Biznes w młodych rękach. Jak nauczyć młodzież prowadzenia firmy?

Dodane:

Magdalena Smolak Magdalena Smolak

Udostępnij:

9 i 13 lat – tyle lat miały dwie siostry, które w ubiegłym roku prezentowały rozwijany przez siebie startup – aplikację dla miłośników zwierząt domowych. Prawdopodobnie najmłodszym polskim startupowcem swego czasu został okrzyknięty 11-letni twórca aplikacji do rekomendacji gier.

Podobnie dzieje się za granicą – kilka lat temu 12-latek założył firmę oferującą kosmetyki oparte o hydrokortyzon, a 13-latek stworzył biznes zajmujący się odnawianiem sprzętu. Na całym świecie zauważa się podobny trend – przebojowy pomysł to nie kwestia doświadczenia, a kreatywności, a tej warto uczyć już od najmłodszych lat.

Doskonale wie o tym Mark Zuckerberg, który swoją przygodę ze startupem rozpoczął w młodym wieku. Dziś wspiera najmłodszych, inwestując m.in. w prowadzoną przez byłego pracownika Google szkołę podstawową, która korzysta z nowych metod nauczania. Takich, które pomagają młodym osobom zrozumieć, na czym polega prowadzenie firmy, budowanie strategii sprzedaży czy kampanii marketingowej.

W Polsce również mówi się o konieczności wprowadzenia zmian, które odpowiadałaby na potrzebę edukowania młodych przedsiębiorców, przygotowania młodzieży nie tylko do rozpoczęcia przyszłego życia zawodowego, ale i zrozumienia zasad biznesu, a w rezultacie i prowadzenia własnej działalności. Na rynku dostępnych jest wiele kursów i programów pobudzających twórcze myślenie, chociażby realizowane przez Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER wspólnie z Miastem Gdańsk „Lekcje Przedsiębiorczości”, gdzie licealiści i gimnazjaliści uczą się np. jak działa giełda, poprzez zgamifikowany program lekcji.

Po co to wszystko? Okazuje się, że o zakładaniu firmy myśli spora część nastolatków. Z raportu „Technologie i postawy przedsiębiorcze wśród młodzieży gdańskiej”, które przeprowadził STARTER w ramach międzynarodowego projektu Southern Baltic TechnOlimpics, wynika, że 9 na 10 uczniów uważa, że sami muszą kierować swoją przyszłością, a aż 34% wskazuje, że chciałoby pracować na własny rachunek i założyć własną firmę. Dodajmy jeszcze do tego równania, że średnio cztery razy w roku każdy z nas wpada na pomysł, którego realizacja pozwoliłaby na zostanie milionerem. Wynik rodzi pytanie – gdzie zdobyć kompetencje i wiedzę, które jako pierwsze pomogą młodym ludziom przekuć myśl w działanie biznesowe i dalsze poszukiwanie realnego wsparcia w drodze do spełnienia marzeń? Jak zrozumieć skomplikowane operacje giełdowe i w jaki sposób w młodym wieku nauczyć się zasad prowadzenia firmy przed rozpoczęciem kierowania własną?

Najbliższą okazją do sprawdzenia samego siebie są wakacyjne staże. Niewielu jednak ma szansę na udział w programach stażowych – chętnych bowiem zwykle nie brakuje, a liczba miejsc z reguły pozostaje ta sama. Pytanie pozostaje zatem aktualne – gdzie dowiedzieć się nie tylko o funkcjonowaniu, ale i zarządzaniu firmą, skąd nabyć umiejętności tak istotne dla rozpoczynających swoją przygodę ze startupem? Jak sprawdzić, czy nadajesz się na CEO czy może lepiej sprawdzisz się na zupełnie innym stanowisku?

Wiedzę warto czerpać od najlepszych. Wielu z rekinów biznesu obecnych jest podczas różnego typu konferencji czy konkursów, często oferując mentoring. Konferencje to jednak zazwyczaj kilkugodzinne spotkania, w których czas na możliwość rozmowy z ekspertem ogranicza się zaledwie do kilku minut przy nieproporcjonalnie większej liczbie zainteresowanych. Alternatywą dla młodych osób między 15. a 19. rokiem życia mogą być programy realizowane w oparciu o amerykańską licencję Washington Business Week,  które w ciągu ostatnich 4 edycji sprowadziły do Polski prawdziwych gigantów biznesu, tj.: firmy Boeing czy Microsoft, dzielących się swoim doświadczeniem z młodzieżą.

Na rozpoczynającym się w połowie lipca Gdańsk Business Week nastolatki – oprócz prowadzenia własnej, wirtualnej firmy, pracy nad utworzeniem nowych produktów i wdrożeniem ich na rynek – będą miały okazję poznać zawiłe mechanizmy konkurencyjnej gospodarki rynkowej, operacje giełdowe, techniki negocjacyjne czy działania marketingowe i procesy sprzedaży. Czeka ich również test osobowości – konieczność wskazania lidera w grupie i wykorzystania umiejętności każdego z jej członków, tak, by powstał najlepszy gwarant sukcesu dla startupu – dobrze dobrany zespół. Do wykształcenia efektywnie prosperującej firmy będą mieć 6 dni, podczas których zapewne niejednokrotnie zmagać się będą z zagrożeniami, a może nawet upadkiem. Ale na tym właśnie polega unikalność programu – na zdobywaniu wiedzy praktycznej, również o tym, gdzie popełniło się błąd i jak go naprawić oraz na działaniach zgodnych z ideą “Yes, I can”, czyli amerykańskiej wiary w możliwość dokonania własnymi siłami rzeczy niewiarygodnych.

W Stanach Zjednoczonych zajęcia odbywające się pod nazwą Washington Business Week, wykorzystujące symulację biznesową, mają długą historię. W ciągu 38 lat od jego rozpoczęcia, w programie uczestniczyło 60 tys. młodych osób. W Polsce, we wszystkich programach, wzięło dotychczas udział około 1 170 uczestników, a najaktywniejsi uczniowie mieli szansę na wyjazd na praktyki do Stanów Zjednoczonych, w tym na staże do Doliny Krzemowej.

Co ciekawe, gdański program przyciąga nie tylko młodzież, ale i lokalne biznesy, które razem z międzynarodową kadrą specjalistów dzielą się z młodzieżą swoją wiedzą, ale i chętnie same śledzą rady dotyczące prowadzenia firmy sugerowane przez Amerykanów. Bo właśnie na tym powinna polegać edukacja – na wskazywaniu ścieżek, które pomagają w osiągnięciu wymarzonego celu, uczeniu, motywowaniu i inspirowaniu. Nie na podawaniu gotowych rozwiązań. Wiedzą to doskonale poprzedni absolwenci programu, a już wkrótce przekonają się o tym kolejni wakacyjni przedsiębiorcy.

Zapisy do piątej edycji, możliwe poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie http://www.gdanskbusinessweek.pl/dla-uczestnikow, już trwają! Organizatorem wydarzenia jest Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER wspólnie z Miastem Gdańsk i Washington Business Week. Gdańsk Business Week odbędzie się w dniach 19-24 lipca br. Partnerami Złotymi Wydarzenia są InvestGDA i ZKM Gdańsk.

Magdalena Smolak

Specjalistka ds. projektów przedsiębiorczych w Gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczości STARTER działająca w obszarze wsparcia dla przemysłów kreatywnych i edukacji. Koordynuje projekty z zakresu edukacji przedsiębiorczej, w tym Gdańsk Business Week – letni kurs biznesowy dla młodzieży realizowany według sprawdzonego amerykańskiego modelu nauki przedsiębiorczości.