrza. Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, inżynier z pasją do biznesu i przedsiębiorczości. W biznesie – jak i w życiu prywatnym – stara się znaleźć własną drogę do celu. Pasjonat rozwoju osobistego, nowych technologii i angielskiej piłki nożnej.