Polski rynek startupów rozwinął się na tyle, że od kilku lat powstają publikacje na jego temat. Oprócz mediów, które coraz częściej piszą o młodych firmach, również wydawnictwa zainteresowały się startupami i wydają książki skierowane do młodych przedsiębiorców.

Postanowiliśmy przedstawić pięć książek dla startupowców, ale tym razem przygotowanych przez polskich autorów. Dla łaknących wiedzy polecamy zapoznać się z poprzednimi artykułami dotyczącymi publikacji, które warto przeczytać. Szczególnie polecamy: 5 książek dla startupowców oraz Te książki zachwyciły polskich startupowców.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

fot. negativespace.co

Poniższa lista książek wartych przeczytania dotyczy porad w tworzeniu startupów. Autorami publikacji są zazwyczaj doświadczeni przedsiębiorcy, ale też obserwatorzy rynku czy dziennikarze. Nie wszystkie woluminy dotyczą praktycznych porad związanych z programowaniem, ale na pewno ze wszystkich wymienionych można wyciągnąć wiele lekcji.

1. E-wangeliści. Ucz się od najlepszych twórców polskiego internetu

Historie sukcesu Gadu-Gadu, Merlin.pl, Allegro.pl, Wirtualnej Polski, Onet.pl i Money.pl znajdziemy w tej publikacji dwóch autorów: Tomasza Ciska i Pawła Nowackiego. W 2012 roku wydali oni książkę, która pokazuje jak powstawały pierwsze internetowe biznesy w Polsce. Autorzy szukają odpowiedzi na pytania dotyczące tego, z jakimi trudnościami stykali się krajowi pionierzy internetu, kim są ewangeliści e-biznesu i jak postrzegają swoje biznesy. Książka "E-wangeliści. Ucz się od najlepszych twórców polskiego internetu" jest zbiorem piętnastu wywiadów przeprowadzonych ze świadkami powstawania i rozkwitu nowych mediów w naszym kraju.

Przeczytaj fragment tej książki

2. Przedsiębiorczość zorganizowana. Startupy, inwestorzy, pieniądze

Młodzi Polacy są bardzo zdolni - tak zaczyna się opis książki Arka Skuzy, doświadczonego startupowca stojącego m.in. za aplikacją do rozpoznawania obrazów - SaveUp. Publikacja jest spisem doświadczeń autora zebranych podczas wielu konferencji i podróży po świecie biznesu. Dzięki realnemu doświadczeniu Arka Skuzy w pozyskiwania kapitału dla swoich firm, książka oparta jest na przykładach i pokazuje jak w rzeczywistości wygląda proces rozwoju firmy. W jednym z fragmentów książki Skuza pisze: "Trafiłem na pierwszą wskazówkę, dzięki której zacząłem pojmować, dlaczego polscy inwestorzy i polscy przedsiębiorcy szybko na arenie globalnej nie wystąpią. Jednocześnie zrozumiałem, co trzeba w Polsce budować, aby na tej arenie zaistnieć."

Przeczytaj fragment tej książki

3. Start-up po polsku. Jak założyć i rozwinąć dochodowy e-biznes

Kamila Mikołajczyk, prezes agencji Brand Gravity i Dariusz Nawojczyk, dyrektor marketingu & PR w polskiej chmurze obliczeniowej Oktawave, postanowili napisać książkę o tym, jak w Polsce wygląda tworzenie startupu. Dowiemy się z niej, jak realizować swoje pomysły biznesowe, odkryjemy najlepsze metody komunikacji z klientami, nauczymy się pozyskiwać fundusze na rozwój przedsięwzięcia i poznamy skuteczne sposoby sprzedaży i zarządzania firmą. Wszystkie wymienione w publikacji metody zostały oparte na przykładach wziętych z życia autorów, którzy sami tworzą/tworzyli e-biznes. W książce, oprócz praktycznych porad, znajdziemy ciekawostki, studia przypadków i rady praktyków.

Przeczytaj fragment tej książki

4. O biznesie w internecie. Wszystko co chcielibyście wiedzieć, ale baliście się zapytać

Czy polskie startupy odnoszą sukcesy na świecie? Czy pomysł rzeczywiście jest najważniejszy i trzeba być pierwszym, by osiągnąć sukces? Czy można zainteresować zagranicznego inwestora polskim startupem? Na te pytania dopowiadają autorzy książki o biznesie w internecie. Według recenzji czytelników jest ona odpowiedzią na wiele pytań. Jak czytamy w jej opisie, publikacja pokazuje w praktyczny sposób różne aspekty działalności w internecie. Autorzy przyglądają się zarówno startupom, jak i e-biznesowi w ogóle. Zastanawiają się też nad promowaniem firmy w sieci oraz płynącymi z tego korzyściami. Jeden z czytelników skomentował ją tak: "Fajna książka, szybko się czyta, gdyż każdy rozdział (ok. 1-3 str.) to odpowiedź na konkretne pytanie. Dużo konkretów i przykładów praktycznych"

Przeczytaj fragment tej książki

5. Zawód: zwycięzca

Vadim Makarenko, dziennikarz Gazety Wyborczej, przeprowadził kilkanaście wywiadów m.in. z liderami najpopularniejszych biznesów internetowych na świecie. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak walczą i wygrywają szefowie Yahoo!, World of Tanks czy Yandeksu koniecznie zajrzyj do tej publikacji! "Zawód: zwycięzca" to ponad trzysta stron rozmów z liderami, z których dowiemy się o początkach światowych biznesów i o tym, jak do zarządzania pracownikami podchodzą biznesmeni z okładek gazet. Edward Miszczak, członek zarządu TVNu, pisze o niej tak: "Nie liczcie na to, że znajdziecie w tej książce jakąś receptę na sukces. Każdy z bohaterów wyrósł w innej kulturze, inaczej patrzy na świat i inną drogę doszedł do sukcesu. Jeśli można wyciągnąć z tych rozmów jakiś wniosek dla siebie, to taki, że są różne drogi na szczyt i każdy musi znaleźć własną"

Przeczytaj pełny opis tej książki

A Wy jakie książki polskich autorów o tematyce startupowej polecacie?

Komentarze (0)