12 0 5

10 miesięcy przygotowań i dwa intensywnej sprzedaży. Case study listymikolaja.pl

Dodane

22-12-2016

Michał Zielawski
Z niektórymi przedsięwzięciami biznesowymi wiąże się długi okres przygotowawczy. Miesiące ciężkiej pracy skutkują pokazaniem produktu, który ma bardzo krótki okres ważności. Polska firma Elfi pokazuje, jak z małego startupu stworzyć europejskiego lidera świątecznych, personalizowanych filmów.

Na początku było słowo ...

Wszyscy lubimy Świętego Mikołaja. Jako dziecko każdy przynajmniej raz usiadł przy biurku z kartką papieru i z wypiekami na twarzy napisał list, a właściwie przygotował listę prezentów na święta. Odpowiedzią od świętego Mikołaja był prezent znaleziony pod choinką. A gdyby tak Mikołaj odpisał na list? Tak zaczęła się nasza przygoda (Michała i Piotra Zielawskich) ze startupem Elfi, odpowiedzialnym za stronę listymikolaja.pl.

W 2008 roku dwuosobowa firma zajmowała się pisaniem na zamówienie personalizowanych listów od św. Mikołaja. Miał to być miły akcent dodatkowo budujący magię świąt. Chcieliśmy dać narzędzie, które w zabawny i autentyczny sposób będzie tworzyć magiczną, świąteczną atmosferę. Listy są bardzo ważną częścią naszej działalności, jednak prawdziwym hitem okazało się wideo od świętego Mikołaja. To pomysł, dzięki któremu z małej firmy ewoluowaliśmy na europejskiego lidera tego rynku.

... a następnie obraz

Spersonalizowane wideo to bardzo innowacyjny produkt. Proces przygotowania filmu i aplikacji zajmuje ponad 8 miesięcy w roku. Profesjonalny plan filmowy, prawdziwy święty Mikołaj prosto z Laponii, dużo śniegu i efekty specjalne tak autentyczne, że żadne dziecko już nie zwątpi w istnienie świętego Mikołaja, to elementy składowe sukcesu. Filmy wideo dostępne są na pięciu europejskich rynkach.

Można powiedzieć, że w tym roku nasyciliśmy Polskę listami i filmami wideo od św. Mikołaja. Nasze produkty trafiły do kilkudziesięciu tysięcy polskich domów. Dlatego zaczęliśmy poszukiwać nowych rynków. Jesteśmy obecni w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji i we Włoszech, w których co ciekawe jesteśmy niemal równie popularni jak w Polsce.

Technologia kluczem do sukcesu

Ze względu na specyfikę działalności, podczas tworzenia listymikolaja.pl pojawiły się pytania, jak dostosować infrastrukturę IT do sezonowości produktu. Jak w sposób racjonalny kosztowo i czasowo zapewnić moc obliczeniową aplikacji, z której w szczytowych momentach korzysta nawet 60 tys. użytkowników dziennie.

Potrzebowaliśmy bardzo elastycznej usługi, którą będziemy mogli skalować i rozwijać wraz ze wzrostem naszych potrzeb. Poza sezonem wejść na naszą stronę nie jest wiele, w grudniu natomiast ta liczba jest ponad 100 krotnie wyższa. Potrzebowaliśmy infrastruktury IT, która dopasuje się do naszych potrzeb i pozwoli reagować w czasie rzeczywistym. Od października do grudnia nasze zapotrzebowanie na serwery rośnie od 5% do 100%. Wzrosty są skokowe i nie zawsze jesteśmy w stanie je przewidzieć.

Dodatkowym atutem są niskie koszty IT. Outsourcing tych usług dobrze sprawdza się w przypadku startupów, ponieważ zaoszczędzone na infrastrukturze IT środki można przeznaczyć na inne formy działalności takie jak: promocja czy rozwój produktu. Korzystając z wybranych przez nas serwerów w listymikolaja.pl nie musimy planować zużycia zasobów „na zapas”. Odpada także konieczność płacenia za nieużywany serwer, ponieważ usługa rozliczana jest tylko za rzeczywiste zużycie. 

W przyszłym roku wprowadzimy nowe filmy wideo dedykowane dorosłym użytkownikom. Ponadto planujemy intensywny rozwój za oceanem. Rynek amerykański i kanadyjski będzie wielkim wyzwaniem z uwagi na dużą konkurencję. Ale myślę, że obronimy się jakością oraz stabilną usługą. W przypadku naszego biznesu w sezonie nie możemy pozwolić sobie nawet na jednodniowe przestoje w dostępności usługi.

Michał Zielawski

CEO Elfi

Komentarze (0)