Biznes plan może przybliżyć Twój pomysł do międzynarodowego sukcesu lub spektakularnej klęski. Dlatego tak ważne jest, aby każdy biznes był dobrze zaplanowany. Jak go przygotować? Na ratunek przychodzą modele biznesowe.

Tekst jest częścią akcji partnerskiej mającej na celu promocję bezpłatnych wydarzeń organizowanych w łódzkim i katowickim oddziale Idea Hub. Podczas szkoleń uczestnicy dowiedzą się o tym, jak od środka wygląda prowadzenie działalności gospodarczej. Więcej na ich temat na stronie wydarzenia.

Michael Rappa dokonał próby sklasyfikowania modeli biznesowych na dziewięć kategorii, co ukazało jak duża liczba modeli jest dostępna dla przedsiębiorców. Co w takim razie zrobić, by w tak ważnym momencie opisu działalności wybrać odpowiedni model?

Zdjęcie główne artykułu pochodzi z mmtstock.com

By wybrać odpowiedni model biznesowy musimy najpierw ustalić czym on właściwe jest? Jedną z definicji zaproponowali Afuah i Tucci: „Model biznesowy to przyjęta przez firmę metoda powiększania i wykorzystywania zasobów w celu przedstawienia klientom oferty produktów i usług, której wartość przewyższa ofertę konkurencji i która jednocześnie zapewnia firmie dochodowość”.

Z kolei S.M. Shafer, H.J. Smith i J.C. Linder sugerują, że model biznesu to „reprezentacja podstawowej logiki firmy i wyborów strategicznych w zakresie tworzenia i przejmowania wartości w ramach sieci jej tworzenia”. Natomiast Johnson określa to jako „reprezentację tego, jak biznes tworzy i dostarcza wartość zarówno klientom, jak i przedsiębiorstwu”. Jak w takim razie wybrać odpowiednie podejście przy tworzeniu planu? 

Skupmy się na definicji, która stoi za stworzeniem obecnie najpopularniejszego modelu biznesowego na świecie. Według Alexa Osterwaldera „Model biznesowy opisuje przesłanki stojące za sposobem, w jaki organizacja tworzy wartość oraz zapewnia i czerpie zyski z wytworzonej wartości”.

Wspólny mianownik

Business Model Canvas stworzony przez Osterwaldera daje ludziom wspólny mianownik, dzięki któremu mogą oceniać tradycyjne procesy i wprowadzać innowacje do swoich modeli biznesowych. Jednocześnie pozwala spojrzeć na pomysł z większej perspektywy a co najistotniejsze pozwala zaprezentować to potencjalnym inwestorom, czy pracownikom bez potrzeby pisania obszernych biznesplanów oraz tłumaczenia, dlaczego coś znajduje się w danym miejscu. W związku z tym, że konstrukcja tego modelu jest prosta i zrozumiała, pozwala ona na szybsze wprowadzenie niezbędnych poprawek niż w przypadku zwykłego biznesplanu.

Jedna kartka papieru

Business Model Canvas składa się z dziewięciu elementów definiujących model działania każdego przedsiębiorstwa, niezależnie od jego miejsca na rynku oraz poziomu rozwoju. Osterwalder zrozumiał, że każdy pomysł biznesowy złożony jest z dziewięciu identycznych obszarów i najefektywniej jest przedstawić je w formie graficznego szablonu, na którym wszystkie zależności są bardzo dobrze widoczne. Te pola to: propozycja wartości, segment klientów, relacje z klientami, kanał dystrybucji, strumień przychodów, kluczowe działania, kluczowi partnerzy oraz struktura kosztów. 

Jak pracować z tym modelem?

Metodę tworzenia Business Model Canvas najlepiej przybliży zapoznanie się z gotowymi już modelami biznesowymi znanych firm, które są dostępne w internecie. Z racji tego, że przy pomocy Business Model Canvas można określić każdy biznes, warto zapoznać się z szablonem i opisać swój biznes przy pomocy fiszek przyklejanych do każdej z sekcji. W trakcie pracy może się okazać, że do niektórych elementów nie przywiązujemy należytej wagi, bądź będziemy w stanie znaleźć znaczącą modyfikację. Dzięki fiszkom będziemy mogli szybko modyfikować nasz model biznesowy i dostosować go do swoich potrzeb. 

Zastrzeżenia

Koncepcja Osterwaldera mimo swojej genialnej prostoty, posiada również pewne wady. Według Rafała Kołodzieja jest nią „migawka rzeczywistości”. Wspomaga ona zrozumienie idei, ale „nie pomaga w zarządzaniu i przełożeniu tej rzeczywistości na konkretne działania”. BMC (Business Model Canvas) to model, w którym pokazana jest raczej kolejność zależności niż dynamika. Warto o tym pamiętać tworząc ten model biznesowy. 

Rafał Pawlus

Od zawsze związany ze Śląskiem. Organizator niejednej konferencji czy imprezy. Od cyklu konferencji o zwiększaniu efektywności produkcji po prowadzenie KS Spirala na Politechnice Śląskiej. Obecnie mieszka w Katowicach, a pracuje w Gliwicach gdzie na co dzień zajmuje się zarządzaniem projektami informatycznymi. Miłośnik zwinnego podejścia do każdego projektu.

 

 

Artykuł powstał we współpracy z marką Idea Hub.

Komentarze (0)