Headhunting, inaczej direct search, to jedna z najpopularniejszych na świecie metod pozyskiwania pracowników średniego i wysokiego szczebla. W Polsce dopiero zyskuje na popularności, ale już teraz możemy zauważyć jej różne wymiary. Z jakim ujęciem headhuntingu mamy do czynienia obecnie?

Współcześni łowcy głów

W czasach upowszechnienia pojęcia Big data, ciągłych zmian oraz pędu życia, ewolucję przechodzi również polski rynek pracy. Kiedyś główną metodą znalezienia pracy było szukanie ogłoszeń w codziennej prasie – dzisiaj to praca szuka nas, a właściwie jej pośrednicy. Headhunterzy – dzisiejsi łowcy głów zajmują się w pozyskiwaniem najbardziej unikatowych pracowników na stanowiska średniego i wysokiego szczebla. Mimo to, zawód headhunter w Polsce dopiero nabiera na znaczeniu. To zawód, w którym liczy się spryt i znajomość technik manipulacyjnych. Stosowanie trików w celu pozyskania unikatowego pracownika, to dla headhuntera codzienność. Wysokie zarobki, drogie szkolenia i kursy, czy podawanie fałszywej tożsamości w celu pozyskania kontaktu do pracownika konkurencyjnej firmy.

Praca headhuntera nie należy do najłatwiejszych, ale z pewnością może okazać się jedną z najlepiej opłacalnych profesji. Według raportu BIGRAM zrealizowanego przy współpracy z Cube Reaserch, wynika, że 72% firm ma problem z procesem rekrutacyjnym. Dodatkowo ponad 50% respondowanych firm przyznaje, że aby przyciągnąć nowych pracowników zwiększa budżety na wynagrodzenie oraz inwestuje w employer branding. Z tym rosnącym problemem pracodawcy coraz częściej próbują sobie radzić, korzystając z usług headhunterów. Jak wynika z raportu LinkedIn „Global Recruiting Trends 2017”, aż 48% pracodawców korzysta obecnie z systemu poleceń. Istotne jest również to, że w świecie zdominowanym przez Internet i siłę Social Mediów, zawód łowcy głów zmuszony jest nabierać nowych form. Przykładem tego są platformy rekrutacyjne skupiające wokół siebie społeczności. 

Nowy wymiar rekrutacji

Nowy wymiar headhuntingu oferuje startup Rekrutado.pl. To pierwsza w Polsce platforma społecznościowa proponująca innowacyjny model rekrutacji. Nowatorskie podejście twórców serwisu, traktuje wszystkich korzystających z niego użytkowników jako potencjalnych headhunterów, dając pracodawcom pewność na efektywne znalezienie unikatowego pracownika. W modelu Rekrutado każda z osób odwiedzających serwis – polecający, pracownik oraz pracodawca – odnoszą korzyści. Polecający - „headhuner” może otrzymać nawet do 2500zł prowizji za efektywne polecenie znajomego na oferowane przez portal stanowisko pracy. Prowizja wypłacana jest w dwóch częściach: połowa po zatrudnieniu poleconej osoby, a druga po pomyślnie przebytym okresie próbnym.

Tę samą wysokość prowizji opartą na mechanizmie wypłacania polecającego, otrzymuje zatrudniony. Innowacyjne podejście jest również zastosowane w stosunku do pracodawców. Odpowiadając na ich potrzeby, portal zapewnia gwarancję okresu próbnego, nawet do sześciu miesięcy oraz płatność za efekt, czyli za pozyskanie sprawdzonego pracownika. Zaletą portalu jest to, że wszyscy odwiedzający serwis stają się headhunterami dla pracodawców umieszczających ofertę. Dzięki temu pracodawca ma pewność dotarcia do pracowników o rzadkich kwalifikacjach, nawet tych, którzy posiadają już pracę.

Polecaj i zarabiaj

Zasada „polecaj i zarabiaj” to kluczowa dewiza portalu Rekrutado, który proponuje nowoczesne podejście do rekrutacji. Korzystając z usług serwisu, pracodawca ma większą szansę na skuteczne pozyskanie unikatowego pracownika, niż w przypadku tradycyjnych serwisów rekrutacyjnych pochłaniających cenny czas. Na Rekrutado.pl to użytkownicy portalu w zamian za prowizję od zatrudnienia poszukuje dla pracodawcy odpowiedniego pracownika. Pozostaje pytanie, czy w czasach kiedy masowo udostępniamy swoje dane, a wiedzę możemy zdobywać bez wychodzenia z domu i czasochłonnych praktyk, bycie headhunterem jest uzależnione od ukończonego stopnia studiów? Odpowiedzią na to pytanie jest Rekrutado, które umożliwia zarabianie pieniędzy na własnej sieci kontaktów, bez wychodzenia z domu.

Komentarze (0)