Na przełomie 2015/16 roku firma Google wprowadziła i usprawniła możliwość zintegrowanego reklamowania aplikacji mobilnych w ramach sieci Google AdWords. W systemie powstał nowy, dedykowany rodzaj kampanii - Uniwersalna kampania promująca aplikację. Jak ją dostosować do naszych potrzeb?

Uniwersalna kampania promująca aplikację pozwala łatwo zbudować zasięg i dotrzeć do potencjalnie zainteresowanych użytkowników. Przyjrzyjmy się bardziej szczegółowo możliwościom reklamowym w tym zakresie.

Gdzie pojawi się reklama

Połączenie sieci i formatów reklamowych w ramach jednej kampanii umożliwia promowanie aplikacji mobilnej w szeregu miejsc w sieci i w różnym kontekście potrzeb odbiorców.

W sieci wyszukiwania będą to:

  • wyszukiwarki Google i partnerów w sieci wyszukiwania,

a więc bezpośrednio w wyszukiwarkach, gdzie użytkownicy szukają konkretnych informacji i rozwiązań. Przy czym w odróżnieniu od standardowych “linków sponsorowanych”, reklama aplikacji jest tutaj opatrzona graficznym logo oraz przyciskiem przejścia do instalacji.

  • Google Play,

czyli ogromnej bibliotece aplikacji dostępnych dla Androida, a więc najpopularniejszego systemu operacyjnego dla urządzeń mobilnych z udziałem na poziomie ok. 80% tego rynku.

W sieci reklamowej:

  • Inne aplikacje,

których wydawcy udostępniające obsługę reklam w ramach programu AdMob, będącego w aplikacjach mobilnych odpowiednikiem AdSense.

  • Mobilne portale informacyjne, blogi i inne witryny w internecie,

dzielące się powierzchnią reklamową (i przychodami z niej) w ramach Google AdSense.

Ze szczególnym wyróżnieniem:

  • YouTube,

jako należącej do Google platformy udostępniania treści wideo - zarówno w aplikacji jak i w witrynie mobilnej YouTube. Kierowanie reklam użytkownikom odbywa się tutaj na zasadzie mechanizmów analogicznych jak w sieci reklamowej, a więc z wykorzystaniem kontekstu słów kluczowych, tematów, zainteresowań użytkowników czy też danych demograficznych.

Możemy skorzystać z wszystkich w/w opcji, bądź ograniczyć się do wybranych. Przy tym proces tego doboru daje się zautomatyzować, poprzez zdefiniowanie limitu - stawki docelowego CPI (cost per instalation, obliczanego na podstawie kosztu instalacji naszej aplikacji w następstwie wyświetlania reklam i związanych z tym opłat).

źródło: https://adwords.googleblog.com/2015/09/Google-brings-you-closer-to-your-customers.html

Jak przygotować reklamy

Tutaj nasuwa się pytanie - jakie i ile kreacji reklam należy przygotować, aby reklama mogła się odpowiednio wyświetlać w każdym miejscu i formacie. Tutaj niespodzianka - inaczej niż w większości kampanii reklamowych (także tych innego typu w ramach AdWords) - nie trzeba projektować pojedynczych reklam. System dostosuje kreacje automatycznie (a następnie zoptymalizuje wyświetlenia poszczególnych z nich na bazie zbieranych danych), z wykorzystaniem jedynie kilku linijek propozycji tekstowych oraz … informacji o aplikacji w Google Play.

Łączenie Google Play i AdWords

Wspomniane już przy okazji miejsc wyświetlania reklamy Google Play - jest naturalnym miejscem, gdzie udostępniamy naszą aplikację do pobrania wraz z dodatkowymi informacjami. Warto zadbać o ich jakość i kompletność, gdyż będą one służyć zarówno w mechanizmach kierowania reklam jak i do generowania kreacji.   

Połączenie konta programisty Google Play z AdWords daje dodatkowo dostęp do automatycznie generowanych list remarketingowych dla aplikacji. To z kolei pozwala rozszerzyć wachlarz reklamowy o budowanie zaangażowania w aplikacji w obrębie użytkowników, którzy już się z nią zetknęli.

Podsumowanie

Do startu uniwersalnej kampanii promującej aplikację potrzebujemy zatem:

  • umieszczenia aplikacji wraz z opisem w Google Play,

  • przygotowania kilku linijek tekstu do wykorzystania w reklamach.

Po stronie konfiguracji kampanii należy uzupełnić także:

  • lokalizacje i języki, do których będzie kierowana reklama

  • budżet dzienny oraz docelowy koszt instalacji (CPI).

Ponadto, jeżeli dysponujemy dla aplikacji filmem reklamowym lub informacyjnym wideo warto umieścić go na kanale YouTube oraz wprowadzić jego adres URL na etapie konfiguracji kampanii. System uwzględni wówczas nasz film w wachlarzu kreacji dla kampanii wideo.

Kampanie promujące instalację aplikacji mobilnej

Doświadczeni reklamodawcy mogą także zastosować rozbicie całości kampanii na szereg osobnych, dedykowanych np. poszczególnym miejscom pojawiania się reklam - kampanii promujących instalację aplikacji mobilnej. Pozwala ono samodzielnie zdefiniować i skontrolować metody kierowania, zróżnicować koszty, poziom stawek i same reklamy dla konkretnych segmentów.

Do dyspozycji mamy typ kampanii „Instalacje aplikacji mobilnej” dostępny w ramach sieci wyszukiwania i reklamowej oraz „TrueView dla promocji aplikacji mobilnych” w YouTube.

W ten sposób można tworzyć własne metody kierowania specyficzne dla danej sieci oraz kreacje zachęcające do instalowania aplikacji na telefony i tablety, oparte na ikonie aplikacji i opiniach, przenoszące użytkownika bezpośrednio do sklepu, gdzie może pobrać aplikację (Sklep Google Play).

Reklamy budujące zaangażowanie w aplikację

Natomiast kwestię zachęcania użytkowników do ponownego uruchomienia naszej aplikacji, można obsłużyć przez kampanię budującą zaangażowanie w aplikację mobilną. Dla reklam budujących zaangażowanie w aplikację, ich dostosowywania i różnicowania, można śledzić szczegółową aktywność w aplikacji tj. zakupy produktów (sklep) czy osiągnięty poziom (gra).

-

Adam Cieśla

SEM Manager Sempai

Człowiek z dziesięcioletnim doświadczeniem w branży marketingu internetowego, ze specjalizacją w wyszukiwarce Google. SEM Manager w Sempai. Organizuje pracę i rozwój zespołu obsługującego projekty dla ponad 100 klientów. Prowadzi audyty, wdraża strategie, projektuje i optymalizuje kampanie w oparciu o analitykę webową. Ekspert marketingu efektywnościowego dla e-commerce.

 

Komentarze (0)