Branża IT jest bardzo specyficzną częścią rynku pracy. Co rusz w mediach społecznościowych można spotkać się z żartami dotyczącymi programistów, przeżywających trudne chwile w czasie szukania pracy, które czasem trwają nawet kilka godzin.

Każdego roku polskie uczelnie wypuszczają na świat około 40 tys. absolwentów kierunków informatycznych, a sektor IT z roku na rok zwiększa zatrudnienie (jest to spowodowane, między innymi, coraz szybszym rozwojem technologicznym). Programistów jest wielu, zapotrzebowanie jest duże, a na rynku wciąż występuje niedobór kandydatów. Aby pozostać konkurencyjnym, wiele firm inwestuje coraz większe pieniądze w skuteczną rekrutację (albo pomaga sobie przy pomocy body leasingu). Jednym z rozwiązań tego problemu może okazać się serwis Bulldogjob, który łączy najlepszych pracodawców IT z talentami programistycznymi.

Jeszcze kilka słów o rynku pracy

W Polsce (jak i w całej Europie), jeśli chodzi o branżę IT, mamy do czynienia z rynkiem pracownika. Firmy stale poszukują utalentowanych programistów, administratorów oraz innych specjalistów z branży. Kandydaci jednak bardzo często odczuwają brak wystarczających informacji na temat potencjalnych pracodawców, projektów, które oni realizują, technologii jakimi się posługują etc. Bardzo często zdarza się, że programista zostaje przyjęty na dane stanowisko skuszony obietnicami złożonymi przez pracodawcę, czy jego stronę internetową, by potem wpaść w bagno nieciekawych i ciągnących się czasem latami projektów. Bywa i tak, że dochodzi do rozmów kwalifikacyjnych, które w ogóle nie powinny się wydarzyć - pracownik programuje w danym języku, ale tylko na system Linux, a oferta pracy była skierowana do osób skoncentrowanych na Windowsie. Takich nieporozumień można uniknąć, jeśli oferta pracy jest wyczerpująco sformułowana.

Często pracodawcy w szaleńczej rywalizacji na płaszczyźnie benefitów pracowniczych, takich jak joga, pączki, czy piwo bezalkoholowe w pracy, zapominają o tym, co tak naprawdę jest najważniejsze, dla szukających wyzwań pracowników branży IT ‒ kasa i rozwój (oczywiście nie chcę tutaj umniejszać benefitom pracowniczym, masaż tajski w pracy to świetna sprawa, jednakże nie powinien on być najatrakcyjniejszym elementem oferty pracy… prawda?).

Należy ponadto dodać, że pracodawcy w branży IT dzielą się na dwie grupy:

  • Przedsiębiorstwa działające w branży IT, zajmujące się tworzeniem oprogramowania, czy też dostarczaniem usług branżowych.
  • Przedsiębiorstwa działające w innych branżach (np. spożywczej, turystycznej etc.), które posiadają swoje działy IT.

Pracownicy w branży IT

W wyniku badań panelowych przeprowadzonych w ostatnim miesiącu, możemy się pokusić o wyróżnienie kilku głównych cech, łączących sporą część pracowników na rynku IT:

  • Pomimo iż posiadają naprawdę mocną pozycję na rynku, rzadko to wykorzystują (chociaż większość nie uważa, iż pracuje obecnie w swojej “pracy marzeń”)
  • Występuje bardzo intensywna rywalizacja ‒ programiści chcą pracować przy interesujących projektach, którymi będą się mogli pochwalić w branży.
  • Możliwość rozwoju i dobre zarobki są głównymi czynnikami motywującymi programistów na polskim rynku IT.
  • Bardzo często narzekają na brak informacji dotyczących projektów realizowanych przez firmę oraz technologii, które są w niej wykorzystywane.

Tak jak wcześniej wspominaliśmy, ważne jest zatem, aby pracodawca nie zagubił się w walce o dodawanie kolejnych wymyślnych atrakcji w firmie, przy tym zaniedbując to, co najważniejsze dla pracowników IT ‒ możliwość rozwoju umiejętności i wysoka wypłata.

