Polskim firmom nie brakuje funduszy na rozwój. Brakuje nam kompetencji

Dodane:

Jeremi Jak Jeremi Jak

Udostępnij:

Przez ostatnie lata pracowałem ze startupami, tradycyjnymi firmami oraz funduszami nad ich codzienną komunikacją i ewaluacją działań sprzedażowych. Nauczyłem się, że wbrew pozorom, polskie startupy największy problem mają nie z niedopracowaniem produktu, ale z wizerunkiem i sprzedażą.

Na zdjęciu: Zuzanna Śleszyńska i Jeremi Jak, twórcy Public Space

Nie jesteśmy przyzwyczajeni i nie mamy doświadczenia w globalnym skalowaniu. Dlatego zakładamy Public Space – przestrzeń nauki growth hackingu i komunikacji. Dla startupów, MŚP i specjalistów od marketingu.

Ostatni rok spędziłem pracując w Bangkoku nad największą konferencją technologiczną w Azji, Techsauce Global Summit, gdzie byłem odpowiedzialny za budowę wartości i gamy produktów dla odbiorców z Zachodu. W ciągu zaledwie kilku miesięcy spotkałem się z ok. 300 startupami i inwestorami z całego świata, ucząc się tego, co jest dla nich największym wyzwaniem w codziennej pracy nad rozwojem swoich firm.

Nie lubię generalizowania, ale w tym przypadku pokuszę się o sprowadzenie sytuacji do ogółu: startupy z Doliny Krzemowej są częściej nauczone idealnej komunikacji i sprzedaży (sprzedają, jeszcze zanim mają produkt!), ale ich produkty nie zawsze są idealne (szczególnie na etapie budowania MVP – nie czekają do sytuacji idealnej, tylko sprzedają).

Firmy z Europy mają zaś problem ze sprzedażą, ponieważ skupiają się wyłącznie na product developmencie i liczą, zbyt często i zawsze błędnie, że know-how potencjalnego inwestora pomoże im w sprzedaży.

Warto pamiętać, że founderami są często osoby uzdolnione technicznie, inżynieryjnie (szczególnie w Polsce często spotykam takie osoby – wspaniały, dopracowany produkt, ale kompletny brak umiejętności sprzedaży czy komunikacji; inne sytuacje to te, kiedy produkt nie jest dopasowany do rynku).

Dodatkowo, startupów z nieudowodnionym modelem biznesowym najczęściej nie stać na obsługę świadczoną przez agencję komunikacją czy reklamową – nie wiedzą, gdzie będą za 3 miesiące, co dopiero mówić o podpisaniu umowy na 12-miesięczną obsługę?

Zakładamy Public Space!

Dlatego postanowiliśmy razem z Zuzanną Śleszyńską zbudować Public Space – Instytut Komunikacji i Taktyk Wzrostu. Jest to przestrzeń, w której odnajdą się wszyscy przedsiębiorcy oraz specjaliści od komunikacji, marketingu czy sprzedaży. Zebraliśmy najlepszych ekspertów z Polski (i już wkrótce ogłosimy konkrety – z zagranicy), którzy mają udowodnioną ścieżkę sukcesów i bardzo praktyczne podejście do rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw.

To okazja dla wszystkich, którzy nie mają budżetu na zatrudnianie zewnętrznych wykonawców (drogie agencje i domy mediowe), ale chcą wykształcić kompetencje wewnątrz swojego zespołu. Wierzymy, że rozwój uczestników to najlepsza inwestycja w rozwój firmy.

Z każdym z naszych mentorów przygotowaliśmy autorskie szkolenia Public Space, w ramach których będziecie mieli okazję nabyć konkretne umiejętności i doświadczenie. Kameralna grupa szkoleniowa (niektóre szkolenia maksymalnie 8 uczestników, niektóre 10) gwarantuje bezpośredni kontakt, zaś okres ochronnego kontaktu ze speakerem (dwa tygodnie po szkoleniu) zapewnia Ci możliwość weryfikacji wiedzy i zadania wszystkich istotnych pytań.

Czym się różnimy od konferencji czy akceleratorów? Nasze szkolenia to bezpośredni kontakt i minimalnie 8 godzin spędzonych z mentorem w jednym miejscu. Mentor wie, kim jesteś, czym się zajmuje Twój biznes i potrafi przełożyć wiedzę z warsztatu na Twoje potrzeby. Rekrutacja uczestników (przyjmujemy jedynie po wcześniejszym wywiadzie) to baza dla ciągłości jakości na szkoleniu.

W gronie naszych mentorów są same wybitne osoby. Wiele i wielu z nich możesz nie znać, ponieważ do tej pory nie wykładali ani nie uczyli – w zamian zdobywali cenne doświadczenie i osiągali kolejne sukcesy: Julia Izmałkowa (ekspertka ds. grup docelowych), Michał Burda (ekspert ds. ecommerce), Tomasz Wykowski (sprzedaż w startupie hardware), Edyta Kowal (content marketing manager w Prowly), Piotr Osiński (specjalista ds. analityki internetowej), Łukasz Majewski (ekspert ds. relacji z mediami), Ania Łowczowska i Marcin Kociuba (wybitni specjaliści w obszarze email marketingu).

Zobacz pełną ofertę szkoleń tutaj.

Otwarcie Instytutu – szansa na zdobycie cennych relacji z mediami

Otwieramy się już 25 października w Mindspace Warsaw – przestrzeni naszego partnera strategicznego. Na wydarzeniu odbędzie się m.in. konkurs na pitch medialny. Przed przedstawicielami 6 najlepszych tytułów medialnych w Polsce wystąpią 3 wybrane startupy. Jeśli chcesz być jednym z nich – zgłoś się tutaj.

Za wsparcie chcemy podziękować naszym wszystkim partnerom: LAWMORE, Bookkeepers, Brand24, Prowly, Wyborczej, Brief.

I przede wszystkim: MamStartup i NowyMarketing, z którym szykujemy dla Was specjalną niespodziankę. Jako podpowiedź: będzie dostępna w druku, w ponad 100 punktach w całym kraju już od 1 listopada. Wypatrujcie uważnie!

Jeremi Jak

Założyciel i Managing Director Public Space – Instytutu Komunikacji i Taktyk Wzrostu

Ekspert ds. komunikacji i taktyk wzrostu. Od wielu lat pracuje z polskimi MŚP (w tym ze startupami), inwestorami oraz międzynarodowymi markami nad ich komunikacją i wizerunkiem (pośród klientów m.in. Arkley VC, LAWMORE, uav robotics). Posiada praktycznie doświadczenie na rynkach azjatyckich, gdzie pracował dla największej azjatyckiej konferencji technologicznej – Techsauce Global Summit. Współzałożyciel i członek rady nadzorczej Polish-Israeli Startups Foundation.