Problemy rynku IT w Polsce

W Polsce istnieją setki firm IT oferujących programistom świetne warunki do rozwoju, o których prawie nikt nie słyszał. Nie pokazują się one potencjalnym pracownikom, nie mówią o swoich osiągnięciach, nie prowadzą innych działań employer brandingowych i ogólnie rzecz biorąc wiszą w próżni. Dlaczego tak się dzieje? Są dwa główne powody tego zjawiska:

  • Firmy nie wiedzą, że takie działania są potrzebne, aby pozostać konkurencyjnym na rynku IT
  • Firmy wiedzą, że takie działania są potrzebne, ale nie wiedzą, jak należy prowadzić employer branding

W obu przypadkach pomoc oferuje platforma internetowa ‒ Bulldogjob.pl. Pracodawcy mogą założyć tam profile swoich firm, podać informacje na temat projektów, jakie wykonują, technologii w których pracują, benefitów (oczywiście) oferowanych pracownikom, udostępnić swoje case study, film, czy po prostu ogłoszenie o pracę.

Jak jeszcze Bulldogjob może pomóc Twojej firmie?

Bulldogjob.pl jest miejscem, gdzie można pokazać swoją firmę szerszej publiczności i kreować swój wizerunek dobrego pracodawcy, przy tym budując relacje z potencjalnymi pracownikami. Ci z kolei mogą dowiedzieć się czegoś więcej o firmie, przeczytać jej case studies etc. albo po prostu skontaktować się z nią bezpośrednio - zobaczyć, jak wygląda zespół z którym przyjdzie im pracować i kim tak naprawdę jest dana firma.

Pracodawcy zarejestrowani na Bulldogjob mają możliwość udostępniania technicznych artykułów branżowych, dzięki którym pracownicy mogą dostać jeszcze więcej “konkretów” dotyczących pracy (a to jest dla nich na tym etapie najważniejsze). Ponadto mają też okazję zobaczenia, w jakim środowisku przyjdzie im pracować, jacy ludzie tworzą zespół i jakiego typu projekty są realizowane w danej firmie, co jest niezwykle ważne dla pracownika.

Innowacją proponowaną przez serwis jest też możliwość publikowania specjalistycznych ofert pracy ‒ zawierają one szczegóły wskazywane przez pracowników jako najważniejsze, przy wyborze nowej pracy, a są rzadko wymieniane, takie jak technologie, narzędzia oraz konwencje pracy stosowane w danej firmie. Ponadto Bulldogjob pozwala na skontaktowanie się z pracodawcą już z poziomu serwisu, dzięki czemu pracownik może zapytać o szczegóły dotyczące realizowanych przez firmę projektów etc.

Ogromną zaletą dla pracownika jest też możliwość czytania (i udostępniania) informacji dotyczących job interview u swojego obecnego/byłego pracodawcy.

Firmy mogą też liczyć na pomoc w zakresie tworzenia skutecznych ofert pracy, pisania contentu szytego na miarę ich potencjalnych pracowników oraz szkolenia dotyczące employer brandingu.

Podsumowanie

Rynek pracy w branży IT w Polsce jest szalenie konkurencyjny i dotarcie do wykwalifikowanych specjalistów staje się coraz cięższe, tym bardziej, że mają oni również do wyboru cały wachlarz firm zagranicznych, oferujących pracę zdalną. Jednym z najlepszych rozwiązań w takiej sytuacji jest na pewno prowadzenie skutecznej kampanii employer brandingowej, co jeśli chcemy osiągnąć sukces jest działaniem koniecznym, ale bardzo czasochłonnym. Z pomocą przychodzi serwis internetowy Bulldogjob, który prowadzenie kampanii bierze na siebie. Jeśli masz jakieś pytania dotyczące usług, zapraszam do kontaktu mailowego biuro@bullgojob.pl lub na naszą stronę ‒ Bulldogjob.pl.

Komentarze (0)